2019-10-07, 18:45
Medlem
Ni som slår aktieindex hur investerar ni, och ni som har misslyckats slå index år efter år, hur har ni investerat?
Citera
2019-10-07, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky8ball
Ni som slår aktieindex hur investerar ni, och ni som har misslyckats slå index år efter år, hur har ni investerat?

Har för mig att vissa gjort från från shareville..

Dom köpte vid någon dip, och sedan sålde nyligen när det var högre. Kom ju en dip nyligen, och då köper man på sig igen.

Själv kör jag "säker" och har 2 aktiefonder, men har tänkt att handla aktier ibland när det är lågt. Om dom sjunker mer, så har man dom bara långvarigt, och då går dom upp igen. På så sätt presterar man bättre än index.
Citera
2019-10-07, 18:57
Medlem
Ha en balanserad portfölj. Satsa inte allt inom samma bolag och bransch. Du kan välja att ha tex. 70% av ditt innehav i stabila fonder med låg risk resten kan du välja att investera i småbolag med högre risk. Då har du en bra riskspridning.
Citera
2019-10-07, 20:47
Medlem
DrVonAnkas avatar
Jag har sparat i cirkus 10 år och ligger ungefär ganska exakt på index. Att det är roligare att välja aktier själv och läsa rapporter ser jag som ett plus. Skulle det börja gå utför och jag hamnar allt för mycket under index får jag väl helt enkelt lägga av med mitt intresse.

Vad det blir per år är såklart en markant skillnad och säger inte mycket. Mellan -5% och 25% har det hållt sig dock.
Citera
2019-10-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Jag har sparat i cirkus 10 år och ligger ungefär ganska exakt på index. Att det är roligare att välja aktier själv och läsa rapporter ser jag som ett plus. Skulle det börja gå utför och jag hamnar allt för mycket under index får jag väl helt enkelt lägga av med mitt intresse.

Vad det blir per år är såklart en markant skillnad och säger inte mycket. Mellan -5% och 25% har det hållt sig dock.

Vilken index tittar du på? Liksom en globalfond, sverigefond, USAfond följer inte samma index.

Har du tjänat ca 100% på 5år?
Citera
2019-10-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky8ball

Förlorar omkring 500k /år senaste tre åren. Detta året Kanske kan bli en vändning, ligger runt nollan nu.

Investerar bara i förhoppningsbolag och IPOer. Sitter kvar genom massa nyemissioner och lyckas tydligen hoppa ur bolagen precis innan de vänder . Några exempel:

SaltX, gick in 2015 på kurs 11kr. Sålde 2016 på omkring 4 kr. Ett år senare stod skiten i 40.
Fingerprint, gick in i slutet av 2017 på omkring 17kr. Sålde skiten omkring ett år senare på 8kr. Idag står den i över 20kr.
Powercell, Gick in i början av 2018 på 37kr. Sålde i slutet av 2018 på 31kr. Idag står den i över 110kr.
Peptonic, Slutet av 2015 på 3,5kr, sålde i mars detta året på 0,65kr. Några månader senare gick skiten upp 400%.
Chromogenics, Köpte i mars 2016, på 7,3kr. Sålde skiten i mitten av 2018 på 2kr. Den har dock fortsatt neråt en bit så där hade jag väl flyt .
Starbreeze, Köpte på omkring 8 ett halvår innan OTWD-släppet. Skiten gick upp till över 16kr ett halvår senare men hoppade inte ur förrän KK var ett faktum på omkring 0,8 (lärdom: Lita aldrig på VDn!). Dock så hade jag även varit med på en uppåtresa från omkring 4kr 2015 till över 25kr 2016 då jag faktiskt tjänade omkring 300%.
3D Systems corp, gick in omkring oktober 2013 på $55 (3D skrivare var hett vid denna tidpunkt). Sålde i somras på runt $9. Dollarförstärkningen på omkring 50% under perioden hjälpte ju till att mildra fallet, men ändå stort minus på kontot.

Det är ju såklart lite tragiskt med mina investeringar, men det är samtidigt roligt, lite som ett spelberoende . Det är iaf inte lånade pengar.
Citera
2019-10-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Förlorar omkring 500k /år senaste tre åren. Detta året Kanske kan bli en vändning, ligger runt nollan nu.

Investerar bara i förhoppningsbolag och IPOer. Sitter kvar genom massa nyemissioner och lyckas tydligen hoppa ur bolagen precis innan de vänder . Några exempel:

SaltX, gick in 2015 på kurs 11kr. Sålde 2016 på omkring 4 kr. Ett år senare stod skiten i 40.
Fingerprint, gick in i slutet av 2017 på omkring 17kr. Sålde skiten omkring ett år senare på 8kr. Idag står den i över 20kr.
Powercell, Gick in i början av 2018 på 37kr. Sålde i slutet av 2018 på 31kr. Idag står den i över 110kr.
Peptonic, Slutet av 2015 på 3,5kr, sålde i mars detta året på 0,65kr. Några månader senare gick skiten upp 400%.
Chromogenics, Köpte i mars 2016, på 7,3kr. Sålde skiten i mitten av 2018 på 2kr. Den har dock fortsatt neråt en bit så där hade jag väl flyt .
Starbreeze, Köpte på omkring 8 ett halvår innan OTWD-släppet. Skiten gick upp till över 16kr ett halvår senare men hoppade inte ur förrän KK var ett faktum på omkring 0,8 (lärdom: Lita aldrig på VDn!). Dock så hade jag även varit med på en uppåtresa från omkring 4kr 2015 till över 25kr 2016 då jag faktiskt tjänade omkring 300%.
3D Systems corp, gick in omkring oktober 2013 på $55 (3D skrivare var hett vid denna tidpunkt). Sålde i somras på runt $9. Dollarförstärkningen på omkring 50% under perioden hjälpte ju till att mildra fallet, men ändå stort minus på kontot.

Det är ju såklart lite tragiskt med mina investeringar, men det är samtidigt roligt, lite som ett spelberoende . Det är iaf inte lånade pengar.

Det här gör ont att läsa. Snälla köp en global indexfond bara.
Citera
2019-10-07, 21:26
Medlem
Citat:

Jag har gått igenom allt på börsen, även det du beskriver.
Glöm små svenska bolag "tillväxtbolag" som egentligen är förhoppningsbolag.
Citera
2019-10-07, 21:43
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:

Cred till dig för din ärlighet. Ett välkommet avbrott bland alla inlägg från felfria miljonär. Man lär så länge man lever.
Citera
2019-10-07, 22:50
Medlem
Ligger ungefär på index eftersom mina större innehav är trygga bolag.
Testade för nåt år sen att första fredagen i månaden köpa den aktie som gått bäst senaste månaden för 10000. Gjorde så i ett år och det är värt 147000 nu. Sämre än index men jag hade hoppats hitta nån som gick upp 500-700%. Så blev det inte, bästa är upp 60% några ner 50%. Så snittet är 20% på 2 år nu. Ligger kvar med alla innehav så får vi se hur det blir.
Nu har jag börjat leka lite med bull/bear med hög hävstång. Riktigt kul och snabba kast, 5 affärer hittills och plussat på alla, men snart åker jag väl på ett riktigt bakslag. Spelar inte så stor roll för jag ser det som läropengar.
Citera
2019-10-07, 22:54
Medlem
Ett tips är att sälja covered-calls på ens aktier i portföljen, som finansierar köpet av puts som agerar som skydd.

Detta skall givetvis göras när marknadsvollan är låg.
Citera
2019-10-10, 15:41
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sitinchair
Vilken index tittar du på? Liksom en globalfond, sverigefond, USAfond följer inte samma index.

Har du tjänat ca 100% på 5år?
Kollar på SIX30RX, missade det. I runda slängar ja. Fast då får man tänka på att det var bra timing med börsen efter 2008, när jag började mitt sparande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in