2019-10-19, 18:33
Medlem
Noble.Savages avatar
Jag har två bostäder som är belånade. Eftersom jag vill sälja den ena till mina hyresgäster men vet inte när dom får ekonomi till det och att jag behöver rörelsekapital till mitt bolag funderar jag på privatlån. Checkkredit är på G men det ska skickas avtal, affärsplaner etc så det tar tid. Har inte riktigt bekvämt med kontant kapital, skulle vilja ha en halv miljon till.

Säg att man har 500000 i årslön o bolån på 2500000. Hur mycket privatlån kan man få? Ligger på en ca 5x belåning som i exemplet. Billån belastar inte kreditutrymme vad jag förstår.

Har en vän som går in som medlåntagare vid behov, men tänkte testa först själv. Bra kreditvärdighet.
Citera
2019-10-19, 19:18
Medlem
Det är väl inte så svårt att gå in på nån lånesajt och testa...
Citera
2019-10-19, 19:31
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Det är väl inte så svårt att gå in på nån lånesajt och testa...

Jo fast har redan två frågor för sista bostaden pga att min gamla bank var värdelös. En för billån och ytterligare en för checkkredit. Om jag redan vet att låneutrymmet är för litet är det bättre att ta med medlåntagare direkt för att slippa onödiga kreditfrågor.
Citera
2019-10-19, 19:37
Medlem
Noble.Savages avatar
Lite trubbigt för mig men här hittade jag en kalkylator!

https://www.lsb.se/hur-mycket-kan-jag-lana

Indikerar att medlåntagare kanske ska va med.
Citera
2019-10-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noble.Savage
Jo fast har redan två frågor för sista bostaden pga att min gamla bank var värdelös. En för billån och ytterligare en för checkkredit. Om jag redan vet att låneutrymmet är för litet är det bättre att ta med medlåntagare direkt för att slippa onödiga kreditfrågor.

Om du söker själv först och får avslag så kan du söka igen med en medlåntagare utan att det tas en ny UC. Det kanske inte gäller om du söker automatiserat online men det fungerar fint om du pratar med en handläggare. Det brukar även gå bra att bolla caset med handläggaren innan UC tas. Skulle det vara så att caset ser dåligt ut så kan man skippa UC helt.
Citera
2019-10-19, 22:21
Medlem
Citat:
Jag har två bostäder som är belånade. Eftersom jag vill sälja den ena till mina hyresgäster men vet inte när dom får ekonomi till det och att jag behöver rörelsekapital till mitt bolag funderar jag på privatlån. Checkkredit är på G men det ska skickas avtal, affärsplaner etc så det tar tid. Har inte riktigt bekvämt med kontant kapital, skulle vilja ha en halv miljon till.

Säg att man har 500000 i årslön o bolån på 2500000. Hur mycket privatlån kan man få? Ligger på en ca 5x belåning som i exemplet. Billån belastar inte kreditutrymme vad jag förstår.

Har en vän som går in som medlåntagare vid behov, men tänkte testa först själv. Bra kreditvärdighet.

Billån belastar, dock inte lika mkt som blanco. Däremot Leasing belastar inte kreditutrymmet.

Skaffa en bra bankman så brukar det mesta gå.
Citera
2019-10-20, 00:51
Medlem
Citat:
Lite trubbigt för mig men här hittade jag en kalkylator!

https://www.lsb.se/hur-mycket-kan-jag-lana

Indikerar att medlåntagare kanske ska va med.

Den sidan gav lite konstiga siffror så du vet. Fick 500.000 i låneutymme när jag angav mitt bolån. När jag skrev in att jag hade bolån+500.000 fick jag fortfarande 500.000 i låneutymme. När jag angav bolån+1.000.000 fick jag 400.000 i låneutymme...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in