2019-10-14, 09:46
Medlem
Tidningen Dagens Nyheter, DN, har ett eget forum där man kan kommentera deras artiklar, kallat "Ifrågasätt". Där förekommer en hel del censur av DN.
Det finns förstås riktlinjer: visa respekt, hålla sig till ämnet osv.
Trots att man följer riktlinjerna kan kommentarer tas bort. Det gemensamma för borttagna kommentarer är att de är kritiska mot DN. DN censurerar tämligen friskt.
Man har också möjlighet att ge anonym respons på kommentarerna, via emoijer: gilla, älska, arg, ledsen
Nu har jag upptäckt att DN censurerar även bland dessa. Igår hände det att jag fick en skur av positiv respons på en kritisk kommentar: 7 stycken positiva reaktioner. När jag kollade en timme senare var alla positiva borttagna men inte de negativa. DN hade alltså gått in och censurerat även här.
Jag frågar mig: Varifrån kommer det största hotet mot den svenska demokratin?
Citera
2019-10-14, 10:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Kan man själv ta bort sin reaktion? Det har nämligen hänt att jag gjort det ibland i andra tidningar när inlägget varit starkt och jag inser att jag officiellt inte vill vara ihopkopplad med liknande åsikter.

Men att 7 st ändrat sig samtidigt känns mindre troligt.
Citera
2019-10-14, 10:49
Medlem
kalkryggars avatar
Att censurera kommentarer och att censurera så det blir missvisande angående hur folk gillar/ogillar är samma sak som att skapa fake news. Å när vi ändå är inne på fake news så blir trådens påstående just fake news under den tid som Ts inte kan belägga det som Ts påstår.

Så jag skulle säga att det DN gör är lika illa som det Ts gör. Om nu DN gör det och så länge Ts inte belägger sina påståenden.
Citera
2019-10-14, 10:57
Medlem
Det är illa.
Värre är att DN numera systematiskt blandar nyheter med åsikter. Tidigare var nyheter neutrala och åsikter fanns på ledarsidorna o andra särskilda sektioner.
Nu beror det ju delvis på att mycket av tidningens material kommer från TT, som ju länge haft en politisk vinkling. Men sedan Wolodarski blev chefredaktör har det blivit tidningens kännemärke: man tycks behöva berätta för läsaren hur nyheten skall tolkas.
Citera
2019-10-14, 12:36
Medlem
Tyvärr jättevanligt idag på Facebook där bara dom ”rätta” kommentarerna syns på vissa sidor, ta tex Marcus O. Politik-inlägg han släpper bara igenom de han gillar, då förstår jag inte ens att man har kommentarer
Citera
2019-10-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kan man själv ta bort sin reaktion? Det har nämligen hänt att jag gjort det ibland i andra tidningar när inlägget varit starkt och jag inser att jag officiellt inte vill vara ihopkopplad med liknande åsikter.

Men att 7 st ändrat sig samtidigt känns mindre troligt.

Nej, man kan inte göra det.
Citera
2019-10-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Att censurera kommentarer och att censurera så det blir missvisande angående hur folk gillar/ogillar är samma sak som att skapa fake news. Å när vi ändå är inne på fake news så blir trådens påstående just fake news under den tid som Ts inte kan belägga det som Ts påstår.

Så jag skulle säga att det DN gör är lika illa som det Ts gör. Om nu DN gör det och så länge Ts inte belägger sina påståenden.

Ts=Trådstartare?
Nej, jag har inga bevis om det är vad du menar. Tanken här är väl att höra om någon annan har liknande erfarenhet. Jag försökte ställa frågan i DNs forum om någon kunde belägga, men kommentaren togs bort av DN.
Att kommentarer tas bort trots att de följer riktlinjerna, det finns det bevis på. Man får ett meddelande då.
Citera
2019-10-14, 14:44
Medlem
Slints avatar
Tydligen är det Ifrågasätt som censurerar och inte DN själva...
Citera
2019-10-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Tydligen är det Ifrågasätt som censurerar och inte DN själva...
Fast det står att forumet drivs av DN i samarbete med Ifrågasätt. DN får nog ta ansvaret, tycker jag.
Citera
2019-10-14, 15:51
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trananochtallen
Fast det står att forumet drivs av DN i samarbete med Ifrågasätt. DN får nog ta ansvaret, tycker jag.

Jag håller med. Sen tycker jag att man inte kan sätta DN och demokrati i samma mening då DN har en anti-demokratisk agenda.
Citera
2019-10-14, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-50
Tyvärr jättevanligt idag på Facebook där bara dom ”rätta” kommentarerna syns på vissa sidor, ta tex Marcus O. Politik-inlägg han släpper bara igenom de han gillar, då förstår jag inte ens att man har kommentarer

DN gör inget konstigt egentligen, heller inte olagligt förstås. Det har ju egentligen pågått alltid, både på DN och andra media. Det har ju t.ex. aldrig hänt att DN publicerat en mot DN kritisk insändare eller debattartikel. Det är ju deras tidning och det står dem fritt att publicera vad de vill.
MEN, i och med web-forum så får vi ju nu insikt i hur DN fungerar, hur man filtrerar och censurerar. DN håller hög svansföring i demokratifrågan, men när det kommer till sig själva faller de till föga.
Det viktiga är förstås att det ger oss information om trovärdigheten hos just detta medium.
Citera
2019-10-14, 16:28
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trananochtallen
Ts=Trådstartare?
Nej, jag har inga bevis om det är vad du menar. Tanken här är väl att höra om någon annan har liknande erfarenhet. Jag försökte ställa frågan i DNs forum om någon kunde belägga, men kommentaren togs bort av DN.
Att kommentarer tas bort trots att de följer riktlinjerna, det finns det bevis på. Man får ett meddelande då.

Det finns bevis skriver du. Ok... låt oss se dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in