Citat:
Ursprungligen postat av
TheNarrowMargin
Har svårt för hela det här ”Band lägger av på topp”-tänket som många musikfantaster går runt med. Har ett band eller en artist fortfarande bra grejer inom sig så får de gärna fortsätta istället för att lägga av för att deras bästa prestationer har kommit.
För vissa band är det dock en fördel. Aerosmith blir ofta dissade för sina cheesy ballader och förutsägbara hits. Hade de lagt av efter Done With Mirrors-skivan så hade nog fler rockers gillat dem. Idag tycker många rockers att de är för "blöjiga" alla powerhits de släppte från Permanent Vacation och framåt. Vilket jag delvis håller med om.
För att inte tala om Metallica. Hade de lagt av efter Justice, så hade de förmodligen varit en av mina favoritband. Men som läget är nu så anser jag att de har alltför mycket skit i diskografin som gör att de inte ens hamnar i en top 50 lista av mina favoritband.
Musiker behöver inte lägga gitarren på hyllan bara för att de avslutar sitt bästa projekt. Hade Nothing Else Matters och The Unforgiven släppts på t.ex en soloplatta av Hetfield, så hade jag nog gillat dem mer. Nu tänker jag bara "Happ, det här är bandet som en gång gjorde Master of Puppets men som numera är sellouts" varje gången jag hör dem.
Tycker inte det är det minsta omoget att tycka att band borde lägga av innan de gör narr av sig själva.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheNarrowMargin
Likväl har jag svårt för ”hoppas att XXX aldrig återförenas, för det kommer aldrig bli som förr”-tänket. Och? Kan de fortfarande leverera så spelar det ingen roll hur de väljer att göra. Hur bandet var förr i tiden påverkas inte av hur det är nu.
Skulle ett band återförenas och vara skit, så skulle det inte spela någon roll heller. Det finns inget krav på att man ska gilla allt sina favoritband gör.
Musiker får gärna syssla med musik hur länge de vill, men de kanske inte borde förstöra ett perfekt bandnamn för det. Vem kan tänka sig ett återförenat Rush nu när Neil är borta? Jag tror ingen vill ha det och Rush håller nog med, just därför kommer de förmodligen aldrig återförenas. Istället för att göra som Slayer gjorde ett bra tag, dvs turnera utan bandets hjärta. Lyssna bara på skivorna/liveklippen som Dave Lombardo inte är med på, det låter så platt och tråkigt och grooven och öset finns inte där längre.
Vem vill se ett återförenat The Beatles med Paul, Ringo och två "randoms"? De hade förmodligen vunnit på att turnera, för sjukt många Beatlesfanatiker hade gått på dessa konserter för att kunna säga att de såg de kvarlevande beatlarna live. Men skulle de släppa ett album, så hade det nog inte blivit en hit. The Beatles är Paul, Ringo, George och John. Inget annat är okej.
Band som saknar en egen identitet, dvs alla dessa "en i mängden"-band som inte tillfört något revolutionerande, kan såklart återförenas med hur många nya musiker de än vill. Men band som verkligen har en egen karaktär, nej, de borde inte återförenas om en del av hjärtat är borta.