2019-10-18, 13:24
Medlem
[quote=Balalajkan|69034704]

behöver alla frön/plantor lika mycket vatten eller är det skilland från starin till strain?
Citera
2019-10-18, 14:25
Medlem
[quote=potatisodlaren1995|69040811]
Citat:
Ursprungligen postat av Balalajkan

behöver alla frön/plantor lika mycket vatten eller är det skilland från starin till strain?
Det är ingen större skillnad på olika strains. Det som avgör hur mycket vatten som krävs är främst plantans storlek och hur varmt det är… Det går väldigt lite vatten de första veckorna när den är liten.
Citera
2019-10-19, 00:30
Medlem
Innercitybluess avatar
Vart har du fått för dig att 80% skulle dö? Jag satt ut strax under 50st av den strainen du pratar om, ingen dog.

Sen spelar det ingen roll om strainen är bra för svenskt klimat om spoten är dålig eller om skiten är i fel fas när det är som fuktigast
Citera
2019-10-19, 21:17
Medlem
10Ls avatar
[quote=potatisodlaren1995|69040811]
Citat:
Ursprungligen postat av Balalajkan

Läs den guiden (jag skrev) som någon postade. Följ den och gå inte på magkänsla. Är det något du inte fattar så kan du bara skita i att du inte fattar (alt googla ja även på engelska, sen fråga) och fortsätt följ guiden.
Men läs först iaf innan du postar nästa ickefråga som tar folks tid och hopp.

Edit: inte jag som kommit på täckodling, jag har bara sammanfattat det på ett sätt som en fb vuxenbebis kan fatta + gjort det så slött som möjligt.
Vanlig täckodling.

Edit2: fuckade upp citeringen. Tänkt till potatisen.
Senast redigerad av 10L 2019-10-19 kl. 21:21.
Citera
2019-10-22, 14:32
Medlem
[quote=10L|69055117][QUOTE=

har förstått hur jag ska gå tillväga nu men som 2 sista frågor hur ser man ifall det skulle komma mögel? ser det ut som vanligt mögel eller ser det speciellt ut?

samt hur kan man se på ett ungefär när plantan är klar det är just denna delen jag har svårt för vet inte hur det ska se ut!
Citera
2019-10-22, 16:52
Medlem
10Ls avatar
[quote=potatisodlaren1995|69079109][quote=10L|69055117][quote=

har förstått hur jag ska gå tillväga nu men som 2 sista frågor hur ser man ifall det skulle komma mögel? ser det ut som vanligt mögel eller ser det speciellt ut?

samt hur kan man se på ett ungefär när plantan är klar det är just denna delen jag har svårt för vet inte hur det ska se ut![/QUOTE]

Är det varmt och fuktigt och full blom så är mögelrisken påtaglig och man får kolla ofta.

När du får mögel så ser du det direkt. Blir missfärgat och tja ser inte alls friskt ut.
Citera
2019-10-23, 12:27
Medlem
[quote=10L|69080398][quote=potatisodlaren1995|69079109]
Citat:
Ursprungligen postat av 10L

Är det varmt och fuktigt och full blom så är mögelrisken påtaglig och man får kolla ofta.

När du får mögel så ser du det direkt. Blir missfärgat och tja ser inte alls friskt ut.

okej har kollar upp hur det ser ut nu. Men ifall jag skulle få mögel på bara en liten del eller bud, och jag skördar räcker det att jag bara slänger den delen/buddsen som blir misslyckade?
Citera
2019-10-23, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potatisodlaren1995

okej har kollar upp hur det ser ut nu. Men ifall jag skulle få mögel på bara en liten del eller bud, och jag skördar räcker det att jag bara slänger den delen/buddsen som blir misslyckade?
Det beror på vilken typ av person du är. Är du typen som slänger allt i kylskåpet för att det står ett öppnat mjölkpaket som gick ut igår så nej.
Annars ja.
Citera
2019-10-26, 01:44
Medlem
ska man lägga fröet i ett vatten glas och sedan lägg det på en tallrik med blött papper i mörkomgivning
eller bara lägga föret på ett blött papper?
Citera
2019-10-26, 02:23
Medlem
vill även veta det snnabst sättet att torka det på förutom micro och ugn. Menar inte att det ska gå på en dag men läste någonstans att man ska hänga upp det 4-10 dagar och sedan efter det ska det läggas i glas burkar 2-4 veckor och dom ska öppnas någon gång om dagen. tycker det låter som en väldigt lång tid. blir det ok att röka det efter det har varit upp hängt 4-10 dagar? eller måste man gö hela den kuren med glas burken?
Citera
2019-10-26, 09:35
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatisodlaren1995
vill även veta det snnabst sättet att torka det på förutom micro och ugn. Menar inte att det ska gå på en dag men läste någonstans att man ska hänga upp det 4-10 dagar och sedan efter det ska det läggas i glas burkar 2-4 veckor och dom ska öppnas någon gång om dagen. tycker det låter som en väldigt lång tid. blir det ok att röka det efter det har varit upp hängt 4-10 dagar? eller måste man gö hela den kuren med glas burken?

Ok men smakar som regel skit och är rätt rivigt utan kurering. Ja det tar en stund.
Citera
2019-10-26, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Ok men smakar som regel skit och är rätt rivigt utan kurering. Ja det tar en stund.

skulle det funka att göra såhär tror du kolla 2:40 https://www.youtube.com/watch?v=7l8PNB_wBLE

ursäkta mig ifall man inte får länka video klipp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in