Citat:
Ursprungligen postat av
Dranghoff
Jag har haft en elvatums MacBook Air från 2010 som jag har varit mycket nöjd med. Men för några månader sedan blev det fula band över en del av skärmen, så jag köpte en ny (fast banden försvann senare!)
Valet föll på en guldfärgad MacBook från 2017 med retinaskärm, den är helt ny även om det inte är sista årsmodellen.
Vad jag inte begriper är vitsen med det s k USB-C-gränssnittet. Datorn har bara en enda ingång och den ska både användas för strömförsörjning och anslutningar, som USB-minne. Inte nog med att jag behövde köpa en adapter till mina vanliga USB-minnen, jag måste dessutom dra ur strömsladden för att ansluta ett USB-minne.
Min gamla Air från 2010 har en elegant magnetkontakt för strömmen och dessutom två vanliga USB-kontakter. Väldigt smidigt.
Vem blir glad av USB-C? Håller Apple fast vid denna enda kontakt i sina senare MacBookar också?
USB-C har en drös fördelar i sig, dock kan det ju vara lite surt med bara en enda USB-C, men det är det ju bara snikmodellerna som har. De lite dyrare har 2-4st.
Med USB-C kan man koppla in alla saker i valfritt C-uttag, det kan man ju inte med andra kontakter när de är uppdelade i olika saker.
Med USB-C kan man ha en ”dock” med många olika kontakter där man ansluter allt möjligt, samtidigt om man vill, men själva ”docken” ansluts till datorn med bara en enda USB-C. Detta blir såklart en smidig lösning om man t ex har en massa saker inkopplade till sin dator på skrivbordet, men då bara behöver lossa/sätta in, en enda kontakt för att ansluta allt på en och samma gång, om man ska ut på språng med datorn.
USB-C kan överföra mer ström än vanlig USB, har snabbare överföring av en radda olika signaler. Kontakten kan vändas åt vilket håll som helst, det kan man inte med de flesta andra kontakter.
Man kan även ladda datorn i vilken kontakt som helst, valfri sida.
En av nackdelarna är väl att man inte har den där magnetkopplingen, MagSafe, vilket är knasigt särskilt när Macbook’arna är så lätta i dag att de kommer att flyga all världens väg dem gång man snubblar på laddsladden....
Men, det finns lösningar på det att köpa, där man sätter en liten adapter i datorn och på laddsladden, så får man magnetkontakt igen.
Det är fortfarande även i övergångsfasen från de gamla kontakterna till USB-C, så det ger lite mer huvudvärk innan allt och alla hunnit gå över till det nya. Så är det ju alltid.
Om du går in på Apple.se så lär du lätt kunna se vilka kontakter datorerna har....