2019-10-20, 07:01
Medlem
Juggernawts avatar
Musiker och artister som är *GROVT* överskattade:
Michael Jackson
Rolling Stones
David Bowie
Pink Floyd
Bob Dylan
All Hiphop/Rap/Stammande negrer.
Post Malone
Evert Taube

+det mesta som spelas på radion idag.

Ett par extra slevar till alla hipsters som spisar vinyl och yrar om bättre, varmare ljud - köp Revaxör, för fan.
Citera
2019-10-20, 07:08
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muscarin
Carola hade en del okej låtar på 80-talet.

Anna Book äger ut Carola fullständigt! Annas bidrag ”Samba Sambero” från Melodifestivalen 2007 är nog det mest genialiska bidrag vi sett i tävlingen. Dessutom är ”ABC” en låt som sätter sig på hjärnan, efter att ni har läst detta inlägg kommer ni inse det. Ni kommer att gå och nynna ABC i flera dagar nu...
Citera
2019-10-20, 07:44
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jj_6
Manowar är en grupp som efter många år av total ignorans alt. fördömanden från MSM ändå är bland de bästa hårdrock/Metal banden någonsin . Låtar som Defender och Dark Avenger får en episk karaktär då Orson Wells medverkar med sin speciella röst. De gick under radarn för mig tills nyligen trots att de hållt på sedan åttiotalet.

Manowar är ju totalt bra, eller var åtminstone på 80-talet fram till tidigt 90-tal. Signera skivkontrakt med blod, utan överdriven ironi, det är grabbarna det. Har aldrig sett dem live, vuxna män som går med halva röven ute på scen skrämmer mig och jag befarar att min ungdoms musikgudar inte skulle klara ett möte i verkligheten. Alla illusioner skulle falla inför denna Ragnarök.

Egna kontroversiella åsikten är att Ultima Thule har gjort flera bra låtar, rent musikaliskt, och även fått till texterna på ett par. Likaså sjunger systrarna i Hel fantastiskt bra på exempelvis Valkyriors Dom.

Det är möjligt att detta inte är så kontroversiellt på Flashback, men i verkliga livet är det inte musikaliska åsikter som är rätt att hysa, generellt sett. Det går att hävda att man lyssnar på UT av politiska skäl, diggar texterna kanske, men musikaliskt? Vanligt folk förstår inte att UT gjort flera riktigt bra låtar. Hel är överlag även de mycket bättre musikaliskt än textmässigt förresten, skämskudde på när man lyssnar på fjortiartonde låten om känslosamma män som dör i strid.

I övrigt är jag en musikkonnessör och har okontroversiella åsikter i det mesta. När jag påstår att Ultima Thule och Hel gjort en del bra låtar får jag dock fågelholksminer till svar och folk flest undrar väl om jag just uttryckt någon slags djup ironi. Speciellt som jag politiskt är ganska långt åt vänster och endast liberal i frågor gällande yttrandefrihet.

Sedan bojkottar jag ju UT och Hel av andra skäl, piratkopierar hellre musiken än pyntar pengar till politiskt felvridna musikbolag osv (ser dock inget rasistiskt med vare sig Hel eller Ultima Thule i sig). Den åsikten hade jag redan för nära 30 år sedan, på den tiden UT såldes på Konsum och var ganska okontroversiella (innan Bert Karlsson kom in på allvar). (Men det är nog en annan diskussion)
Senast redigerad av sk33 2019-10-20 kl. 07:53.
Citera
2019-10-20, 07:47
Medlem
Black Eyed Peas är mer eller mindre sin tids Beatles.

Gillar varken de först- eller sistnämnda speciellt mycket för övrigt. Några okej låtar i båda fall.
Citera
2019-10-20, 08:08
Bannlyst
Det här är den allra mest underskattade svenska låten. Jag håller den som topp-5 bland svenska låtar (bättre än "Om du bara vill" tom.). Jag har lyssnat på den minst 40 gånger på youtube. Refrängen: "Knulla! Knulla! Knulla!" osv. tycker jag borde gå hem hos folk åtminstone.

Att Knulla i Örebro - Blodfet DJ Lonely, Black Future & Enema Syringe - Copacabana Rio, Brazil (2009)
https://www.youtube.com/watch?v=K9U1F5gE6iM

EDIT: här har vi KORDs cover på den (riktigt bra!)
KORD - Lättlegat i Älmhult (2011)
https://www.youtube.com/watch?v=5ghv3Vd_uik
Senast redigerad av realFEZ 2019-10-20 kl. 08:11.
Citera
2019-10-20, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Manowar är ju totalt bra

Det räckte med att läsa början på meningen. Det är ju en otroligt kontroversiell start på ett inlägg. Bra jobbat där! Jag ska läsa resten nu.
Citera
2019-10-20, 08:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Mongolisk strupsång är genuint bra, oironiskt.

Ja. Det är ju en klassiker. Men jag gillar det inte.
Citera
2019-10-20, 08:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Det här är väl på gränsen till off topic, men jag tror det här är det klippet jag har skrattat mest åt av alla klipp jag har sett på nätet. Ljudet på ett liveframträdande med Pat Metheny har 'förbättrats' av ett fan:

https://www.youtube.com/watch?v=oJDQEPPd1jU

Jag kan inte alls förklara varför jag tyckte den var så rolig och undrar om det verkligen är normalt för en vuxen att vrålskratta åt något sådant, så det hela var t.o.m. kontroversiellt för mig.

Jag förstår dig! Jag har aldrig hört Pat Metheny.
Citera
2019-10-20, 08:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Egna kontroversiella åsikten är att Ultima Thule har gjort flera bra låtar, rent musikaliskt, och även fått till texterna på ett par.

Kan du länka någon bra Ultima Thule-låt? Jag har ju hört en hel del men aldrig förstått storheten med dom alls.
Citera
2019-10-20, 08:27
Bannlyst
Sk. "Jihad-Nasheed" (då med fokus på sk. ISIS-propaganda) är en av dom mest intressanta genrer jag upptäckt på senare år. Rent musikaliskt är det ofta helt fantastiskt. Tur att jag inte förstår texterna. Ni får leta reda på musiken själva.
*börjar samla på ISIS-Nasheed-kassetter*
Citera
2019-10-20, 08:32
Medlem
Pekka-s avatar
Onkel kånkel är ett av mina favoritband och något av de bästa som någonsin kommit från Småland
Citera
2019-10-20, 08:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-
Onkel kånkel är ett av mina favoritband och något av de bästa som någonsin kommit från Småland

Exakt vad är det kontroversiella i det? Det är väl hur många som helst som har Onkel Kånkel som ett av sina favoritband? Jag tycker dom är rätt kass (riktigt dåliga texter, jag föredrar Errol Leonard Norstedt t.ex.) men ändå.

The Cardigans lär väl vara det bästa från Småland? Backyard Babies det ALLRA sämsta?

För övrigt vet väl alla att Tobias Forge var med och spelade live, på gitarr, här?
Onkel Kånkel på Nalen (orkar inte bry mig om exakt årtal)
https://www.youtube.com/watch?v=qmdIK_2_shs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in