2019-10-18, 15:18
Medlem
Om jag har två ISK-konton, t.ex en på Avanza och en på Nordnet, blir den slutliga skatten högre om jag fördelar mina pengar mellan dem i jämförelse om jag haft allt på en bank och ett ISK-konto?.
Citera
2019-10-18, 15:24
Medlem
Lottalakejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Om jag har två ISK-konton, t.ex en på Avanza och en på Nordnet, blir den slutliga skatten högre om jag fördelar mina pengar mellan dem i jämförelse om jag haft allt på en bank och ett ISK-konto?.

Nej, då det räknas på % så blir det samma.
Citera
2019-10-18, 15:29
Medlem
Inte vad jag vet.
Däremot kan skatten bli högre jämfört med ett konto av kapitalförsäkringstyp.
Där betalar man skatt efter vad du har för värde per 1 januari varje år. Insättningar adderas naturligtvis i skatteunderlaget.
Ett ISK-konto stäms av fyra(?) gånger per år.

Alltså har du ett helt år på dig att få din investering att växa på en kapitalförsäkring innan du måste skatta för den.
Citera
2019-10-18, 15:29
Medlem
CelenoIIs avatar
Samma skatt, spelar ingen roll hur många isk-konton du har.

Var försiktig och använd rätt metod om du behöver flytta pengar mellan dem dock, tar du bara ut pengar ur en ISK och sätter in dem igen så får du en mindre dubbelbeskattning.
Citera
2019-10-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Inte vad jag vet.
Däremot kan skatten bli högre jämfört med ett konto av kapitalförsäkringstyp.
Där betalar man skatt efter vad du har för värde per 1 januari varje år. Insättningar adderas naturligtvis i skatteunderlaget.
Ett ISK-konto stäms av fyra(?) gånger per år.

Alltså har du ett helt år på dig att få din investering att växa på en kapitalförsäkring innan du måste skatta för den.
Du missar att du även beskattas direkt vid insättningar på både ISK och KF.

Om sätter in pengar på kontot 1 augusti så betalar du med ISK 1/4 del direkt vid insättningen + 1/4- del vid slutet på q3 och 1/4-del i slutet av q4.
Har du istället KF så betalar du full avgift vid insättningen och sedan återigen full avgift i slutet av q4.
Bättre då med ISK...
Citera
2019-10-18, 17:34
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du missar att du även beskattas direkt vid insättningar på både ISK och KF.

Om sätter in pengar på kontot 1 augusti så betalar du med ISK 1/4 del direkt vid insättningen + 1/4- del vid slutet på q3 och 1/4-del i slutet av q4.
Har du istället KF så betalar du full avgift vid insättningen och sedan återigen full avgift i slutet av q4.
Bättre då med ISK...

det dras väl av automatiskt på ISK som sedan hamnar auotomatiskt i deklerationen?
Citera
2019-10-18, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
det dras väl av automatiskt på ISK som sedan hamnar auotomatiskt i deklerationen?
Jo, sker vid deklarationen men kostnaden uppkommer direkt vid insättningen. Som svar till tidigare författare som trodde man kunde ha pengarna lång tid i KF innan beskattning sker.
Citera
2019-10-20, 14:37
Medlem
Citat:
Jo, sker vid deklarationen men kostnaden uppkommer direkt vid insättningen. Som svar till tidigare författare som trodde man kunde ha pengarna lång tid i KF innan beskattning sker.

Det skrev jag inte. Jag skrev kortfattat att insättningarna adderas i skatteunderlaget.
Ditt svammel om att du betalar 1/4 direkt och så vidare orkar jag inte kommentera närmare än att det är fel.
Citera
2019-10-20, 15:38
Medlem
Citat:
Bättre då med ISK...
Detta är helt fel. Så här skulle du ha skrivit.

"Om sätter in pengar på kontot 1 augusti så betalar du med ISK 1/4-del direkt vid insättningen + 1/4-del vid början på q4.
Har du istället KF så betalar du halv avgift vid insättningen.
Bättre då med ISK…?"

Om värdet på insättningen har ökat efter 1 augusti är det bättre med Kapitalförsäkring annars är ISK att föredra.
Senast redigerad av Clyo 2019-10-20 kl. 16:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in