2019-10-12, 19:53
Medlem
Inthemoves avatar
Flashback känner känslor
Det är nog det finaste eftermälet en intelligent och modig kvinna med knytblus kan få. Det är fan gulligt, hon var speciell på ett beundransvärt sätt.
Citera
2019-10-12, 19:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDregel
Mitt intryck av hennes sätt att sköta problemen inom SA är att hon inte skötte det särskilt bra och tog det hela till en för personlig nivå i samband med att hon fick med sig så stora delar av folket och även akademiens största kritiker. Jag tror hon förblindades något av detta. Högst mänskligt dock och fullt förståeligt, men lite synd för hennes final i akademien verkar inte gjort gott för någon egentligen.

Jag tycker dock om henne annars, tycker hon hade en cool värdighet och utryckte sig oftast på ett eget och snyggt sätt.
Tråkigt att hon gick bort.

Jag instämmer. Sara Danius var defintivt ansvarig för att krisen i SA fick de konsekvenser den fick genom sitt ledarskap och jag är starkt kritisk till hennes agerande på många plan.

Men hon hade också att hantera en svår situation med svåra människor och ingenting var förstås bara hennes fel. Det var en färgstark personlighet och en relevant kulturkvinna och det är tråkigt att hon gått bort så tidigt.
Citera
2019-10-12, 20:03
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Du fångar känslan. Blev förvånad över min egen reaktion, brukar aldrig känna chock över bortgångar, inte ens när unga dör, som Avicii tex. Men detta var så otippat på något sätt.

Väldigt komplex person denne Sara. Känns som hon var så sammansatt - fanns integritet, mystik och genialitet där, men också dumhet, egoism och excentrisitet.

Kunde aldrig bestämma mig för om jag gillade henne eller inte. Men i landet lagom där alla är likadana var det ändå lite uppiggande med denna knytblus-dam.

Så jag säger och önskar R.I.P

Det va så märklig stämning i rapporteringen. 'En lång tids sjukdom' är väl standardformuleringen i sådana här fall och den tystnaden som låg va i linje med självmord.

Menmen, sorgligt hur som helst. Som alltid med dödsfall i unga år.
Citera
2019-10-12, 20:10
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaabAbuRamada
Om det var cancern som slagit till, tror du inte att nyhetsrapporteringen varit lite mer ”förberedd”?

Ett brev från familjen etc?

De flesta brukar dö helt överraskande "efter en tids sjukdom".
Citera
2019-10-12, 20:11
Medlem
NiccoJs avatar
Hon var ganska snygg för att vara så gammal.
Citera
2019-10-12, 20:13
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Med den lönen hon hade för att sitta på stolen borde hon ju ha haft råd att leva nyttigt. Hon måste ju haft sparade pengar. Alla vet ju att en försurad kropp lättare drabbas av sjukdom som cancer.
Citera
2019-10-12, 20:20
Medlem
dialektikers avatar
Hon var en väldigt skojfrisk person, med stark integritet som vågade vara sig själv.
Men tillvägagångssättet i Svenska Akademien var inte okej.

Någon som vet något om hennes son?
Senast redigerad av dialektiker 2019-10-12 kl. 20:48.
Citera
2019-10-12, 20:28
Medlem
Inthemoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Hon var en väldigt skojfrisk person, med stark integritet som vågade vara sig själv.
Men tillvägasättet i Svenska Akademien var inte okej.

Någon som vet något om hennes son?

"Tillvägasättet"? Det ordet finns inte. Men du kanske önskade skriva tillvägagångssättet?

Vad var det med Saras "tillvägasätt" i akademin som besvärade dig?
Citera
2019-10-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Med den lönen hon hade för att sitta på stolen borde hon ju ha haft råd att leva nyttigt. Hon måste ju haft sparade pengar. Alla vet ju att en försurad kropp lättare drabbas av sjukdom som cancer.

Oj, oj - tänk om det vore så enkelt. Säg det till alla som drabbas av cancer. Alla barn som dör i cancer eller wellness mamman som fick cancer nyligen och dog.

Eller varför får inte den gravt nedgångna alkisen på 65 år som luktar illa och spyr på T-banan och drullar runt - varför får inte han cancer någon gång och dör efter 40 års missbruk?
Citera
2019-10-12, 20:52
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Hon satt framför mig på cafét vid Karolinska för kanske ett halvår sen.
Hon såg djupt deprimerad ut, satt och stirrade ut på allt och ingenting med tom blick.

Förstod att hon troligen var döende(eller bara svårt sjuk) men såg ingenting i medierna om det.
Citera
2019-10-12, 20:58
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemove
"Tillvägasättet"? Det ordet finns inte. Men du kanske önskade skriva tillvägagångssättet?

Vad var det med Saras "tillvägasätt" i akademin som besvärade dig?

Sorry, felstavning.

Jag anser att vi behöver saker som "är kärnor" och "bevaras" i en tillvaro där allt byts ut, förändras, blir plastigt, förstört.

Jag tror på ett Absolut värde, till skillnad från postmodernisterna och feministerna, som ska trasa sönder allt i samhället. Därför var det fel att en sekreterare ruckade på principerna för Svenska Akademien. Svenska Akademien är ingen myndighet, men helt plötsligt var tillvägagångssättet att behandla institutionen som en myndighet i granskningen, ja, Danius var ju en del av detta förfarande (som hon gjorde självvådligt och fick rättmätig kritik för), men bara för allt var under metoo och kulturprofilen var föremålet, så var det ok att göra undantag. Detta uppskattade inte jag.

Detta hade för övrigt DN också några kritiska artiklar om i början, men sen när hatet mot Horrace växte och knytblus-solidariteten blev kompakt, så bortsåg man från det förehavandet från Danius sida.
Senast redigerad av dialektiker 2019-10-12 kl. 21:22.
Citera
2019-10-12, 21:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Oj, oj - tänk om det vore så enkelt. Säg det till alla som drabbas av cancer. Alla barn som dör i cancer eller wellness mamman som fick cancer nyligen och dog.

Eller varför får inte den gravt nedgångna alkisen på 65 år som luktar illa och spyr på T-banan och drullar runt - varför får inte han cancer någon gång och dör efter 40 års missbruk?

Livet är orättvist. Du kan göra allt rätt med ändå åka på cancer och inga pengar i världen kan rädda dig. Medan en alkis kan bli 80 och dragit ett helrör varje dag sedan han var 18. Det är så livet är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in