Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-19, 17:23
Avslutad
Hej,

Jag skulle gå in på min stationära "gamingdator" som jag har köpt för några år sedan. När jag dock har försökt gå in på den de senaste dagarna så kommer jag bara till något program där det står clickbios och sedan enter password. Har dock ingen aning om vilket lösenord de vill ha, har aldrig varit inne här och skrivit in något lösenord.
Ska tilläggas att jag inte är en datorexpert men antar att detta är något grafikortsprogram eller liknande? Men kommer inte in på datorn alls.
Vet någon där ute vad problemet är och hur jag kan lösa detta?
Tack!
Citera
2019-10-19, 17:30
Medlem
S.O.Stolps avatar
Har du provat att inte skriva in något lösen, och klicka ok? Det är standard med blankt lösen.
Citera
2019-10-19, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Har du provat att inte skriva in något lösen, och klicka ok? Det är standard med blankt lösen.

Ja det har jag Står invalid password..
Citera
2019-10-20, 05:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Lösenord som är skapat under Bios vet man om. Men något lösenord som heter Clickbios som även har något med grafikkortsprogram att göra har man aldrig hört talas om.

Kan du lägga ner en skärmbild över denna miljö?
Citera
2019-10-20, 17:25
Medlem
Är det i bios eller i Windows den frågar om lösenord?

Om du inte vet så kan du koppla ur alla diskar. Frågar den fortfarande så är det i bios.

Om det är i Windows så är det säkrast att starta datorn från USB/DVD och göra en ren installation.
Citera
2019-10-20, 18:52
Medlem
Citat:
När jag dock har försökt gå in på den de senaste dagarna så kommer jag bara till något program där det står clickbios och sedan enter password
Om där finns ett lösenordskrav och du inte har en aning om när/var/hur/varför så är det inte din dator.
Mm?
Citera
2019-10-20, 22:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Lösenord som är skapat under Bios vet man om. Men något lösenord som heter Clickbios som även har något med grafikkortsprogram att göra har man aldrig hört talas om.

Kan du lägga ner en skärmbild över denna miljö?

Vet inte riktigt om det har med grafikkort att göra. Men jag tar bild på detta imorgon! Har aldrig sett detta innan och problemet uppstod bara sådär...
Citera
2019-10-20, 22:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Är det i bios eller i Windows den frågar om lösenord?

Om du inte vet så kan du koppla ur alla diskar. Frågar den fortfarande så är det i bios.

Om det är i Windows så är det säkrast att starta datorn från USB/DVD och göra en ren installation.

Alltså så fort man startar datorn så kommer det upp lösenordskrav, man kan inte komma in på datorn. Eller inte ens dit man skriver in sitt ”vanliga” lösenord för datorn. Man är fast i detta program alltså...
Hmm ja kanske, ska försöka ta kort på miljön.
Citera
2019-10-20, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Om där finns ett lösenordskrav och du inte har en aning om när/var/hur/varför så är det inte din dator.
Mm?

Haha jodå, det är min dator. Jag kan lösenordet till datorn, så glömsk är jag inte. Däremot inte till detta program jag aldrig hört talas om tidigare.
Jag har dock köpt denna dator begagnad, därav kanske detta är något lösenord jag inte vet om..
Citera
2019-10-21, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Alltså så fort man startar datorn så kommer det upp lösenordskrav, man kan inte komma in på datorn. Eller inte ens dit man skriver in sitt ”vanliga” lösenord för datorn. Man är fast i detta program alltså...
Hmm ja kanske, ska försöka ta kort på miljön.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Haha jodå, det är min dator. Jag kan lösenordet till datorn, så glömsk är jag inte. Däremot inte till detta program jag aldrig hört talas om tidigare.
Jag har dock köpt denna dator begagnad, därav kanske detta är något lösenord jag inte vet om..
Jaha ser man på..

Det är nämligen moderkortets bios som är lösenords skyddat och det är inget som "händer och inträffar bara så där", det är aldrig aktiverat från nyköp, det ställer man in genom att gå in i bios och medvetet aktiverar.

*alltså: antingen ljuger du och har aldrig varit inne i windows på denna, eller så har någon skojat med dig och angett adminlösen i bios
*eller så har jag missat någon info
Senast redigerad av The13 2019-10-21 kl. 04:52.
Citera
2019-10-21, 05:13
Medlem
hieroboams avatar
Någon har satt på lösenord i BIOS, fråga den förra ägaren om lösenordet. Om inte någon annan med tillgång med datorn har satt på lösenordet, är det troligt att moderkortet inte kan starta operativsystemet, antagligen för att den inte får kontakt med hårddisken/SSDn. Då får du lägga in den på lagning om du inte är datorkunnig.
Citera
2019-10-21, 06:58
Medlem
Förr kunde man bara ändra en bygel på moderkortet för att inaktivera bios-lösenordet.
Googla tillverkarens spec.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in