2019-10-12, 11:03
Medlem
godboys avatar
Ja, det går absolut att leva på en lön, men som sagts så beror det ju lite på hur stor den är. Dock så kan man leva rätt snålt och sparsamt och komma långt på lite pengar. Det gäller att ha låg boendekostnad och låga omkostnader i övrigt.

Problemet idag mot för 40 år sedan är att vi konsumerar som galningar. Man behöver inte ha fetaste bilen, byta TV vartannat år, ny mobil varje år, äta ute i så stor omfattning, dricka öl/vin till maten, ha märkesköksknivar, ha flashigt boende, resa på långa utlandssemestrar varje år osv.

Jag och frugan lever väl rätt normalt. Vi har bra löner, inga ungar, bor billigt i en bra stadsdel, har en ny bra enkel bil, äter ute en del. Men vi skulle lätt klara oss på en lön.
Citera
2019-10-12, 11:09
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robotbilen
Bostadspriserna har ökat betydligt mer än lönerna.

Inte på landsbygden.

Och snart kommer väl någon stolle in och börjar prata om "de låga räntorna" också.
Citera
2019-10-12, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Jag skulle svara nej på den frågan.
Jag anser att man med en lön i dag kan ha samma levnadsstandard som man hade för 50 år sen.

Gäller det en familj så är det väl delvis sant.

Mycket av det jobbet en hemmafru gjorde ligger ju i offentlig sektor idag och det betalas via skatten.

Således beskattas den enda lönen mycket hårdare idag än på Per Albins tid.
Citera
2019-10-12, 11:35
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Du får inte en i praktiken bättre och säkrare telefon för 8000:- än 2000:-.

Sedan kan man ju ägna sig åt lyx och varumärkeskonsumtion om man känner för det. Gör själv det ibland men det är inget någon 'behöver' om vi ska diskutera i termer om vad man klarar sig på. Lyxkonsumtionen är det första som ryker för en vettig människa som behöver få lägre utgifter.

Mer virus som skapas till android telefonerna än till iOS. Så vitt jag vet så är apple en säkrare telefon än en android. Men skitsamma. Just gällande priserna så har det skjutits iväg, jag använder min telefon så pass mycket så jag tycker inte det känns onödigt att lägga dom pengarna för en telefon jag kan använda fullt ut. Provat billigare android telefoner, så som Samsung och Sony men jag har aldrig varit nöjd med dom.

Ja lyxkonsumtionen är det som drar iväg som egentligen är helt onödig. Men telefoner köps inte allt för ofta och är en produkt som jag använder till det mesta och utför ärenden via. Men man kan självklart välja bort x antal saker i vardagen som är overkill att ha och att lägga pengar på. En av de enklaste sakerna är att se över vad man köper för mat i affären, slutar unna sig utemat och spel verkar ju vara ganska aktuellt idag.

Jag själv skulle lätta kunna spara 15 tusen varje månad ifall jag gick in för det. Men anser att jag kan spara mellan 2-7 tusen istället och kunna göra det jag vill.
Citera
2019-10-12, 11:37
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Absolut kan man det, det är beroende på lönen och livsstilen(ekonomi).
Vi har mycket bättre levnadsstandard idag än för 50 år sedan.

Levnadsstandarden är höjd tack vare teknologiska framsteg - livsstilen och den ekonomiska friheten har dock försämrats ända sedan vi i förde 8h arbetsdag och 5 veckor semester, till förmån för de rika.

Men alla gamlingar tyxker vi är bortskämda för vi har diskmaskiner så dem fortsätter rösta för att de rika ska få mer
Citera
2019-10-12, 11:51
Medlem
Svizzeras avatar
Ja. Och det kan du fortfarande på sina håll i Europa. Jag bor i Schwez, min fru är hemmafru och vi har två barn. Därför betalar vi bara ca. 5% i inkomstskatt, tack vare familjebeskattning med splittad skattesats. Något som högskatteländer som Sverige avskaffade för länge sedan i jämlikhetens namn (individualbeskattningssystem). Stackars svenska barnfamiljer.
Citera
2019-10-12, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Har du typ hört talas om att vissa vill utveckla sig själva liksom? Finna sina drömmar? Orka jobba under slaveri med en kvinnofientlig chef. Blev utbränd efter en månad och satsar på att hitta min plats och konsten är nyckeln. Öka bidragen och stöden. Kulturen är viktig. Mängder utvecklar elallergi, fibromyalgi och utbändhet i rasande fart. Hur ska vi klara oss på en lön? Vet du kostnaden efter elsanering? Behandling hos privat vårdgivare? En lön räcker inte.

Du, en rulle folie för att tillverka hattar med kostar inte så mycket.
Kulturfolk i allmänhet är världsfrånvända och arbetsskygga.
Citera
2019-10-12, 12:03
Medlem
Livsgjutarens avatar
Lever man ensam så kan man ha ett riktigt gott liv, och samtidigt kunna spara pengar, på en lön.
Citera
2019-10-12, 12:09
Medlem
sk33s avatar
Som sagt, levnadsstandarden är ju högre idag, men mina föräldrar kunde köpa ett nästan nytt hus när de var 21 år gamla, på 1 fabriksarbetarelön. Huset avbetalt strax efter de fyllt 50. Kan jag och min sambo göra det med 2 inkomster? Kanske. Men absolut inte om man bor i en stad med villapriserna av idag.

Jag kan resa utomlands billigare, teknik till hemmet är billigare, men jag kan nog inte säga att en vanlig "arbetarkåk" på 120kvm som byggs idag är bättre än ett lika stort hus som byggdes 1959.

Mina föräldrar köpte även en bil, 2 år gammal, kontant när jag föddes, för att åka bra. Kan jag ju glömma att göra. Dock är bilar idag rejält mycket bättre, så svårt att jämföra.

Boende går dock att jämföra, det kostar mycket mer än för 50 år sedan, utan att vara bättre, och är huvudorsaken till att man inte "kan" leva på 1 lön längre. Bankerna jublar.
Citera
2019-10-12, 12:11
Medlem
Det är klart att det går, beroende på hurdan den arbetandes lön ser ut. Vårdbiträde som får ut 15 lax efter skatt och ska försörja säg två vuxna och två barn på det blir nog hårt, men får personen ut säg 25 efter skatt är det ju en annan femma.

Sedan beror det ju också helt klart på var man bor och vilken slags levnadsstandard man eftersträvar. Villa på Lidingö, båt, en ny bil varje år och dyrare märkeskläder kan nog bli knepigt, men om man nöjer sig med en mexitegelvilla i nån glesbygd någonstans, köper bilen begagnad, handlar ungarnas kläder på H&M och så vidare fungerar det med största säkerhet alldeles utmärkt. Och det var väl lite mer åt det hållet man levde förr, skulle jag vilja påstå.
Citera
2019-10-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Som sagt, levnadsstandarden är ju högre idag, men mina föräldrar kunde köpa ett nästan nytt hus när de var 21 år gamla, på 1 fabriksarbetarelön. Huset avbetalt strax efter de fyllt 50. Kan jag och min sambo göra det med 2 inkomster? Kanske. Men absolut inte om man bor i en stad med villapriserna av idag.

Jag kan resa utomlands billigare, teknik till hemmet är billigare, men jag kan nog inte säga att en vanlig "arbetarkåk" på 120kvm som byggs idag är bättre än ett lika stort hus som byggdes 1959.

Mina föräldrar köpte även en bil, 2 år gammal, kontant när jag föddes, för att åka bra. Kan jag ju glömma att göra. Dock är bilar idag rejält mycket bättre, så svårt att jämföra.

Boende går dock att jämföra, det kostar mycket mer än för 50 år sedan, utan att vara bättre, och är huvudorsaken till att man inte "kan" leva på 1 lön längre. Bankerna jublar.

Kanske var dina föräldrar bara lite mer ekonomiskt smarta än dig? Hur kan det vara ett problem för två vuxna människor idag att betala av ett hus på 29år?! Dom flesta par kan spara ihop 15-20 miljoner på den tiden.
Citera
2019-10-12, 13:32
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Inte på landsbygden.

Och snart kommer väl någon stolle in och börjar prata om "de låga räntorna" också.
Jo, bostadspriserna nationellt sett har ökat lavinartat senaste årtionde. Bara för att du jämför "lågt" med 80000kr/kvm så betyder det inte en ökning, idiot! 2009 minns jag att jag var spekulant på en 42kvm lägenhet, budet var 65tkr i centrum. Kollade senast igår på lägenhetspriser, samma gata, samma storlek låg minsta för 100tkr. Detta är absoluta landsbygden. Flera timmar till närmsta "storstad".
Citat:
Ursprungligen postat av likeet
Hur långt är ett snöre ?
Så lång som lönen räcker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här