• 1
  • 2
2019-10-17, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlugLim
FLynneffekten. Var din farfar förståndshandikappad?

Ja Flynneffekten har varit död ett tag nu i de flesta länder i väst.

Sverige har tappat IQ ett bra tag nu, och inte endast invandrare utan även etniskt vita.

Generationen född under 90-talet och framåt är den första generation som faktiskt har lägre IQ än sina föräldrar.

Fenomenet finns i överklassfamiljer med två smarta föräldar. Så det tyder på att det är ej genetiskt utan miljörelaterat.
Citera
2019-10-17, 16:08
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
https://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_Global_Inequality

Det är en alltså en kontroversiell bok som hävdar detta och jag vet inget om hur trovärdig studien som framställt det slutgiltga reslutatet är.

Hur som helst, Sverige har ju haft en (minst sagt) omfattande invandring av högutbildade (typ läkare och ingenjörer) samt ensamkommande barngenier sedan 2006 så frågan är vad skulle ett motsvarande resultatet landa på idag? Det borde väl vara tresiffrigt i alla fall eller?
2018 var ca 23-30 % av folk i Sverige utlandsfödda, eller födda i Sverige av utlandsfödda föräldrar. 2006 var siffran för enbart utlandsfödda (hittar inget för födda i Sverige av utlandsfödda föräldrar nu) ca 13 %, man kan alltså räkna med att lägga till en aning för människor födda i Sverige av utländska föräldrar.

Jag är ingen statistiker, men någon kan kanske med dessa siffror räkna ut hur IQ-skulle kunna förändrats. Fattas gör så klart genomsnitts-IQ för de olika årtalens immigrationstal, men det kanske ändå går att säga något om huruvida det blir en statistiskt signifikant ändring.
Citera
2019-10-17, 16:11
Bannlyst
Kanske runt 75 för tillfället
Citera
2019-10-17, 16:16
Medlem
EricBlairs avatar
Uppmätt IQ är relativt, inte absolut. I internationella mätningar är UK norm och alltid IQ 100 oavsett om de tar in 40 miljoner afrikaner så kommer UK ändå ha 100.

Ökningen på senare år i Japan och Kina är troligen snarare en effekt av att UKs befolkning (och EUs) har blivit dummare pga invandring.

Att Sverige sjunkit från 102 till 99 säger egentligen bara att vi sjunker i IQ snabbare än vad UK gör. Det vore rimligare att ha ett stabilt land som Japan som norm.

IQ test ska för att gå att jämföra normeras med land och årtal.
Bara land utan årtal i dessa tider av skräpfolkvandring säger inget.
Citera
2019-10-17, 16:43
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av white.heavy.engine
Hahaha, ja hos en del i alla fall.

https://youtu.be/gzicC0VplSw?t=55
Helvete vilka korkade vänsterdårar.
Citera
2019-10-17, 17:07
Bannlyst
ho hej fyfan bra shiiiit skulle ja va med i mätning hade gränsen gått ner kanse nå så det blir exakt 45,8 prosent ikuk
Citera
2019-10-17, 17:19
Medlem
Mullrets avatar
20% rasfrämlingar utan IQ drar ner snittet med 20%. Så dagens snitt blir 79%.
Citera
2019-10-17, 17:23
Medlem
DeepThroat007s avatar
Jag brukar att vara tvungen att observera den misstänkta IQ-nivån hos mina närmsta "kebabtekniker" som alla kommer från ett o samma rövhålsland.

Kostar det 80 kr och jag lämnar fram en sedel om 200 kr måste de varje gång slå i räknaren för att lura ut vad de skall betala tillbaka. Så höll det på ett bra tag...

Sedan började att lämna fram en sedel om 100 kr i tron att nu behöver de väl ändå inte slå på räknaren när jag skall betala 80 kr. Så fel jag hade!

Ännu bättre blev det när de en dag hade en nyanställd stjärna. Jag köpte något för 50 kr o lämnade fram en sedel om 100 kr. Han försökte att slå på räknaren med klarade inte av en sådan avancerad elektronisk apparat varför de tre kebabteknikerna diskuterade en lite stund om hur mycket jag skulle ha tillbaka och till min förvåning kom de fram till det rätta svaret!

Jag gissar att ovan tomtar har ett IQ runt kanske 75.
Citera
2019-10-17, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
20% rasfrämlingar utan IQ drar ner snittet med 20%. Så dagens snitt blir 79%.

Aha. Du kan alltså precis INGENTING om iq? Och ungefär precis inget om matte heller?
Citera
2019-10-17, 20:33
Medlem
Herostratoss avatar
Syrier* har lägre snitt-IQ än etniska svenskar. Syrier är numer enskilt största gruppen utrikes födda. Dessutom så har de smarta syrierna har redan stuckit till länder som Kanada och Australien om de inte redan grejat jobb i någon gulfstat. Sverige får orponen. Så räkna med fortsatt störtdykning.

*Eller, ja folk som säger att de kommer från Syrien iaf för Migrationsverket har som bekant noll koll. Men vi kan nog sluta oss till att de som påstår att de kommer från Syrien i vart fall ej är schweizare eller norrmän utan från sandlådan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in