Citat:
Ursprungligen postat av
Maranzano
Fan man blir glad av att läsa detta. Känns som spelberoende fullständigt eskalerat men de tabu att prata om de. Vissa föredrar att hellre krascha än att söka hjälp och ta tag i skiten. Väldigt tragiskt faktiskt! Ibland känner jag mig ensam och tror att de något fel på mig när jag känner alla känslomässiga rubbningar. De svårt att beskriva de men fan man förstår verkligen vad en person som er i ett knark beroende går igenom. Kanske dålig jämförelse men de som är i spelvärlden vet vad jag snackar om. Nu pratar jag om de extremt grova spel beroendet.
Men tiden läker alla sår och de blir bra till sist behöver bara bygga upp mig inifrån. Läste du några självhjälpsböcker eller?
Ja, det är beklagligt att det är så skuld- och tabubelagt. Spelberoende är ju väldigt bedrägligt på så vis att det inte syns på utsidan som hos alkoholister eller heroinister så man kan ju tycka att det borde föras upp till ytan mer. Ett spelmissbruk/spelberoende är precis som vilket beroende som helst, det är samma mekanismer som triggas i hjärnan.
Jag fick oerhört bra hjälp av socialen för att utvärdera behovet av vård och sedan Spelberoendekliniken i en större, närliggande stad. Dessutom har jag hela tiden haft bra stöd av föräldrar och syskon, vilket har varit helt ovärderligt.
Jag läste egentligen bara två böcker i ämnet, men de var lärorika båda två: Till spelfriheten! av Liria Ortiz och En korrespondents bekännelser av Vladislav Savic. Rekommenderar båda två varmt!
Det hörs på dina resonemang att du är på väg framåt och uppåt, det gläder mig!