2019-10-08, 22:53
Medlem
Fris avatar
Det är extremt begränsande, och löjligt förnedrande för Microsoft, att de bara har ett i minne. Man kan bara kopiera en enda sak åt gången till clipboard. Utvecklingen i Windows 10 att man kan öppna en historik över vad man kopierat, är värdelös som koncept. Det är fortfarande bara ett i minne. Fortfarande måste man öppna en meny och leta med musen och klicka igen. Och alltihop förstörs när man copy-pastar av helt andra anledningar som när jag editerar min text här.

Jag vill programmera flera olika hotkeys att göra samma sak som ctrl+c gör. Det var liksom hela grundtanken med varför tangentbord för över 30 år sedan fick s.k. funktionstangenter som en extra knapprad. Och det är trivialt att skriva en sån liten app. Ändå verkar ingen sådan existera. Efterfrågan är ENORM!

Det finns "clipboard managers" men de är groteskt überkomplicerade och kräver att användaren ska skriva egna makrorutiner i någon programmeringsspråk, och som kan hantera gigabytes av kopierade videoklipp och whatnot som saknar användning.

Jag vill kunna använda t.ex. ctrl+1 för att pasta en textsträng (som jag pastat där med t.ex. alt+1) till en clipboard. Ctrl+2 för en annan textsträng till en annan clipboard o.s.v. Hur kan sånt inte finnas?
Senast redigerad av Fri 2019-10-08 kl. 22:56.
Citera
2019-10-09, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är extremt begränsande, och löjligt förnedrande för Microsoft, att de bara har ett i minne. Man kan bara kopiera en enda sak åt gången till clipboard. Utvecklingen i Windows 10 att man kan öppna en historik över vad man kopierat, är värdelös som koncept. Det är fortfarande bara ett i minne. Fortfarande måste man öppna en meny och leta med musen och klicka igen. Och alltihop förstörs när man copy-pastar av helt andra anledningar som när jag editerar min text här.

Jag vill programmera flera olika hotkeys att göra samma sak som ctrl+c gör. Det var liksom hela grundtanken med varför tangentbord för över 30 år sedan fick s.k. funktionstangenter som en extra knapprad. Och det är trivialt att skriva en sån liten app. Ändå verkar ingen sådan existera. Efterfrågan är ENORM!

Det finns "clipboard managers" men de är groteskt überkomplicerade och kräver att användaren ska skriva egna makrorutiner i någon programmeringsspråk, och som kan hantera gigabytes av kopierade videoklipp och whatnot som saknar användning.

Jag vill kunna använda t.ex. ctrl+1 för att pasta en textsträng (som jag pastat där med t.ex. alt+1) till en clipboard. Ctrl+2 för en annan textsträng till en annan clipboard o.s.v. Hur kan sånt inte finnas?

Öppna typ notepad och lägg in det där, gör det inte svårt när det är lätt.
Citera
2019-10-09, 12:22
Medlem
Sinraths avatar
Nu är det inte riktigt det du efterfrågar men AutoHotKey kan fixa det lätt om det är samma text sekvenser du använder i olika sammanhang. Det kanske går programmera just det beteendet du vill ha men det är över min egna förmåga.

Det man gör är att kopiera det första manual exemplet där en specfik knapp skriver ut texten man valt. "J" = "Hej och goddag", "numpad 1" = "hälsningar från X". Alla knappar finns definierade i manualen i en lång lista så allt du behöver göra är att copy-paste deras exempel och ersätta "knapp" plus "text" för varje grej du behöver.

Att få flera unika copy paste via olika kortkommandon känner jag inte till tyvärr.
Citera
2019-10-11, 23:34
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Öppna typ notepad och lägg in det där, gör det inte svårt när det är lätt.
Jaha. Och sen trycker jag bara på en av de funktionstangenter vars hela syfte var när de introducerades på 1980-talet att användarna kunde konfigurera dem, så att... eh,., vadå? Mitt tangentbord har faktiskt ytterligare en rad funktionstangenter ovanför dem, för att reglera sånt som ljudvolym och skärmljusstyrka. För f-tangenterna gör ju ingenting. Waste of space.
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Nu är det inte riktigt det du efterfrågar men AutoHotKey kan fixa det lätt om det är samma text sekvenser du använder i olika sammanhang. Det kanske går programmera just det beteendet du vill ha men det är över min egna förmåga.

Det man gör är att kopiera det första manual exemplet där en specfik knapp skriver ut texten man valt. "J" = "Hej och goddag", "numpad 1" = "hälsningar från X". Alla knappar finns definierade i manualen i en lång lista så allt du behöver göra är att copy-paste deras exempel och ersätta "knapp" plus "text" för varje grej du behöver.

Att få flera unika copy paste via olika kortkommandon känner jag inte till tyvärr.
Tack, det är precis det jag har gjort nu!
Autohotkey är suveränt, för den som inte skyr möda. Jag rekommenderar det efter en hel del sökande, som det minst sämsta alternativet jag känner till. Det är dock groteskt överdrivet för ändamålet, med exotisk syntax som tar tid och ansträngning och trots pedagogisk manual trial and error att komma överens med. Objektorienterad keyboard configuration med %MyVar%- och ^c m.m. legacy från sedan vem vet när.

Så om man behöver copy-pasta nånting en gång i taget som tar bara en enda arbetsdag, då är det inte värt att ge sig in i AutoHotkeys vilda safari. Men har man större behov än så, då kan jag rekommendera AutoHotkey.

Tänk om Microsoft för 30 år sedan bara kommit på den uppenbara idén att använda varenda funktionstangent som copy-paste? Ctrl+F1 ett i minnet, Ctrl+F2 ännu ett i minnet o.s.v. och Alt+F1 pasta ur det minnet, Alt+F2 pasta det andra ur minnet. Men det var väl alldeles för svårt för någon att komma på. Och detta till dato! Fortfarande finns inget enklare sätt att göra detta än att sätta sig in i någon grotesk djungel av skriptspråk.

Citat:
Ursprungligen postat av AutoHotkey
; Retrieve a reference to the function named "StrLen".
fn := Func("StrLen")

; Display information about the function.
MsgBox % fn.Name "() is " (fn.IsBuiltIn ? "built-in." : "user-defined.")
Jaha, tack så mycket!
Kan jag få ha åtminstone två kombinationer av ctrl+c och ctrl+v nu, eller måste jag fippla och fnula med fn.IsBuiltIn ? "built-in." : tills vidare???

Ett total fail när jag utövade trial and error i denna pöken var att jag började med en kommentar /*Här är mitt syfte med koden nedan*/ Och mörkte att ingenting hände hur jag än gjorde. Efter mycken möda hittade jag i en obskyr del av tutorialen att de kräver att */ måste stå efter carriage return för att registreras. Så AutoHotkey såg alltså bara /* och tyckte att all min kod var bortkommenterad. Fantastiskt! Grattis! Vilket teamwork som måste ligga bakom detta, det uppenbarligen enklaste sättet att ha flera snabbtangenter till flera ctrl+c/ctrl+v-alternativ.

En sån enkel sak, sedan så många årtionden. Men det krävs att man blir programmerare i något obskyrt skriptspråk för att få till det. Helt otroligt!
Senast redigerad av Fri 2019-10-11 kl. 23:45.
Citera
2019-10-26, 10:10
Medlem
Fris avatar
AutoHotkey känns inte genomtänkt, det kräver onödig möda att sätta sig in i. Syntaxen är usel och jag skriver ett fel på varannan rad i snitt. Men det kan uträtta underverk och är trots allt mödan värd med tiden för den som använder tangentbord!

För att skapa en ny "Ctrl+c" och "Ctrl+v" skriver man i scriptet t.ex.:

§ & 1::
Send, ^c
; Sleep, 100
OneAsClipboard := clipboard
Return

RCtrl & 1::
Send, %OneAsClipboard%
Return

Trycker man § och 1 så kopierar man därmed markerad text till en ny clipboard som man klistrar in genom att trycka höger Ctrl (RCtrl) och 1. Jag har gjort alla bokstäver och siffror till clipboards på detta sätt och kan inte leva utan det. Alla därför att jag kan välja en bokstav som jag associerar med respektive kopierat innehåll. Jag har valt § och höger Ctrl därför att jag aldrig använder dem och för att F-tangenterna har olika funktioner i Windows och Office m.m. (tecknet "§" har jag flyttat till Ctrl+§. Knappar med lock-funktion, som Caps lock, Num lock, Insert verkar ha problem ibland, men jag har haft så väldigt många syntaxproblem att jag inte orkar skilja ut orsakerna till vad som funkar och inte. Sleep, 100 (millisekunder) verkar behövas ibland så att det som kopierats hinner komma in till clipboard, för nån gång har clipboards gamla innehåll dykt upp istället.

Kan även användas till att ersätta en given sekventiell tangentkombination med en given text, t.ex. kan tangenterna m v och h i följd automatiskt bli texten "Med vänliga hälsningar.", eller att felskrivningar som "allmännt" blir "allmänt". Man kan vidta vilket åtgärd som helst, man kan skriva vilken kod man vill som körs på en viss knappsekvens, eller starta andra program så man inte behöver släppa tangentbordet med ena handen för att irra med musen när man ska växla mellan program.

Jag använder AutoHotkey i ett specifikt fall genom att exportera ett Excel-ark till en tabulatorseparerad textfil, sätter insättningspunkten på den rad i notepad jag vill starta på, och sätter igång mitt AutoHotkey-script. Trycker på en knapp(kombination) som kopierar raden ( Send, {End} och Send, +{Home] markerar först hela raden) och som med följande hieroglyfer i scriptet separerar innehållet mellan varje tabulator.

Loop, Parse, MinRadVariabel, %A_Tab%

Innehållet i varje fält mellan tabulatorerna i raden finns då i den inbyggda variabeln A_LoopField som har var sitt A_Index från 1 och uppåt. (Som jag skriver detta nu så inser jag att jag borde köra det direkt i Excel istället så klart. utan export till tab-format. Scriptet kan ju hoppa till och läsa in de celler man vill till respektive variabel.)

Sen sätter jag insättningspunkten i ett fält på ett stort webbformulär och trycker en annan knappkombination som automatiskt fyller i hela webbformuläret. Inklusive gör val i drop down menyer, för om man i en drop sown meny sänder tecknen "sa" och {Tab} så väljs det enda alternativet som börjar på "sa". Så man kan trixa hur mycket man vill.

Den här dataöverföringen borde självklart göras direkt mellan de databaser som finns i de båda mjukvarorna, men de har jag inte tillgång till, bara användargränssnitten. Men det ökar tangentbordsproduktiviteten märkbart även i många mindre sammanhang redan, även om det så klart är en tränings- och vanefråga som bara kan bli bättre med tiden.
Senast redigerad av Fri 2019-10-26 kl. 10:16.
Citera
2019-10-29, 08:25
Medlem
Fris avatar
Jag kan INTE rekommendera AutoHotkey! Jag måste varna för det.
För mycket konstigheter pågår utan förklaring. Det går t.ex. inte att kopiera innehåll från celler i Excel, inte mer än två stycken, sen fastnar inget och Excel varnar att det finns ett problem med clipboard. Skiten är otillförlitlig. Bättre att utveckla eget i C# eller vad man är van vid.

Enkel copy/paste på enskilda knappar funkar, men så fort man gör något mer avancerat så uppstår obegripliga buggar. Jag trodde först att det berodde på att jag använde den usla syntaxen fel, men AutoHotkey är ett grundläggande fail.

Har någon något annat att rekommendera?
Citera
2019-10-30, 17:52
Medlem
Fris avatar
On again, off again, on again.

AutoHotkey och alla deras användare är inte galna. Det handlar om att det laggar. Istället för Sleep ett givet antal millisekunder, så ska man använda ClipWait:

Send, {Tab 3} ; T.ex. för att komma till önskat fält.
clipboard := "" ;Tömmer clipboard.
Send, ^c ; Ctrl+c, kopierar det som är markerat.
ClipWait ; Väntar här tills nånting verkligen kommit in från clipboard.
MinVariabel := clipboard

För att använda detta för att bekräfta att något klistrats in, så kan man först radera markeringen, kopiera det och vänta på ClipWait. Sen klistra in det man ska, markera och kopiera det och vänta på ClipWait. Om det man kopierat är likamed det man klistrat in så går man vidare, annars gör man om.

Satans pysslande det här, inte precis "Agile". Hej 1980-talet, roligt att ses igen!
Citera
2019-10-31, 17:56
Medlem
blackadder1s avatar
Det finns faktiskt en historikfunktion i Windows.
Knappkombinationen Win+v låter dig välja i historiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in