2023-03-11, 10:57
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Som sagt, "slackers and posers" med en jävla patetisk Hendrix-avatar. Skrattretande. Den siste idioten är inte född och dess moder är alltid gravid. Tråkigt med sådana idioter på FB.

Hendrixs musik är iaf 1000 gånger bättre än Zeppelins. Din nolla.
Citera
2023-03-11, 12:38
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är samma skrik och skrän och dåliga mono ljud, låter som de spelat in alla skivorna på en mindre toalett.
Spela kan de inte heller.
Vet ärligt talat inte vad du snackar om. Man får förstås tycka vad man vill om huruvida det är ett överskattat band. Själv tycker jag att deras betydelse för samhällsutveckling, populärkultur och all efterkommande musik inte kan skattas högt nog.

Men du kan ju inte påstå att ”Mother Nature’s Son”, “Long, Long, Long” och ”I Will” är samma skrik och skrän som ”Yer Blues”, “Revolution” och ”Helter Skelter”. Det är objektivt fel. De sysslade med varje då existerande genre. Ballad, experimentellt, hårdrock, music hall, psykedelisk rock, country, metal, R&B, boogie-woogie, rock’n’roll, orkestral, barock, blues, vaudeville, soul, doom, barnmusik, surfrock, avant-garde, elektroniskt, swamp rock, osv osv.

Ett extremt rutinerat och tight band, som lirade jämnt även när de inte alls hörde sig själva. De utvecklade banbrytande och kreativa sätt att spela, komplicerat bortom vad de själva förstod då de inte ens var utbildade inom musikteori. Tänk att bara gå på känsla och ändå lyckas skapa ett mästerverk som ”A Day In The Life”. Men det kanske man bör vara musiker själv för att fullt ut kunna uppskatta och förstå.

De två första skivorna spelades in i mono men resten spelades in i sann stereo, så vet inte vad du pratar om gällande ljud heller. Lyssna på Giles Martins mixar vetja, där han tar bra hand om stereoinspelningarna för att ge varje spår utrymme att andas.
Senast redigerad av AllHailBoognish 2023-03-11 kl. 12:40.
Citera
2023-03-11, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Vet ärligt talat inte vad du snackar om. Man får förstås tycka vad man vill om huruvida det är ett överskattat band. Själv tycker jag att deras betydelse för samhällsutveckling, populärkultur och all efterkommande musik inte kan skattas högt nog.

Men du kan ju inte påstå att ”Mother Nature’s Son”, “Long, Long, Long” och ”I Will” är samma skrik och skrän som ”Yer Blues”, “Revolution” och ”Helter Skelter”. Det är objektivt fel. De sysslade med varje då existerande genre. Ballad, experimentellt, hårdrock, music hall, psykedelisk rock, country, metal, R&B, boogie-woogie, rock’n’roll, orkestral, barock, blues, vaudeville, soul, doom, barnmusik, surfrock, avant-garde, elektroniskt, swamp rock, osv osv.

Ett extremt rutinerat och tight band, som lirade jämnt även när de inte alls hörde sig själva. De utvecklade banbrytande och kreativa sätt att spela, komplicerat bortom vad de själva förstod då de inte ens var utbildade inom musikteori. Tänk att bara gå på känsla och ändå lyckas skapa ett mästerverk som ”A Day In The Life”. Men det kanske man bör vara musiker själv för att fullt ut kunna uppskatta och förstå.

Precis, de kan inte ens noter, hur kan det då vara bra?

Beatles är det mest överskattade bandet genom tiderna, utan tvivel.

Man tröttnar efter en halv låt, för att de låter så skränigt och ostämt.

USCH! FY!
Senast redigerad av B.R.Donut 2023-03-11 kl. 12:46.
Citera
2023-03-11, 12:47
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Precis, de kan inte ens noter, hur kan det då vara bra?

Beatles är det mest överskattade bandet genom tiderna, utan tvivel.

Man tröttnar efter en halv låt, för att de låter så skränigt och ostämt.

USCH! FY!
Ungefär som Irving Berlin, Paul Simon, Stevie Wonder, Hans Zimmer, Eric Clapton, Lionel Richie, Jimi Hendrix, Bob Dylan, Prince, Eddie Van Halen och Slash.

Summa summarum, man måste inte kunna läsa musik för att vara en jävel på att skriva och spela den. Man kan behärska något praktiskt utan att kunna läsa en teoretisk transkription. Notering är mest viktigt om man vill skapa musik med många musiker i stora sammanhang, till exempel orkestralt, annars är det bevisligen irrelevant.

Du får tycka vad du vill men du verkar aldrig ha lyssnat då det du säger om musiken rent objektivt inte stämmer. Så du är antingen ett troll eller så talar du bara ur arslet.
Citera
2023-03-11, 12:55
Medlem
Citat:
Ungefär som Irving Berlin, Paul Simon, Stevie Wonder, Hans Zimmer, Eric Clapton, Lionel Richie, Jimi Hendrix, Bob Dylan, Prince, Eddie Van Halen och Slash.

Summa summarum, man måste inte kunna läsa musik för att vara en jävel på att skriva och spela den. Man kan behärska något praktiskt utan att kunna läsa en teoretisk transkription. Notering är mest viktigt om man vill skapa musik med många musiker i stora sammanhang, till exempel orkestralt, annars är det bevisligen irrelevant.

Du får tycka vad du vill men du verkar aldrig ha lyssnat då det du säger om musiken rent objektivt inte stämmer. Så du är antingen ett troll eller så talar du bara ur arslet.

Du glömde Benny Andersson....

Nej, jag trollar verkligen inte, Beatles är det sämsta band jag nånsin hört.

Jag kan förstå att musikutbudet var dåligt på 60-talet
och att det inte fanns några alternativ,
men att lyssna på Beatles idag, 2023,
det är som att hävda att inlagd burkskinka och överkokt potatis är gott...
man tuggar och tuggar men det smakar inget, det bara växer i munnen
och man vill bara spotta ut skiten.
Citera
2023-03-11, 13:26
Medlem
Adelaides avatar
Instämmer att Motörhead är WT-musik. Deras musik har inte åldrats bra helt enkelt. Deras motto "festa, supa och knulla brudar" är lite för övertydligt. Och övertydlighet tenderar ju att dra en del WT-folk...
Citera
2023-03-11, 13:29
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Du glömde Benny Andersson....

Nej, jag trollar verkligen inte, Beatles är det sämsta band jag nånsin hört.

Jag kan förstå att musikutbudet var dåligt på 60-talet
och att det inte fanns några alternativ,
men att lyssna på Beatles idag, 2023,
det är som att hävda att inlagd burkskinka och överkokt potatis är gott...
man tuggar och tuggar men det smakar inget, det bara växer i munnen
och man vill bara spotta ut skiten.
Så du vet att Benny Andersson inte kan läsa noter, men påstår ändå att det är det som krävs för att vara en god musiker?

Uppenbart att du är ett dundertroll
Citera
2023-03-11, 13:32
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Det brukar ältas att Hotel California är en överspelad uttjatad öronplåga, men det är ytterst sällan som samma titlar appliceras på Bohemian Rhapsody - snacka om överspelad och uttjatad, fyfan....

Ge mig Hotel California istället, tveklöst!!
Själv kan jag fortfarande lyssna på Hotel California hur mycket som helst. Älskar den låten.

Bohemian Rhapsody däremot... Jag älskar Queen, men jag skulle inte dö om jag aldrig fick höra den låten igen. Det gäller förvisso de flesta av deras hitlåtar, så när jag lyssnar på dem så blir det oftast deep cuts. De har så många fantastiska låtar som aldrig ens blev hits.
Citera
2023-03-11, 13:54
Medlem
Citat:
Så du vet att Benny Andersson inte kan läsa noter, men påstår ändå att det är det som krävs för att vara en god musiker?

Uppenbart att du är ett dundertroll

Den fattade jag inte riktigt...

Trollar jag för att Benny inte kan läsa nötter?

ABBA är ju skräp det också.
Citera
2023-03-11, 14:04
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Den fattade jag inte riktigt...

Trollar jag för att Benny inte kan läsa nötter?

ABBA är ju skräp det också.
Oavsett vad du tycker om stilen är Andersson objektivt sett en genialisk kompositör. Att skriva melodier som alla kan och nå enorma framgångar är det få som är kapabla till. Men komplexa melodier och arrangemang är bara något värt om de finns nedskrivna enligt dig, som om melodier inte är till för örat, och därför är det du säger rent trams. Har högre tankar om den mänskliga intelligensen och därför hoppas och tror jag att det är trolleri.
Citera
2023-03-11, 14:11
Medlem
Citat:
Oavsett vad du tycker om stilen är Andersson objektivt sett en genialisk kompositör. Att skriva melodier som alla kan och nå enorma framgångar är det få som är kapabla till. Men komplexa melodier och arrangemang är bara något värt om de finns nedskrivna enligt dig, som om melodier inte är till för örat, och därför är det du säger rent trams. Har högre tankar om den mänskliga intelligensen och därför hoppas och tror jag att det är trolleri.

ABBA kan väl knappast räknas som musik där komplexa melodier och arrangemang förekommer?

Visserligen använder man något fler ackord än modern popmusik men komplex är nog att ta i.

Dessutom är det mesta snott från gamla klassiska kompositörer.
Citera
2023-03-11, 14:22
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
ABBA kan väl knappast räknas som musik där komplexa melodier och arrangemang förekommer?

Visserligen använder man något fler ackord än modern popmusik men komplex är nog att ta i.

Dessutom är det mesta snott från gamla klassiska kompositörer.
Inom just populärmusik är ABBA mycket komplexa, och det är det vi diskuterar nu. Många tonartsbyten, ovanliga ackordformer, tre gånger så många ackord och variationer som standard pop, direkt influerade av Benny Anderssons bakgrund inom folkmusiken. Ingen Brian Wilson-nivå men definitivt en av de stora och mest inspirerade kompositörerna inom populärmusiken. För att inte tala om alla lager i arrangemang och produktion, som en djup målning.

Låt oss inte underskatta svårigheten i att skapa en hookig låt som alla kan, men samtidigt ta ut svängarna och tänja på gränserna i vad som anses vara poppigt. Väldigt sofistikerat, och det sitter inte på ett papper utan i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in