Citat:
Ursprungligen postat av
estetik
Kostnaderna kommer skjuta i taket. För alla inblandade. Och man ville spara ynka 14miljoner....
Jag hade gärna velat läsa avtalet. Om någon sitter på det eller kan ta del av det så dela gärna med er.
Avtalet har inte börjat gälla innan bytet, så inga beställningar kan göras. Det är apotekstjänst som borde ha hållit ett större lager inför starten, för att minimera risken att operationer ställs in. Även sjukhusen borde hållit större lager inför bytet. Samt kommunikation mellan verksamheterna. Ett totalt haveri från alla inblandade är vad vi bevittnar. Planerande ekonomi verkar vara obefintligt i det nyliberala samhället.
Visst men vad kan tjänstemännen göra mer än ställa krav, och ekonomisk bestraffning vid icke följ-följt uppdrag brukar max uppgå till 5-15% av upphandlingens värde av naturliga anledningar.
Nu har Apotekstjänst bestraffats genom att dras i skiten och förlora en VD vilket företag ofta inte behöver ta. En mer erfaren upphandlare hade förmodligen krävt ett lager på 1 mån av förväntad förbrukning, altenativt sett till att avtalen överlappar så gamla fortfarande kan ges beställningar nya inte klarar av hantera. Krav på lager hade svarats ja på men sen om det efterlevts är svårare säga, men det hade gett mer anledningar att avsluta kontraktet pga avtalsbrott och kunnat gå till nästa leverantör i listan.
Normalt förlänger man gamla leverantörens kontrakt om ingen ny har lyckats ta över, därav 3+1+1 principen. Nu vet jag inte omständigheterna, men kan tyckas plumpt att man inte erbjöd förlänga gamla leverantörens avtal en till period när problem uppdagades och köra båda parallellt.
Sen finns det grava problem i LOU, med korruption, selektivt utval och andra oegentligheter.
men tvivlar det handlar om sånt här. Helt och hållet leverantören som gjorde en fadäs vad jag kan läsa.
Klarar man inte av leverera beställningar med 30% ökad volym så har man inte kapacitet att köra såna här upphandlingar öht. Beställningsflödet måste ses om alt. mer personer som jobbar.
Nä, hugg där problemet ligger..