Citat:
Ursprungligen postat av
Korder
Bone Tomahawk är kanske min favorit under perioden. En av dem i alla fall. Västern/thriller om en handfull män som ger sig ut i vildmarken för att spåra rätt på en kvinna som kidnappats av indianer. Långsam och förebådande med felfritt skådespel och starkt manus.
Den skriver jag under på.
Nedan följer några filmer jag kan rekommendera från 2015 och framåt
Sydkoreanska filmer får bli en egen kategori:
Ah-ga-ssi (The Handmaiden; 2016) - dubbelspel och intriger när en ficktjuv anställs som tjänsteflicka hos en rik arvtagerska.
Geumul (The Net; 2016) - förvisso Kim Ki-Duk som regisserar men för att vara honom väldigt konventionell. Drama om en nordkoreansk fiskare som råkar hamna i Sydkorea.
Gokseong (The Wailing; 2016) - lång och udda film, med skräckinslag, om en liten by där folk blir sjuka. Kanske inte för alla men jag gillade den väldigt mycket.
Gisaengchung (Parasite; 2019) - drama, thriller, komedi i en perfekt blandning. Om en fattig familj som blir ovanligt intresserade av en rik familj.
Beoning (Burning; 2018) - lågmäld "mystery" med intressanta karaktärer.
Taeksi unjeonsa (A Taxi Driver; 2017) - en trevlig taxiförare (den alltid fenomenale Song Kang-ho) får agera huvudkaraktär i denna skildring av Gwangju-massakern 1980.
Komedier:
Toni Erdmann (2016) - om relationen mellan den vuxna dottern Ines och hennes far Wilfried. Väldigt lång men inget jag märkte. Fin balans mellan drama och komedi.
The Death of Stalin (2017) - engelskspråkig film om händelseförloppet efter Stalins död. Många välkända ansikten (Buscemi m fl) och oerhört rolig.
One Cut of the Dead (2017) - häftig lågbudgetfilm från Japan om ett filmcrew som attackeras av zombies när de ska spela in en zombiefilm. Riktigt rolig!
Draman:
Manchester by the Sea (2016) - hjärtskärande berättelse om farbrodern som tvingas vända hem till hemstaden han övergivit, för att ta hand om sin brorson som nyligen förlorat sin far.
The Favourite (2018) - Lanthimos (The Lobster) berättar om den brittiska drottningen Anne och hennes förehavanden vid hovet. Tre starka kvinnokaraktärer med tre fantastiska insatser (där huvudrollsinnehavaren Colman vann en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll och birollerna nominerades). Udda, underhållande och riktigt bra.
Tully (2018) - Charlize Theron i huvudrollen som trebarnsmamma med ett nyfött barn som tar på krafterna. För att underlätta anställer man en barnvakt (Mackenzie Davis) om nätterna. Suverän film.
Ingrid Goes West (2017) - Aubrey Plaza & Elizabeth Olsen i en samtidsaktuell film om sociala medier kontra verkligheten. Riktigt mörk trots att den till ytan verkar så lättsam.
A Ghost Story (2017) - väldigt egen, med knappt någon dialog. Vemodig och förtrollande. Om tid, kärlek och vad vi egentligen lämnar kvar efter oss.
Your Name. (2016) - animerad dramakomedi från Japan. Två gymnasieelever, en flicka och en pojke, lever varannan dag i varandras kroppar och tvingas anpassa sina liv efter detta bisarra faktum. Kanske inte låter så intressant men den är oerhört bra.
Room (2015) - Brie Larson och hennes son (Jacob Tremblay, vilken skådespelarinsats från ett barn!) bor i Rummet. Världen utanför känner han bara till genom sin mammas berättelser. Ju mindre du känner till inför filmen, desto bättre.
Victoria (2015) - tysk film som utspelar sig under tidig morgon i Berlin. En spansk kvinna träffar fyra tyska män och sedan får vi följa dem i drygt två timmar (nej, det är inte en porrfilm trots min något suggestiva beskrivning). En enda lång tagning! Bra foto och skådespel och handlingen duger den också.
Övrigt:
Nocturnal Animals (2016) - Amy Adams och Jake Gyllenhaal i en film där verklighet och fiktion blandas samman när Adams läser ett bokutkast från sin exman (Gyllenhaal). Surrealistisk och spännande!
Upgrade (2018) - action/sci-fi med Tom Hardy-lookaliken Logan Marshall-Green i huvudrollen. Efter ett brutalt rån där han förlamas av skadorna och hans fru dör, installerar han ett datorchip i nacken som låter honom gå igen. Sedan är det dags för revansch! Riktigt underhållande och välgjord.