• 1
  • 2
2019-10-09, 23:13
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Hva et menneske sier på dødsleiet har tradisjonelt stor betydning i vestlig/kristen og også nordisk kultur.
Tror det er slik i de fleste kulturer.
Hvorfor bør være åpenbart, det må da være noe veldig spesielt med å vite at nå skal du dø...snart.
Dette forutsetter selvsagt at du er noenlunde åndsfrisk, ikke for mye "plakk på hjernen" som noen skrev.
Sjekk historien om den norske venstre-veteranen Steinar Lem, hele livet hadde han agitert for klassiske venstrevridde greier, mest økologi og miljøvern (som jeg har sympati med) ,men også multikultur og politisk korrekthet.
(At en familie med navnet "Lem" velger å kalle sønnen sin "Steinar" er humor i seg selv, + at han i voksen alder ble leder i "Fremtiden i våre hender" en organisasjon som spesielt på 70-tallet var stor i Norge.)
Da han fikk uhelbredelig kreft og forstod at det gikk mot slutten stod han frem som angrende synder angående muslimsk innvandring, han advarte mot det på dødsleiet. Jeg husker han ikke som propangandist for islam og innvandring, bare for økologi og mindre forbruk, men han hadde altså HOLDT KJEFT om sitt syn på islamisering år etter år, og først på dødsleiet tok han bladet fra munnen. Han hadde en kone som hjalp og støttet han til det siste, og norske medier slo det stort opp: "Steinar Lem advarer fra dødsleiet, mot muslimsk innvandring!"
Overskriften i TS fikk meg umiddelbart til å tenke på denne mannen, som ikke bare ventet til han straks skulle dø med å si sannheten (min mening), men tydeligvis også mente at denne sannheten var veldig viktig.
Så ja, hva folk sier på dødsleiet bør gis stor betydning.
Citera
2019-10-10, 00:15
Medlem
nerdnerds avatar
Tror det helt enkelt är så att det nära döden är så uppenbart att man tänker på vissa saker för sent. Allt det där som man bara har skjutit på framtiden för att ta tag i någon gång senare. Och så händer det aldrig. Självklart blir det en tankeställare för en själv om man hör om att någon döendes största ånger handlar om sånt man är på god väg att göra själv. Eller kanske snarare missa att göra, som att missa att ge mer tid åt sina barn när de ännu är små, eller mer tid åt sina föräldrar när de fortfarande lever. Man tänker att man inte vill känna så där själv den dagen. Därför lyssnar man. Man försöker lära sig av andras misstag så man inte gör dem själv. Detta är bra.

Varför är detta öht konstigt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in