Har snusning på ungefär 1 dosa i veckan några hälsoeffekter. Har läst lite om snuset påverkan på hälsan men verkar som att alla studier som har gjorts är på folk som snusar 5 doser i veckan eller liknande. Har en sån låg konsumtion någon påverkan?
Det finns enorma mängder med miljögifter, gifter i mat , microplast, luftföroreningar, mcdonalds .. troligast är att man dör av något annat först.. snus har 2000 olika kemikalier dessutom. Och nitrosamariner.
Jag snusar ändå för jag gillar det. Vill fan inte ligga på ålderdomshemmet och tänka att jag aldrig ens haft någon flickvän.
Verkar dessutom öka risken för hjärtinfarkt, men det vet jag ingen i min släkt som haft nån gång.
Senast redigerad av humantoilet 2019-10-08 kl. 18:02.
Har snusning på ungefär 1 dosa i veckan några hälsoeffekter. Har läst lite om snuset påverkan på hälsan men verkar som att alla studier som har gjorts är på folk som snusar 5 doser i veckan eller liknande. Har en sån låg konsumtion någon påverkan?
Vad jag märkte av så kröp tandköttet upp, även vid typ en dosa i veckan... ser skitfult ut om man kollar. Annars märkte jag inget annat än att man sakta men säkert trots allt vill snusa mer.
Nej, snus innehåller inte 2000 kemikalier. Snus innehåller tobak, vatten, och salter. I vissa snussorter förekommer aromämnen.
För att svara på TS fråga, om snusning på ungefär 1 dosa i veckan några hälsoeffekter, så är svaret nej. I alla fall inga mätbara.
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
2500 kemiska ämnen står det lite överallt .. kanske inte är samma sak.. 8000 i tobaksrök
Även jordgubbar innehåller "kemiska ämnen", precis som allt annat vi konsumerar. Om de är producerade av naturen brukar man dock inte beskriva dem så, om man är seriös.
Citat:
Aceton, Acetaldehyd, Hexyl acetat, Heptan-2-one, Diethoxymethane, Methoxy-4-vinylphenol, Eugenol är bara några exempel ur den oändligt långa raden av kemiska hemligheter som jordgubben ruvar på.
...
Detta illustrerar väl att allt vi äter är kemiska substanser bara man ger sig tid att analysera det. Och det är alltid kemiska substanser som ger smak och arom.
Hej,
Snustillverkningen i Sverige regleras sedan 1970-talet av livsmedelslagstiftningen och har krav på gränsvärden för potentiellt skadliga ämnen liksom övrig livsmedelsproduktion. För några år sedan skärptes kraven ytterligare och enligt myndigheten utgör normalkonsumtion (alltså äta) (3-4 dosor i veckan portion) då ingen risk för användaren. Samtidigt ligger utfallet av dessa ämnen i svenskt snus 2-300 gånger under livsmedelsverkets gränsvärden samt att om du inte bokstavligen äter snuset så extraheras runt endast 20 procent av innehållet - så i praktiken är det bara att snusa på.
Angående övriga oönskade ämnen som finns i snus är de desamma som finns i andra grödor/grönsaker bortsett från en starkare koncentration av nikotin.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!