2019-10-14, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trananochtallen
DN gör inget konstigt egentligen, heller inte olagligt förstås. Det har ju egentligen pågått alltid, både på DN och andra media. Det har ju t.ex. aldrig hänt att DN publicerat en mot DN kritisk insändare eller debattartikel. Det är ju deras tidning och det står dem fritt att publicera vad de vill.
MEN, i och med web-forum så får vi ju nu insikt i hur DN fungerar, hur man filtrerar och censurerar. DN håller hög svansföring i demokratifrågan, men när det kommer till sig själva faller de till föga.
Det viktiga är förstås att det ger oss information om trovärdigheten hos just detta medium.

Visst du har helt rätt
Citera
2019-10-14, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det finns bevis skriver du. Ok... låt oss se dom.
Här är ETT exempel:

Hej,

efter att våra moderatorer granskat en av dina kommentarer, har du fått kommentaren borttagen.

Kommentaren som berörs fanns tidigare på https://www.dn.se/ledare/hur-en-vardslos-chansning-sankte-bade-land-och-parti/ och var enligt följande:

Fanatiker, fobiker, hatare. Det är tillmälen som DN använder mot sina demokratiska meningsmotståndare. Att hålla en anständig och respektfull ton ligger inte varmt om hjärtat för DN. Ve den som råkar ha en annan uppfattning än DNs ledarredaktion. Och folket är ju naturligtvis duperat, folk röstar ju inte med förnuft utan kan enkelt vilseledas och manipuleras. Man ska naturligtvis inte låta folk rösta, det har de ju självfallet inte förstånd till. Vad en politisk inriktning med en sådan uppfattning kallas, det vet var och en. Den kallas i varje fall inte liberal, det är dess raka motsats. Samma politiska linje kommer f.ö. fram till att det är rimligt att de som anordnar eller förespråkar en folkomröstning bör bestraffas med upp till 25 års fängelse. Och inte nog med det. I det landet gäller inte ens parlamentarismens grundprincip enligt DN. DN har nämligen skrivit att i Katalonien saknar självständighetspartierna ett demokratiskt mandat, trots att de innehar en majoritet i parlamentet. DN ifrågasätter parlamentarismen och är motståndare till folkomröstningar. Och de döljer det inte på något sätt. Att chefredaktören 3 februari förespråkar olikhet inför lagen är helt i linje med DNs politiska linje. En gång i tiden var liberaler beredda att offra allt i sin kamp för demokrati. Det är vi fortfarande. Men DN är inte en del av den kampen. De företräder istället globalism och kommersialism.

Den har tagits bort med motiveringen:

Denna kommentar tas bort eftersom den bryter mot riktlinjerna för kommentarer, specifikt dessa: Framför egna åsikter i god ton och visa respekt för dem som eventuellt berörs av nyhets- eller debattartikeln, samt undvik att spekulera.

Ganska kul den här borttagningen eftersom moderatorn reagerar på de tre första orden. Men dessa är citat från DN-artikeln.
Citera
2019-10-14, 19:53
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Här är ETT exempel:

Hej,

efter att våra moderatorer granskat en av dina kommentarer, har du fått kommentaren borttagen.

Kommentaren som berörs fanns tidigare på https://www.dn.se/ledare/hur-en-vardslos-chansning-sankte-bade-land-och-parti/ och var enligt följande:

Fanatiker, fobiker, hatare. Det är tillmälen som DN använder mot sina demokratiska meningsmotståndare. Att hålla en anständig och respektfull ton ligger inte varmt om hjärtat för DN. Ve den som råkar ha en annan uppfattning än DNs ledarredaktion. Och folket är ju naturligtvis duperat, folk röstar ju inte med förnuft utan kan enkelt vilseledas och manipuleras. Man ska naturligtvis inte låta folk rösta, det har de ju självfallet inte förstånd till. Vad en politisk inriktning med en sådan uppfattning kallas, det vet var och en. Den kallas i varje fall inte liberal, det är dess raka motsats. Samma politiska linje kommer f.ö. fram till att det är rimligt att de som anordnar eller förespråkar en folkomröstning bör bestraffas med upp till 25 års fängelse. Och inte nog med det. I det landet gäller inte ens parlamentarismens grundprincip enligt DN. DN har nämligen skrivit att i Katalonien saknar självständighetspartierna ett demokratiskt mandat, trots att de innehar en majoritet i parlamentet. DN ifrågasätter parlamentarismen och är motståndare till folkomröstningar. Och de döljer det inte på något sätt. Att chefredaktören 3 februari förespråkar olikhet inför lagen är helt i linje med DNs politiska linje. En gång i tiden var liberaler beredda att offra allt i sin kamp för demokrati. Det är vi fortfarande. Men DN är inte en del av den kampen. De företräder istället globalism och kommersialism.

Den har tagits bort med motiveringen:

Denna kommentar tas bort eftersom den bryter mot riktlinjerna för kommentarer, specifikt dessa: Framför egna åsikter i god ton och visa respekt för dem som eventuellt berörs av nyhets- eller debattartikeln, samt undvik att spekulera.

Ganska kul den här borttagningen eftersom moderatorn reagerar på de tre första orden. Men dessa är citat från DN-artikeln.

Det där kan du väl knappast kalla bevis? Lite väl låg nivå på det här tycker jag.
Citera
2019-10-14, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Jag håller med. Sen tycker jag att man inte kan sätta DN och demokrati i samma mening då DN har en anti-demokratisk agenda.
Instämmer.
Och idag är det väl glädjens dag på DN. Spanien har dömt de som med demokratiska medel anordnade folkomröstning om Kataloniens självständighet till 7-13 års fängelse, precis vad DN har yttrat stöd för.
En sorg och katastrof för demokratin i Europa men en framgång för DN.
Ska vi verkligen vara medlemmar i EU tillsammans med de spanska nyfrancisterna?
Citera
2019-10-14, 20:53
Medlem
Slints avatar
Vill bara tillägga att de som skriver läsarkommentarerna på DN är nästan uteslutande pensionerade män som röstar på MP och C. Rejält indoktrinerade i globalisttänket med att EU är bra, Greta gör dom stolta, och så klart det oproportionerliga hatet mot Donald Trump osv..
Man kan inte lära en gammal miljöpartisthund att sitta, men det är rätt skönt när någon inte håller med gubbarna, då jävlar kickar pacemakern igång och dom blir värre än en hatande tonårs-incel/soy boy/social justice warrior. Dom känner väl att de kanske skulle ha en chans med någon yngre feminist eller nåt när de beter sig på det viset. Riktiga jävla ”vuxna” idioter.
Citera
2019-10-15, 08:59
Medlem
DNs reaktion på domen mot de katalanska arrangörerna av folkomröstning om självständighet:

DN stödjer förstås den spanska domstolen beslut att bestraffa frihetskämparna med upp till 13 års fängelse. Brottet? De har genomfört en folkomröstning om Kataloniens självständighet. DNs argument är att folkomröstningen är olaglig. Visserligen, men i liberalismens namn hade man kanske väntat sig att fokus skulle ligga på kritik mot den lagen. Hur kan en liberal vara emot en folkomröstning? Självfallet inte. DNs ställningstagande visar återigen att de är sant anti-liberala.
Som vanligt falska fakta i DNs ledartikel. Skibenten påstår att hälften av Kataloniens invånare "definitivt" inte vill ha självständighet. Sanningen, dvs. resultatet vid senaste parlamentsvalet (lagligt), är att 1.9 miljoner röstade för partier som definitivt inte vill ha självständighet, medan 2.1 miljoner röstade för självständighetspartier och 0.3 miljoner på neutrala partier. I DNs skeva värld, som är subjektiv och utgår från deras egna åsikter, blir alltså 1.9 av 4.3 lika med hälften. DN borde gå om lågstadiets matematikkurs.

https://www.dn.se/ledare/gunnar-jonsson-kataloniens-separatister-ar-inga-frihetshjaltar/
Senast redigerad av Trananochtallen 2019-10-15 kl. 09:26.
Citera
2019-10-15, 11:17
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Instämmer.
Och idag är det väl glädjens dag på DN. Spanien har dömt de som med demokratiska medel anordnade folkomröstning om Kataloniens självständighet till 7-13 års fängelse, precis vad DN har yttrat stöd för.
En sorg och katastrof för demokratin i Europa men en framgång för DN.
Ska vi verkligen vara medlemmar i EU tillsammans med de spanska nyfrancisterna?

Men vad är skillnaden mellan Katalonien och Hong Kong? DN nämner talande inte Hong Kong med ett ord.
Citera
2019-10-15, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Men vad är skillnaden mellan Katalonien och Hong Kong? DN nämner talande inte Hong Kong med ett ord.

Exakt. I Hong Kong är demonstrationerna olagliga så DN borde i logikens namn fördöma även dem, liksom försvara regimens agerande vid Himmelska Fridens torg 1989.
I Spanien är det olagligt att bedriva kampanj för folkomröstning om självständighet vilket DN sympatiserar med. Det är precis samma antidemokrati som i Kina.
Citera
2019-10-23, 09:23
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Men sedan Wolodarski blev chefredaktör har det blivit tidningens kännemärke: man tycks behöva berätta för läsaren hur nyheten skall tolkas.

Tidningen har förvandlats till en politisk pamflett. Otippat nog är det två kvinnor (Hanne Kjöller och Lisa Magnusson) som skriver saker som går emot tidningens uttalade vänsteragenda.
Jag betraktar mig själv som liberal, men jag vill inte bli ihopblandad med folk som Wolodarski. Han står ständigt på de etablerade samhällsinstitutionernas sida. I hans värld är allt väl om media och näringsliv domineras av anrika ägarfamiljer, och om samhället styrs av en bildad borgarklass som står för god smak och förnuft.
Han är så fullständigt hemmablind. Han för någon sorts privat krig mot "techjättar" och algoritmer, som han menar för människor bakom ljuset. När hans egen redaktion har möten om vad som ska publiceras och inte, då är det absolut inget problem.
Wolodarski är en företrädare för en borgarklass som utan omsvep menar sig ha rätt till makten.
Citera
2019-10-26, 10:57
Medlem
Egentligen alla vet vad DN står för politiskt m.m. varför inte bytt till SvD istället? det gjörde jag. Trots allt DN säger vara "liberal demokratiskt"...men jag tycker den är mera vänster (S) numera, inte "Liberal".... det enda problem jag har med den att den ägs av en familj som har i deras tur 40% av allt media i sverige...det tycker jag är farligt.
Citera
2019-11-08, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nocturnaltourist69
Egentligen alla vet vad DN står för politiskt m.m. varför inte bytt till SvD istället? det gjörde jag. Trots allt DN säger vara "liberal demokratiskt"...men jag tycker den är mera vänster (S) numera, inte "Liberal".... det enda problem jag har med den att den ägs av en familj som har i deras tur 40% av allt media i sverige...det tycker jag är farligt.

En gång i tiden prenumererade jag på både DN och SvD. Men never again...
Citera
2019-11-20, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det där kan du väl knappast kalla bevis? Lite väl låg nivå på det här tycker jag.
Hade du haft samma kriterier för bevis på allt du läser så hade du inte vetat något alls. Eller så hade det lett till att du själv hade gjort dig insatt, och förhoppningsvis kommit till insikten att underlag för något är inte mer än argumenten bakom, och inte några magiska siffror. Och hade du varit insatt så hade du haft få intressen att frågasätta TS utan du hade istället förstått att det ser ut så - du då är insatt. Sedan hade du tagit ditt lata ärsle och begett dig över till DNs forum och undersökt saken själv, om det är censur på den nivån så hade det gjorts sig ganska uppenbart relativt snabbt om det föregår eller inte.

För det är lite svårt för TS själv att förse en sådan insnöad människa som dig, då bilder han lägger upp kan ha blivit manipulerade, citat likaså, folk som han citerar behöver inte ha någon förankning i verkligheten... Vi kan fortsätta hur långt som helst! Det slutar i att du behöver sätta dig in och göra dig förstådd över verkligheten, och göra dig själv mottaglig för argument för den. Och sedan bilda dig en åsikt för vilka argument du lutar mer åt.

Det är väl självklart att DN censurerar, och forumet blir ännu ett mäktigt verktyg för även propagandan de vill leda. Hade de valt att inte göra det, skulle jag tro att efter att forumet då istället har visat sig motverka DN så skulle de lägga ner den istället (eller då börja censurera). Finns många sätt som man kan manipulera innehållet på i ett forum, som skulle framstå inte vara censur. Bara att tillsätta andra riktlinjer, eller att påstå att inlägg som inte alls bryter mot riktlinjerna faktiskt gör det, eller diskret ta bort inlägg och reaktioner som de tror fåtal skulle märka, osv...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in