2019-10-20, 14:37
Medlem
Isnatts avatar
Hörde för första gången talas om Ior Bock idag via ett tvådelad program på svt play.
Finlandssvensk excentriker boende i Finland som jobbade med kultur, dans, guide och nån slags mystiker som verkade fäst vid Bocksagan och Lemminkäinens tempel och ägnade flera år åt att gräva efter templet som han påstått sig hittat vid sitt lantställe. Grävningarna pågick 87-98.
Han verkar varit en 'figur' i Finland sedan hippietiden och liknas vid en sektledare. Drack sin egen sperma och påstod att han var släkting till tomten och att hans far även var hans morfar.
Sköt ihjäl sin bror av misstag när han dansade inför honom med ett laddat vapen som gick av.
Ska även ha haft stort inflytande på Kingston Walls sångare Petri Walli, varpå Petri enligt uppgift pga besvikelse på Ior, tog livet av sig genom att slänga sig från en kyrka.
Petri ska ha ångrat gruppens tredje album vars texter nästan bara handlar om Ior Bocks berättelser om Bocksagan.
1999 attackerades Ior i sitt hem av en av sina följare och blev delvis förlamad.
Efter det höll han sig hemma i sin lägenhet med bland annat två 'lärjungar' tillika personliga assistenter. En av dessa, en indisk man, knivattackerade ånyo Ior år 2010 med resultatet att Ior avled. Indiern ska ha varit psykiskt ur balans vid attacken och frikändes och åkte direkt tillbaka till Indien.

Nån mer som har berättelser om Ior? Det låter onekligen som en intressant person.

https://www.svtplay.se/video/24083198/bocksagan-vagen-mot-undergangen/bocksagan-vagen-mot-undergangen-avsnitt-1
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ior_Bock
http://gamla.hbl.fi/feature/2015-06-27/760572/ior-bocks-slaktsaga-lever-vidare
https://www.magnuslonden.net/sve/artiklar/intervjuer/article-64633-28451-ior-bock-holgers-saga
Senast redigerad av Isnatt 2019-10-20 kl. 14:44.
Citera
2019-10-20, 19:21
Medlem
beardbraids avatar
Trevligt med en dokumentär om Kingston Wall och Bock. För mig som var en tonårig haschtomte med ambitioner att vara med i space-rock cirklar i Helsingfors var det inte mycket nytt dock. Jag har gått på en Sveaborgsguidning som barn och har alltid tyckt att han var lite väl skruvad. Kul att dåren fortfarande har följare.
Citera
2019-10-20, 21:27
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Trevligt med en dokumentär om Kingston Wall och Bock. För mig som var en tonårig haschtomte med ambitioner att vara med i space-rock cirklar i Helsingfors var det inte mycket nytt dock. Jag har gått på en Sveaborgsguidning som barn och har alltid tyckt att han var lite väl skruvad. Kul att dåren fortfarande har följare.
Aha, ja jag hade aldrig hört talas om honom innan och tyckte det var intressant. Tycker såna personer kan vara roliga att höra om.
Citera
2019-10-21, 08:32
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Aha, ja jag hade aldrig hört talas om honom innan och tyckte det var intressant. Tycker såna personer kan vara roliga att höra om.

Skall jag bidra med nåt så är Kingston Walls Stűldt Håjt ljudet av Petri Walli som flippar
av Bock-nonsenshistorierna.
https://youtu.be/WJaPBWzMLbU
Citera
2022-03-26, 11:15
Medlem
Ördögs avatar
Håhåja. Jag tycker att britter och irländare först kunde upptäcka sina egna mysterieplatser Hy-Brasil, Camelot, Avalon med flera, innan de börjar stövla runt i Gumbostrand.

Brittiska tabloider skriver om gömd skatt i Sibbo – Ior Bocks historier påstås locka tusentals skattjägare
https://svenska.yle.fi/a/7-10014653
Sibbo har den här veckan figurerat i internationell media. Det är brittiska tabloiderna Daily Mirror och Metro som återigen tutar ut till sina läsare att man nu är nära att hitta skatten som är begravd i Lemminkäinens tempel i Gumbostrand.

Den här gången påstår tidningarna att tusentals skattjägare är på väg till Sibbo under de följande veckorna för att tillsammans göra en insats för att gräva fram skatten som sägs vara värd 15 miljarder pund.
Citera
2022-03-26, 11:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Håhåja. Jag tycker att britter och irländare först kunde upptäcka sina egna mysterieplatser Hy-Brasil, Camelot, Avalon med flera, innan de börjar stövla runt i Gumbostrand.

Brittiska tabloider skriver om gömd skatt i Sibbo – Ior Bocks historier påstås locka tusentals skattjägare
https://svenska.yle.fi/a/7-10014653
Sibbo har den här veckan figurerat i internationell media. Det är brittiska tabloiderna Daily Mirror och Metro som återigen tutar ut till sina läsare att man nu är nära att hitta skatten som är begravd i Lemminkäinens tempel i Gumbostrand.

Den här gången påstår tidningarna att tusentals skattjägare är på väg till Sibbo under de följande veckorna för att tillsammans göra en insats för att gräva fram skatten som sägs vara värd 15 miljarder pund.

När Kalevala är tänkt att utspela sig är oklart. Mytisk tid förstås. Säger teorierna om Lemminkäinens tempel något mer konkret om när den påstådda skatten skall härstamma från och vad den skall bestå av?
Citera
2022-03-26, 12:18
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
När Kalevala är tänkt att utspela sig är oklart. Mytisk tid förstås. Säger teorierna om Lemminkäinens tempel något mer konkret om när den påstådda skatten skall härstamma från och vad den skall bestå av?

Tyvärr har jag själv aldrig haft orsak att närmare fördjupa mig i Ior Bocks "teorier". Men säkert finns det information på nätet.
Citera
2022-03-26, 12:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Tyvärr har jag själv aldrig haft orsak att närmare fördjupa mig i Ior Bocks "teorier". Men säkert finns det information på nätet.

Tack, kollade lite, men får leta vidare. Arkeologiska skatter har hittats genom att studera och tro på sanning bakom myter, mest spektakulärt är hur Heinrich Schliemann hittade Troja och Mykene på det sättet.

Men det här med Lemminkäinens skatt verkar onekligen inte speciellt seriöst som teori.
Citera
2022-03-27, 23:29
Medlem
BlackAnuss avatar
En bekant som kommer från samma ställe som IOR har berättat att de som barn smög runt huset där han bodde. det låg massa bråte runt om i buskarna tex brända skedar.
Citera
2022-10-24, 13:59
Medlem
Ördögs avatar
Nånting har man hittat ...

https://www.hbl.fi/artikel/c211e709-3550-400a-b55a-6e09c8a4bb7f
Johan Rikberg vecklar upp knytet han bär med sig och visar fram vad som ser ut som ett mycket gammalt yxhuvud. Det hittade han och Marcus Lundqvist då de pumpat ut det sista vattnet ur grottan under berget i Gumbostrand.

– Den bara låg där och väntade, mellan tolv och femton meter från grottans ingång, säger Rikberg.

Hur yxhuvudet, som Johan Rikberg tror kan vara från 1200-talet, hamnat i grottan är höljt i dunkel.
/---/
– Vi har pumpat ut det sista vattnet ur grottan och städat lite inför vintern, säger Marcus Lundqvist.

Nästa år ska själva utgrävningen av grottan för att hitta templet ta fart.

– I början av november får vi besök av miljöinspektören så vi vet hur vi ska göra sedan när vi bryter sten, säger Rikberg.

– Eller hur vi ska göra för att inte hamna i problem, kompletterar Lundqvist.
Citera
2022-10-24, 14:08
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Intressant historia det här om Ior. Han verkar ha haft en vansinnig otur som lyckades bli attackerad minst två gånger och så illa att han dog.
Citera
2023-12-30, 02:18
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Intressant historia det här om Ior. Han verkar ha haft en vansinnig otur som lyckades bli attackerad minst två gånger och så illa att han dog.

Det rörde sig om en drogmissbrukare,flummiga efterblivna indier som tog hand om Ior Bock. Sen verkade väl den här mannen "snäll",men alla klarar väl inte av att röka utan att hamna i Psykos.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in