2019-10-11, 11:23
Medlem
mjukmjukares avatar
Abiy Ahmed, Etiopien, förärades Nobels Fredspris 2019.
Utan att veta hela hans historia vilket har gjort honom förtjänt av detta pris, så hoppas jag verkligen att jag blir mer varse nu när han t ex fort som ögat friger Dawit Isaak och på ett sätt som bara fredsmäklare kan, omsorgsfullt på alla plan och innan Abiy Ahmed fysiskt får sin guldmedalj, ser till att Dawit Isaak tryggt finns i sitt hem i Sverige.

Citera
2019-10-11, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Utan att veta hela hans historia vilket har gjort honom förtjänt av detta pris, så hoppas jag verkligen att jag blir mer varse nu när han t ex fort som ögat friger Dawit Isaak och på ett sätt som bara fredsmäklare kan, omsorgsfullt på alla plan och innan Abiy Ahmed fysiskt får sin guldmedalj, ser till att Dawit Isaak tryggt finns i sitt hem i Sverige.

Sitter inte han i eritreanskt fängelse?
En Etiopier i Eritrianskt fängelse - och va fan har Sverige med det att göra???????
Citera
2019-10-11, 11:30
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare

Nu sitter Dawit Isaak inte inspärrad i Etiopien, så det blir svårt för Abiy Ahmed att frige honom.
Citera
2019-10-11, 11:41
Medlem
Jofs avatar
Jaha. Nu får man fredspris för att man slutar kriga. Skulle det inte vara bättre att ge fredspris till någon som inte ens börjat Kriga. Om det ska vara Afrika. Så tycker jag Botswana och dess regering. Dom har varit duktiga på att aldrig kriga.

Sverige ligger jävligt bra till också. Däremot har vi sålt vapen till dom som krigar. Kanske inte så fredligt.

Men Andorras regering? Dom har väl inte startat något krig. Vad jag vet.

Ja, hon Greta har väl mest skapat konflikter. Gett upphov till hat. Hon borde få någon sorts krigspris!
(Älskar henne, tro inget annat). Tur hon inte fick. Då hade jag sagt: HOW DARE YOU!!!
Senast redigerad av Jof 2019-10-11 kl. 11:45.
Citera
2019-10-11, 11:53
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Sitter inte han i eritreanskt fängelse?
En Etiopier i Eritrianskt fängelse - och va fan har Sverige med det att göra???????

Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Nu sitter Dawit Isaak inte inspärrad i Etiopien, så det blir svårt för Abiy Ahmed att frige honom.

Jag tänker såhär!!
Människan får Nobels Fredspris MYCKET pga det han har ”skapat gott” mellan dom två E-länderna ( Eti - Eri )
Greja Davit Isaak nu då i sin nyvunna fina relation som en tacksamhet för sitt pris från oss.
Vi har ju själva inte fixat det på långt mer än 6.000 dagar!!

Abiy Ahmed- leverera över gränser nu när vi gett dig guldmedalj!!

Citera
2019-10-11, 13:47
Medlem
Vad försmädligt att Abiy Ahmed knep fredspriset framför näsan på Donald Trump.
Citera
2019-10-11, 13:55
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vad försmädligt att Abiy Ahmed knep fredspriset framför näsan på Donald Trump.
Eller Erdogan. Han vill ju förhindra framtida krig genom att upprätta en fredszon. Bara en sån sak.
Nej. Andorras regering skulle fått det.
Och Greta är alltför krigisk för ett fredspris. HOW DARE YOU!
Citera
2019-10-11, 18:46
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jaha. Nu får man fredspris för att man slutar kriga.
Det är inget nytt. Kissinger och Le Duc Tho 1973, till exempel. Och de hade ju inte ens slutat kriga på riktigt...
Citera
2019-10-11, 22:24
Bannlyst
Jag börjar skönja ett mönster, Obama fick nobelpriset när han var under 50 år och likaså den här varelsen.
Citera
2019-12-09, 20:23
Medlem
Expressen publicerar ett repotage om Etiopien:

Fredspristagaren anklagas: Civila mördas och torteras
https://www.expressen.se/nyheter/fredspristagaren-anklagas-civila-mordas-och-torteras/

Fredspristagarens trupper uppges mörda lokalbefolkningen i Etiopien
https://www.expressen.se/tv/nyheter/fredspristagarens-trupper-mordar-lokalbefolkningen-i-etiopien/
Citera
2021-06-21, 13:22
Medlem
wwrs avatar
Obama fick inleda sitt bombande med ett Fredpris.

Nu följer Ahmed i hans spår.
Citat:
From Nobel Hero to Driver of War, Ethiopia’s Leader Faces Voters
Prime Minister Abiy Ahmed plunged Ethiopia into a war in the Tigray region that spawned atrocities and famine.
https://www.nytimes.com/2021/06/21/world/africa/Ethiopia-election-Abiy-Ahmed.html

Nobelpriset är verkligen ett skämt.

Det kan vara så att man kommer att försöka kasta på hela världen en agenda med livsmedelsbrist. World Food Program fick priset förra året. Gates har köpt jordbruksmark. Greta håller formen. Man kanske kommer att använda Tigray som en av startpunkterna.
Senast redigerad av wwr 2021-06-21 kl. 13:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in