Citat:
Ursprungligen postat av
Adelaide
Allt detta är ironiskt eftersom du tipsade mig om den där Grateful Dead skivan som låter som något ett gäng högstadieelever hade kunnat spela in som en kul grej. Hade du älskat den skivan om det inte stod Grateful Dead på den menar du?
Och vad talar för att Experience inte hade koll på sina brister? Deras attityder gjorde att de helt enkelt sket fullständigt i det och körde på ändå. Det fråntar inte faktumet att de var virtuouser på sina instrument för det var precis vad de var.
Jag hyllar Hendrix för att han är bäst och spelade i det starkaste bandet på 60-talet. Cream? Give me a break... Clapton kunde som bäst bara göra en bråkdel av det Hendrix höll på med. Och hur många Creamlåtar är i klass med Little Wing, Purple Haze, Voodoo Chile, Still Raining, Still Dreaming etc?
Nej Hendrix och gänget bankar skiten ur ALLA, inklusive Grateful Dead och Cream.
Har dock aldrig sagt att Grateful Dead var virtuoser, för de var de inte. De var inte ens särskilt bra sångare någon av dem (eller... möjligen Pigpen, men annars...). De var bara väldigt bra på samspel och hade rätt ingredienser för sitt eget sound. Och så skrev de låtar som jag gillar.
Ser du? Man kan ha distans till musik man gillar också. Bör väl kanske också påpeka att jag gillar långt ifrån allt vad Grateful Dead har gjort. Det finns flera mediokra skivor med dem (debuten och Built To Last, t.ex), och massvis med usla konserter inspelade också.
Och vad du anser om Anthem of the Sun säger dock inte mycket, eftersom du genom åren har visat ganska tydligt på otränad musikhörsel.
Experience hade inte koll på sina brister eftersom att de slarvade till förbannelse och sällan till aldrig höll sin egen standard när de uppträdde (fattar du nu?). Detta fråntar direkt att de skulle vara virtuoser.
Och har det aldrig gått upp för dig att man kan älska musiker utan att de är just virtuoser? Jag älskar t.ex. David Gilmour och Brian May, men skulle jag kalla dem för virtuoser så skulle folk skratta mig rakt upp i ansiktet. De är på tok för begränsade för det.
Steve Lukather i Toto... DÄR har vi en virtuos. Likaså Guthrie Govan, Steve Vai och John Petrucci (gillar inte Petrucci, men skulle vara dum om jag ansåg honom INTE vara en virtuos).
Jag har för kass koll på Cream för att jämföra dem med Experience.