Citat:
Ursprungligen postat av
MaxVSydow
Öppna typ notepad och lägg in det där, gör det inte svårt när det är lätt.
Jaha. Och sen trycker jag bara på en av de funktionstangenter vars hela syfte var när de introducerades på 1980-talet att användarna kunde konfigurera dem, så att... eh,., vadå? Mitt tangentbord har faktiskt ytterligare en rad funktionstangenter ovanför dem, för att reglera sånt som ljudvolym och skärmljusstyrka. För f-tangenterna gör ju ingenting. Waste of space.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sinrath
Nu är det inte riktigt det du efterfrågar men AutoHotKey kan fixa det lätt om det är samma text sekvenser du använder i olika sammanhang. Det kanske går programmera just det beteendet du vill ha men det är över min egna förmåga.
Det man gör är att kopiera det första manual exemplet där en specfik knapp skriver ut texten man valt. "J" = "Hej och goddag", "numpad 1" = "hälsningar från X". Alla knappar finns definierade i manualen i en lång lista så allt du behöver göra är att copy-paste deras exempel och ersätta "knapp" plus "text" för varje grej du behöver.
Att få flera unika copy paste via olika kortkommandon känner jag inte till tyvärr.
Tack, det är precis det jag har gjort nu!
Autohotkey är suveränt, för den som inte skyr möda. Jag rekommenderar det efter en hel del sökande, som det minst sämsta alternativet jag känner till. Det är dock groteskt överdrivet för ändamålet, med exotisk syntax som tar tid och ansträngning och trots pedagogisk manual trial and error att komma överens med. Objektorienterad keyboard configuration med %MyVar%- och ^c m.m. legacy från sedan vem vet när.
Så om man behöver copy-pasta nånting en gång i taget som tar bara en enda arbetsdag, då är det inte värt att ge sig in i AutoHotkeys vilda safari. Men har man större behov än så, då kan jag rekommendera AutoHotkey.
Tänk om Microsoft för 30 år sedan bara kommit på den uppenbara idén att använda varenda funktionstangent som copy-paste? Ctrl+F1 ett i minnet, Ctrl+F2 ännu ett i minnet o.s.v. och Alt+F1 pasta ur det minnet, Alt+F2 pasta det andra ur minnet. Men det var väl alldeles för svårt för någon att komma på. Och detta till dato! Fortfarande finns inget enklare sätt att göra detta än att sätta sig in i någon grotesk djungel av skriptspråk.
Citat:
Ursprungligen postat av AutoHotkey
; Retrieve a reference to the function named "StrLen".
fn := Func("StrLen")
; Display information about the function.
MsgBox % fn.Name "() is " (fn.IsBuiltIn ? "built-in." : "user-defined.")
Jaha, tack så mycket!
Kan jag få ha åtminstone två kombinationer av ctrl+c och ctrl+v nu, eller måste jag fippla och fnula med
fn.IsBuiltIn ? "built-in." : tills vidare???
Ett total fail när jag utövade trial and error i denna pöken var att jag började med en kommentar /*Här är mitt syfte med koden nedan*/ Och mörkte att ingenting hände hur jag än gjorde. Efter mycken möda hittade jag i en obskyr del av tutorialen att de kräver att */ måste stå efter carriage return för att registreras. Så AutoHotkey såg alltså bara /* och tyckte att all min kod var bortkommenterad. Fantastiskt! Grattis! Vilket teamwork som måste ligga bakom detta, det uppenbarligen enklaste sättet att ha flera snabbtangenter till flera ctrl+c/ctrl+v-alternativ.
En sån enkel sak, sedan så många årtionden. Men det krävs att man blir programmerare i något obskyrt skriptspråk för att få till det. Helt otroligt!