2021-04-17, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brunonio
"addera kvinnor till en typiskt manlig serie", alltså svårt att ha en serie helt utan kvinnor. Jag tycker också att Hermines finanskarriär-grepp är cringe och känns off. Men hon är en bra skådis och när det är en bra dialog är hon lika rå som de andra. Hon har nerv.
Så.. lägger fram tesen att det går utmärkt att ha om dialogen är bra. Också det typiskt manliga kan med fördel ackompanjeras av det kvinnliga, som i allt. Det kan ge kontrast eller jorda det hela (vilket naturligtvis funkar även omvänt) eller addera fler lager. I den här serien har det hänt när Hermine har haft en bra scen. Så... det är en serie skriven av män med ivriga men trubbiga fingrar.

Hermine är svår att förstå sig på. Från att ha varit utsatt för psykiskt våld (och fysiskt) av Adam i första säsongen, bland annat visat när de pratar om att hon vill återuppta sina psykologstudier, utvecklas hon till att bli helt kallhamrad och besinningslöst hämndlysten och smider ränker utan like. Att hennes mamma helt plötsligt har möjlighet att ordna ett snabbt lån i den storleksordningen åt henne känns också ganska overkligt. Tvivlar också på att någon i New York hade tagit emot henne bara sådär även om hon varit Adams fru. Förstår att de här sakerna behövs för intrigen, men de känns inte stabila. Tror också att de här killarna hade haft koll på om deras fd fruar var bjudna och tackat ja till en stor fest som de skulle gå på, som maskeradbalen. Det här är ju killar som vill ha kontroll på allt runt omkring sig. Henriks agerande känns däremot mycket mer sannolikt. På flera sätt framstår han som emotionellt smartast, han vill inte sitta ensam och fattar att han behöver sin familj. Han verkar också tycka om sina barn. Har för mig att Tomine i första avsnittet hade en ganska hög position i samhället, men nu verkade hon ju helt blåst. Alla tjejerna framställs egentligen som golddiggers på ett eller annat sätt. Är det enligt manusförfattarna bara sådana tjejer som blir intresserade av den här typen av män kan man ju fråga sig?
Citera
2021-04-17, 23:27
Medlem
Stark-Fisklukts avatar
Det var roligt att se att Adam hade ett Franz Jäger-skåp!
Citera
2021-04-17, 23:38
Medlem
"Har du någon gång blivit knullad av en örn?"
Citera
2021-04-17, 23:50
Medlem
fearreapers avatar
"Svart näbb" 😂🤣
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Citera
2021-04-18, 00:01
Medlem
Nja vad ska man säga! Mest negativa kommentarer i tråden om hur overklig handlingen är. Håller helt och hållet med om att första säsongen kan vara åtminstone till 50 procent producerad från verkligheten, andra säsongen är rent fiktiv. Men eftersom den underhåller de flesta av oss så köper jag det och hoppas att sista avsnittet var en cliffhanger och förutsätter att det kommer en tredje säsong.
Citera
2021-04-18, 00:03
Medlem
Citat:
Hahahaha 🤣 härlig karaktär ändå😀
Citera
2021-04-18, 04:49
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunonio
"addera kvinnor till en typiskt manlig serie", alltså svårt att ha en serie helt utan kvinnor. Jag tycker också att Hermines finanskarriär-grepp är cringe och känns off. Men hon är en bra skådis och när det är en bra dialog är hon lika rå som de andra. Hon har nerv.
Så.. lägger fram tesen att det går utmärkt att ha om dialogen är bra. Också det typiskt manliga kan med fördel ackompanjeras av det kvinnliga, som i allt. Det kan ge kontrast eller jorda det hela (vilket naturligtvis funkar även omvänt) eller addera fler lager. I den här serien har det hänt när Hermine har haft en bra scen. Så... det är en serie skriven av män med ivriga men trubbiga fingrar.
Jag menar såklart inte att serien ska vara utan kvinnor. Det hade blivit aningen gay med endast manliga horor.

Vad jag syftar på är att det inte är en bra ide att addera fler kvinnliga betydande personer i serien och lägga en större tyngd på det kvinnliga perspektivet när en serie är så här grabbig och kvinnorna är uppenbara biroller.

I en serie som entourage (lik uppbyggnad) lyckade de hålla sig utanför det. Det var så klart fullt av scener med kvinnor, men det var alltid från en av de 4 männens perspektiv. I princip aldrig så var det två eller fler kvinnor som diskuterade ensamma i en scen. Scenerna med Saga Noren känns precis så fel ,löjliga och påtvingade som man kunde ge sig på att de skulle göra.
Senast redigerad av sebastian_ 2021-04-18 kl. 05:14.
Citera
2021-04-18, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Higgswitz
Den norska serien 'Exit' hade premiär i september och har gjort succé i grannlandet. Jon Øigarden, Tobias Santelmann, Pål Sverre Hagen och inte minst Simon Berger gestaltar det rika finansgänget som tillsammans utför bisarra våldsdåd, köper horor och snortar kolombianskt dunder till frukost. En trailer finns att se på följande länk och jag kan varmt rekommendera en titt (värt besväret med att skaffa VPN).

Tydligen ska serien vara baserad på verkliga händelser, uppdagade av en journalist vars avsikt var att samla in material till ett långt mindre dramatiskt porträtt av kompisgänget än vad som sedermera istället utmynnade i denna serie. Finanssverige är litet; finansnorge må vara ännu mindre.

Vilka är gubbarna och hur mycket är egentligen sanning?

Väldigt basic och grund serie med mycket effektsökeri: se här på kokainet och hororna, livsstilen som pengar kan köpa.

Men jag fattar att det är sånt här som människor vill se nu för tiden: de sitter i radhuset med sitt svenniga jobb, något kokainminne från den där gången och så dagdrömmer de om hur de skulle uppleva samma livsstil.

6/10. Svagt godkänt.
Citera
2021-04-18, 08:59
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Jävligt bra sammanfattat. Hon som spelar Hermine är den överlägset bästa skådisen i den här serien.
Hon är btw gift med Lars Winnerbäck
Citera
2021-04-18, 09:19
Medlem
sebastian_ Kvinnorna är uppenbara biroller? Hermine har sen dag ett varit en av huvudrollerna, att inte se det och istället nedgradera henne till biroll är bara konstigt. Att sedan manus kommer och lägger krokben för hennes begåvning så att kreti och pleti blandar ihop henne med andra roller, t.ex. Celine, Tomine, är ett skämt. Kanske serien aspirerade på mer än det solida grabbiga du efterfrågar men föll på eget grepp, för stora anspråk och för låg verkshöjd. Eller too few fucks. Jag vet bara att jag oavsett är glad att Agnes gjorde den här rollen. I vissa scener fanns en sådan närvaro, nakenhet och nerv att jag bara drog efter andan.
Citera
2021-04-18, 10:32
Medlem
johnthedickholmess avatar
Vilka är det som är förebilderna till serien?
Citera
2021-04-18, 11:34
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Hon som spelar Hermine är verkligen en fenomenal skådis. Däremot är Sofia H helt fel-castad och spelar otroligt dåligt. Har hon alltid spelat så dåligt? Jag gillade henne i Bron...
Likadant passar inte Lassgård in heller.
Alla fyra männen är lysande. Vilka personligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in