• 1
  • 2
2017-09-02, 20:09
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Med René Descartes brukar man vanligen tala om att den nya tidens filosofi grundas. Hans insatser inom filosofi, matematik och naturvetenskap har varit av avgörande betydelse för dessa discipliners utveckling i ett avgörande historiskt skede. Descartes var en varm anhängare av den framväxande naturvetenskapen på 1600-talet och ansåg att vetenskap och religion går att förena.

Descartes är berömd för det cartesianska tvivlet som går ut på att betvivla allting som går att betvivla för att finna en säker filosofisk grund att bygga vidare på. Om det funnes något som inte går att betvivla borde det rent teoretiskt gå att bygga upp en kunskapsteori utifrån den vetskapen. Descartes menade att det gick att betvivla allting som man antog sig veta, men själva tvivlandet går inte att betvivla. Att jag tänker går inte att betvivla, oavsett vad jag tänker på. Därför är själslivets existens mycket vissare än den materiella verkligheten.

Descartes tänker sig att det finns två olika sorters substanser som har olika distinkta attribut. Materia har utsträckning som attribut medan själar har tänkande som essentiell egenskap. Dessa två substanser är åtskilda och påverkar inte varandra. Här uppstår en uppenbart problem för Descartes eftersom viljeakter hos själsliga substanser vanligtvis brukar åtföljas av olika rörelser i materiella kroppar. Hur detta samband ser ut rent praktiskt är svårt för Descartes att förklara. Descartes substansbegrepp vidareutvecklas senare av Spinoza och Leibniz, medan David Hume förkastar det helt.
Citera
2020-12-22, 15:49
Medlem
starke_adolfs avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2020-12-22, 15:59
Medlem
Till den som känner Descartes.
Jag tror någonting, och vill därför fråga om det jag tror är sant.
Är detta sant :
Descartes sa, dvs skrev, om än inte med precis dessa ord,
"Och så finns det känslor. Men då blir det så komplicerat. Vi bortser från känslorna så länge, och så kommer vi tillbaka till dem senare.",
och så kom han aldrig tillbaka till dem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in