2019-10-19, 21:53
Medlem
Mullrets avatar
En märklig fråga kanske. Men man har fått höra att ifall pungen kyls ner så är spermierna mindre aktiva.

Huvudfrågan är hur de överlever djupfrysta i spermabankar. Det är ju levande organismer, så de känns som de skulle självdö nerkylda.

Någon biolog / medicinare om kan ge svar?

Och hur tinar man upp de små simmarna?
Citera
2019-10-19, 22:00
Bannlyst
Jag förstår inte vad som är konstigt. En människa klarar också extrem nedkylning, visserligen i kortare perioder men...
Chanserna för att en person som hamnar under is ökar kraftigt om kroppstemperaturen är låg och hjärtat hushåller med syret. Samma sak gäller sperma som förstås inte har några avancerade organ eller CNS att försörja.
Citera
2019-10-19, 22:22
Medlem
Muscarins avatar
https://www.pacificfertilitycenter.com/blog/life-span-frozen-sperm-ask-experts
Citera
2019-10-19, 23:19
Bannlyst
Nu gissar jag, men är spermier levande? Det är väl bara DNA-information?
Så prata om "överleva" blir lite konstigt.
Citera
2019-10-20, 02:38
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosterIBoras
Nu gissar jag, men är spermier levande? Det är väl bara DNA-information?
Så prata om "överleva" blir lite konstigt.
Spermier är levande celler precis som alla celler i en människokropp. Grejen med att frysa celler är ju att man måste frysa ner på ett sätt så att man inte får en massa iskristaller som skär sönder cellmemran och liknande. Är nog lättare att lyckas med enskilda celler jämfört med t ex en hel människokropp. Dessutom så finns det ca 500 miljoner spermier i en utlösning så även om en del spermier skadas av frysningen så finns det nog tillräckligt många kvar för att befrukta ett ägg.
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Jag förstår inte vad som är konstigt. En människa klarar också extrem nedkylning, visserligen i kortare perioder men...
Chanserna för att en person som hamnar under is ökar kraftigt om kroppstemperaturen är låg och hjärtat hushåller med syret. Samma sak gäller sperma som förstås inte har några avancerade organ eller CNS att försörja.
Kraftig nedkylning kan vi klara ja men nedfrysning klarar vi inte eftersom iskristallerna skär sönder cellmembranen. Jämför en konsistensen hos en färsk jordgubbe med en som varit fryst så ser man vad djupfrysning gör med vävnader av många celler. Är nog som sagt lättare att förhindra iskristallbildning när man fryser ner spermier jämfört med om man skulle frysa en hel människokropp.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-10-20 kl. 02:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in