Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-13, 11:22
Medlem
Har inte hittat något smidigt sätt för att spara recept och matlagningsmetoder man hittat på Facebook, webbsidor,tips man får mun till mun etc digitalt. Ska vara nåbart både från dator och telefon. Hur gör ni? Några tips?
Citera
2019-10-13, 11:28
Medlem
Använder Google Keep för anteckningar å jox. Även recept hamnar där för mig och har inte orkat kolla om det finns något vettigare då jag tycker Keep varit enkelt å funkat bra.

Frun å jag har ett gemensamt googlekonto så har vi kan dela anteckningar, kalendrar å sånt.
På Keep har vi en lista med saker som ska handlas som vi båda kan ändra och se vilket är praktiskt.
Citera
2019-10-13, 11:31
Medlem
TraXzmans avatar
I bokmärkena gör du en mapp och sen undermappar i webbläsaren i bokmärkena med tex kategorier av mat, enklast är att spara i google och stjärnmärka sidan. Tyvärr tror jag man inte kan söka sig till en mapp och direkt spara länken i denna. Tror frågan du har är mer anpassad för it-forumet

Jag skulle vilja ta en printscreen på hela sidans blad hade ju varit enklast, sen döper man det kopierade till vad receptet heter, sen sparar det på hdd, och sen kan man söka på det eller lägga det i mallar - mappar
Citera
2019-10-13, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Har inte hittat något smidigt sätt för att spara recept och matlagningsmetoder man hittat på Facebook, webbsidor,tips man får mun till mun etc digitalt. Ska vara nåbart både från dator och telefon. Hur gör ni? Några tips?
Google Keep, MS OneNote och liknande är lättanvända för att göra div. anteckningar. Google Keep uppdaterar snabbare än OneNote. I OneNote går det utforma mer och har högre komplexitet. Samt att man kan välja att skriva ut webbsida mm till OneNote på PC.
Bägge finns som alternativ för att "dela" med/till i Android.
Citera
2019-10-13, 11:49
Medlem
Jag kör med recept.txt
Citera
2019-10-13, 11:52
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Jag använder mig av Paprika Recipe Manager. Trevligt gränssnitt, både på dator och mobil. Lätt att spara nya recept man hittar och lätt att använda när man står i köket. Synkar mellan alla enheter automagiskt dessutom.

https://www.paprikaapp.com/

Surfar du på datorn lägger du till ett bokmärke med javascript, när du sedan hittar ett bra recept du vill spara trycker du bara på bokmärket så sparas receptet till appen.
Citera
2019-10-13, 11:53
Medlem
Ichwills avatar
Jag har gjort en mapp som jag döpte till recept i bokmärken (Chrome), den synkas mellan datorn, mobilen och surfplattan. På så sätt har jag alltid tillgång till recepten oavsett hårdvara, det enda som krävs är att man är uppkopplad till nätet.
Citera
2019-10-13, 12:22
Medlem
Forzos avatar
Nackdelen med att bara ha bokmärken är att recepten brukar försvinna efter något eller några år när sidan görs om. Jag kör analogt med utskrivna recept i en pärm, överlägset att ha bredvid spisen. Då kan man lätt lägga till saker på receptet och det gör inget om det skvätter eller spills lite på det. Men om man vill ha det digitalt funkar det bra att skriva ut till PDF, sen spara i mappar i Dropbox, Onedrive eller liknande för synkning mellan enheter
Citera
2019-10-13, 15:31
Jag påbörjade ett projekt om varma mackor, som jag ofta äter, där man kan t.ex. räkna på pris o sånt;
(FB) Att programmera ett datorprogram om varma mackor?
Citera
2019-10-14, 08:26
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:

Pinterest!
Det finns en "spararknapp" man kan lägga till i webbläsaren, så nästa gång man snubblar över ett bra recept på random sida, kan man snabbt spara ner det till sitt bibliotek, mycket smidigt!

Dessutom har jag en egen receptblogg där jag sparar mina egna favoriter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in