2019-10-16, 16:54
Medlem
Hej på Er!
Jag funderar om det är normalt att ett hem är värderat till 6000:- (3rok hyres)?

Min pappas fru har angivit det i en Bouppteckning som vi just håller på med..
Jag tycker det verkar ovanligt lågt, undrar om har angivit samma summa till försäkringsbolaget? Tex om hemmet skulle brinna upp

Me tanke på att där finns fullt med massa dyrbar konst på väggar, extrem stor tv-skärm, massa dyrbara smycken (flera 3 cm bred guldarmband, 1 kvadrat diamantring..) mobiltelefoner, datorer...
- Bara Tv:n kostar ju mer!

Jag är verkligen konfunderad över detta..
Kan det verkligen stämma?!?
Citera
2019-10-16, 16:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Changemalm
Hej på Er!
Jag funderar om det är normalt att ett hem är värderat till 6000:- (3rok hyres)?

Jag tycker det verkar ovanligt lågt, undrar om har angivit samma summa till försäkringsbolaget? Tex om hemmet skulle brinna upp

Me tanke på att där finns fullt med massa dyrbar konst på väggar, extrem stor tv-skärm, massa dyrbara smycken (flera 3 cm bred guldarmband, 1 kvadrat diamantring..) mobiltelefoner, datorer...

Det är såklart helt orimligt.
Citera
2019-10-16, 16:58
Medlem
Har hon inte tappat en nolla? Fråga tanten !
Citera
2019-10-16, 16:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Hej på Er!

Hon kör väl en "går det så går det". Är hon en av arvingarna? I så fall kan hon inte vara bouppteckningsman https://lawline.se/answers/vem-far-v...kan-overklagas
Citera
2019-10-16, 17:18
Medlem
blodigdiarres avatar
Nej, det är inte orimligt. Lösöre brukar ha ett schablonvärde på 3000 kr. per rum. Om det däremot finns lösöre med högre värde så tas det upp för sig. Det är typ antikviteter med bestående eller ökande värde och de flesta har inte så mycket av det. Inte antikviteter av den kalibern i varje fall. En byrå för 6000-7000 räknas inte dit. Ska den säljas för maximalt pris så får man lägga ner tid, arbete och pengar på det. Och räkna upp värde är ju onödigt även om arvsskatten saknar betydelse. Om dödsboet kommit från en samlare eller om det finns något annat som gör att det finns saker av stora värden så tar man upp det i bouppteckningen. Så i ditt fall är det uppgivna inget orimligt.

EDIT. Jag läste lite fort. Men det är ändå inte orimligt, men jag tar för givet att ni arvingar löser det hela mellan er. Men i bouppteckningen är det ändå inte orimligt. Och all elektronik kan du räkna bort. De tappar i värde till i princip osäljbart.
Senast redigerad av blodigdiarre 2019-10-16 kl. 17:57.
Citera
2019-10-16, 17:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej på Er!

Vad är "massa dyrbar konst" enligt dig?
Senast redigerad av trottwell 2019-10-16 kl. 17:36.
Citera
2019-10-16, 18:19
Medlem
Citat:
Hej på Er!

En diamantring på 1 kvadrat har nog ett högre värde än 6000😉
Citera
2019-10-16, 18:59
Medlem
Gumman kanske anser att armbandet och ringen är hennes enskilda egendom. Om så inte är fallet skall det tas upp i bouppteckningen.

Det kostar runt 8000 och få professionell hjälp med bouppteckningen. Inte mycket i sammanhanget och till stor hjälp.
Citera
2019-10-16, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad är "massa dyrbar konst" enligt dig?

Ja det är massa kända konstnärer, oljemålningar bla!
Citera
2019-10-16, 19:44
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Har/hade inte din far en hemförsäkring hos något bolag, där brukar man fylla i hur mycket man anser lösöret är värt! Kolla papperna!
Citera
2019-10-16, 20:48
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7h0m45
En diamantring på 1 kvadrat har nog ett högre värde än 6000😉

Vad menar du med 1 kvadrat?
Citera
2019-10-17, 16:12
Medlem
trottwells avatar
Hittills finns det bara ett vettigt inlägg i tråden, se nedan.
Att tex blanda in hemförsäkringen är helt fel, det är en annan typ av värdering, återanskaffningsvärde.

Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Nej, det är inte orimligt. Lösöre brukar ha ett schablonvärde på 3000 kr. per rum. Om det däremot finns lösöre med högre värde så tas det upp för sig. Det är typ antikviteter med bestående eller ökande värde och de flesta har inte så mycket av det. Inte antikviteter av den kalibern i varje fall. En byrå för 6000-7000 räknas inte dit. Ska den säljas för maximalt pris så får man lägga ner tid, arbete och pengar på det. Och räkna upp värde är ju onödigt även om arvsskatten saknar betydelse. Om dödsboet kommit från en samlare eller om det finns något annat som gör att det finns saker av stora värden så tar man upp det i bouppteckningen. Så i ditt fall är det uppgivna inget orimligt.

EDIT. Jag läste lite fort. Men det är ändå inte orimligt, men jag tar för givet att ni arvingar löser det hela mellan er. Men i bouppteckningen är det ändå inte orimligt. Och all elektronik kan du räkna bort. De tappar i värde till i princip osäljbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in