2019-10-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
En lågkonjunktur kommer antingen att innebära enorma skattehöjningar, eller att a-kassa och socialbidrag till arbetslösa svenskar avskaffas och var och en måste klara sig på egen hand.

Om svenskar verkligen bryr sig om varandra, så tar vi hand om varandra. Politiker-asen som på ngt sätt hamnat vid makten där de förstör Sverige och fyller landet med utlänningar, ska inte förväntas ta hand om oss. De vill förstöra Sverige, ingenting annat.

Frågan är om svenskar bryr sig om varandra numera, om vi klarar att samarbeta och samverka.
Citera
2019-10-06, 16:12
Medlem
estetiks avatar
Helt korrekt påstående. Tilltro till systemet, pengars existens och pengars värde är helt nödvändigt för att rådande samhällsekonomi ska fungera.
Citera
2019-10-06, 16:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Flera banker tror på fortsatt låga räntor även om Riksbanken fortfarande håller fast vid att det kommer en höjning vid årsskiftet. Det finner jag precis som bankerna osannolikt.
Det råder inget tvivel om att människor är oroliga för samhällsutvecklingen eftersom SD håller på att bli största parti. Och det råder ingen tvivel att det kopplas till den oansvariga invandringen.
Företrädarna för Riksbanken talar om reporäntan. De reglerar med KPI som indata.

Bankerna talar snarare om bolåneränta.
Notera att om Riksbanken höjer med 0.25%, så behöver inte det leda till att bankerna rör sina räntor det minsta. Bankerna plågas av Riksbankens "offset". Det enda som händer vid en räntehöjning är att bankerna plågas mindre.

Problemet är inte invandring. Finns massor med länder som har mer invandring än Sverige och där det fungerar utmärkt.
Problemet är vänsterns lagstiftning (som Alliansen inte hann avveckla):
* Hyresregleringen som gör tillgång till hyreslägenheter till ett problem.
* Arbetsmarknadslagarna som gör att arbetsgivare inte vågar anställa folk som de inte är helt säkra på.
* Kollektivavtal som håller massor av människor i arbetslöshet.

Hade vi sluppit ovanstående så hade de sk problemen med invandring varit snudd på obefintliga.
Man kan för all del lägga till vänsterns kriminalpolitik som ett av problemen. Den har alltid varit ett problem för folket. Även på den tiden då man fick leta länge innan man såg en utlänning.

SD lever på att lura i folk att invandrare får bidrag och samhällsservice som skulle gå till SD-väljarna om bara invandrarna kastades ut. Skulle Alliansen ha kommit med följande förslag till Åkesson:
* Flyktinginvandring minskas drastiskt.
* Statsbidraget till akassan tas bort. (dvs avgift till akassa höjs och akassan sänks).
* Skattefinansiering till välfärd minskas.
* Kapitalskatterna tas bort.
då skulle Åkesson ha tackat nej. Hade han tackat ja hade han inte haft några väljare kvar. De hade alla gått till V+S.

I grunden är detta ett "problem" som funnits i decennier. På 50/60/70-talen så flyttade folk till städer. Och fick sig bättre levnadsstandard. (Kanske inte så mycket på 70-talet). De som blev kvar på landsbygden fick hanka sig fram med småjordbruk och låg levnadsstandard. De uppvisade samma missnöje som SD-väljarna. Fast då hade de inte invandrare att skylla på.
Men på den tiden kunde S höja skattekvoten och omfördela så att kverulanterna höll sig lugna. Skattekvoten var 1951 ca 19%. Den höjde man till 50% 1990.

Snarlika problem nu. Folk i storstäderna får sig högre löner, vilket sticker i ögonen på folk som är kvar i mindre orter. Och där man måste konkurrerar med invandrare om honorna och statusen. Vilket är svårt när man är lågutbildad och lågavlönad.
Stöd för detta ser man t ex i valdistrikt som är intill problemområden som Husby och Rinkeby. Där har SD låga valresultat. Men retoriken säger att de skulle vara skyhögt ett stenkast från problemområdena.
I stället hittar man skyhöga resultat för SD ute i obygden.
Folk i Stockholmsvillorna intill Husby ser uppenbarligen inte de av SD'anhängarna upplevda problemen.

S kan nu inte lösa detta genom att höja skatterna och dela ut mer bidrag till lågutbildade i obygden. Den vägen finns inte.

Istället måste S ta itu med det jag nämnde ovan för att lösa problemen. Och det har de interna svårigheter med. Denna mandatperiod har dock S vissa möjligheter. Man kan skylla på C och L. Och genomföra reformer som kverulanterna och snikarna ogillar.
Citera
2019-10-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Företrädarna för Riksbanken talar om reporäntan. De reglerar med KPI som indata.

Bankerna talar snarare om bolåneränta.
Notera att om Riksbanken höjer med 0.25%, så behöver inte det leda till att bankerna rör sina räntor det minsta. Bankerna plågas av Riksbankens "offset". Det enda som händer vid en räntehöjning är att bankerna plågas mindre.

Problemet är inte invandring. Finns massor med länder som har mer invandring än Sverige och där det fungerar utmärkt.
Problemet är vänsterns lagstiftning (som Alliansen inte hann avveckla):
* Hyresregleringen som gör tillgång till hyreslägenheter till ett problem.
* Arbetsmarknadslagarna som gör att arbetsgivare inte vågar anställa folk som de inte är helt säkra på.
* Kollektivavtal som håller massor av människor i arbetslöshet.

Hade vi sluppit ovanstående så hade de sk problemen med invandring varit snudd på obefintliga.
Man kan för all del lägga till vänsterns kriminalpolitik som ett av problemen. Den har alltid varit ett problem för folket. Även på den tiden då man fick leta länge innan man såg en utlänning.

SD lever på att lura i folk att invandrare får bidrag och samhällsservice som skulle gå till SD-väljarna om bara invandrarna kastades ut. Skulle Alliansen ha kommit med följande förslag till Åkesson:
* Flyktinginvandring minskas drastiskt.
* Statsbidraget till akassan tas bort. (dvs avgift till akassa höjs och akassan sänks).
* Skattefinansiering till välfärd minskas.
* Kapitalskatterna tas bort.
då skulle Åkesson ha tackat nej. Hade han tackat ja hade han inte haft några väljare kvar. De hade alla gått till V+S.

I grunden är detta ett "problem" som funnits i decennier. På 50/60/70-talen så flyttade folk till städer. Och fick sig bättre levnadsstandard. (Kanske inte så mycket på 70-talet). De som blev kvar på landsbygden fick hanka sig fram med småjordbruk och låg levnadsstandard. De uppvisade samma missnöje som SD-väljarna. Fast då hade de inte invandrare att skylla på.
Men på den tiden kunde S höja skattekvoten och omfördela så att kverulanterna höll sig lugna. Skattekvoten var 1951 ca 19%. Den höjde man till 50% 1990.

Snarlika problem nu. Folk i storstäderna får sig högre löner, vilket sticker i ögonen på folk som är kvar i mindre orter. Och där man måste konkurrerar med invandrare om honorna och statusen. Vilket är svårt när man är lågutbildad och lågavlönad.
Stöd för detta ser man t ex i valdistrikt som är intill problemområden som Husby och Rinkeby. Där har SD låga valresultat. Men retoriken säger att de skulle vara skyhögt ett stenkast från problemområdena.
I stället hittar man skyhöga resultat för SD ute i obygden.
Folk i Stockholmsvillorna intill Husby ser uppenbarligen inte de av SD'anhängarna upplevda problemen.

S kan nu inte lösa detta genom att höja skatterna och dela ut mer bidrag till lågutbildade i obygden. Den vägen finns inte.

Istället måste S ta itu med det jag nämnde ovan för att lösa problemen. Och det har de interna svårigheter med. Denna mandatperiod har dock S vissa möjligheter. Man kan skylla på C och L. Och genomföra reformer som kverulanterna och snikarna ogillar.

Förstår inte hur du orkade skriva så mycket dynga bara för svara mig. Man slutade läsa efter några rader.......
Citera
2019-10-06, 17:14
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Detta snack med samhällskontrakt tror jag är atrunt. Vaddå samhällskontrakt. Frågar du folk på gatan vet de inte ens vad ordet betyder. Svenskar har en enorm tillit till samhället. Det gnälls på forum som detta, och ytterligare några gnäller hemma vid matbordet. De flesta är dock rätt obekymrade över samhällets utveckling. De jobbar på, betalar sina räntor, gnäller lite allmönt och sen bokar de en charterresa till kanarieöarna.

De som gnäller mest är arbetslösa som själva inte bidrar men är rädda för att invandrare ska ta de bidragen de sjölva har ”rätt” till.

Det överlägset största hotet mot stabilitet i Sverige är försämrad ekonomi.

Det är klart, skulle gängkriminalitet och våldtäkter eskalera till det tiodubbla så är det ju jävligt obra men inget talar för det idag.
Tror inte heller drönarsvenne fattar ett skit. Så länge inte den egna plånboken eller egna familjen drabbas så lallar man på. Våldtäkter, skjutningar mm. är så långt bort där i förorten liksom inget han behöver bry sig om.

Saken är att övre medelklassens plånbok tightas till mer och mer. Grodan kokas långsamt. Grodan vaknar dock inte för än det är alldeles för sent.
Citera
2019-10-06, 17:48
Medlem
Problemet med folk som dig är att ni saknar all förmåga att se saker nyanserat och ur olika perspektiv.

Vad hade du sagt om du levt i Sverige för 150 år sedan och gått igenom guldruschen? Då hade det varit att dessa svenskar förstör Sverige när de lämnar landet.

Tips: Skaffa dig en egen vilja! Skaffa dig ett liv!

Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Om svenskar verkligen bryr sig om varandra, så tar vi hand om varandra. Politiker-asen som på ngt sätt hamnat vid makten där de förstör Sverige och fyller landet med utlänningar, ska inte förväntas ta hand om oss. De vill förstöra Sverige, ingenting annat.

Frågan är om svenskar bryr sig om varandra numera, om vi klarar att samarbeta och samverka.
Citera
2019-10-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Finns ju Norge att flytta till, krävs bara att man lär sig ny dialekt så tjänar man 50% mer och betalar mindre i skatt dessutom.

Svensken är bara lat av sig.

Hur många svenskar platsar på norska arbetsmarknaden? 3%? 5%? Och är det lågkonjunktur i Norge också, så tror jag inte att svenskar har några större utsikter. Norrmännen är flitigare, lojalare och framför allt mer välutbildade än svenskarna.
Citera
2019-10-06, 17:58
Medlem
Samhällskontraktet ser jag som brutet och jag fattar vad banksnubben menar. När man inte känner att samhället är något man kan lita på blir incitamentet att bidra till det mindre. Jobba minimalt, minska konsumtion, skattefuska om man kan. Göra det man kan för att minska sitt bidrag till det.

Varför skall jag betala skatt när skatten går till blattar? Ju mer man bidrar ju mer blattar kommer hit. Så det finns inget annat än att sluta bidra så mycket man kan.

När arbete är direkt kontraproduktivt är samhällskontraktet definitivt brutet.
Citera
2019-10-06, 18:01
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Hur många svenskar platsar på norska arbetsmarknaden? 3%? 5%? Och är det lågkonjunktur i Norge också, så tror jag inte att svenskar har några större utsikter. Norrmännen är flitigare, lojalare och framför allt mer välutbildade än svenskarna.

Norge har 3% arbetslöshet och en arbetsmarknad som skriker efter kompetens.

Vi har något bättre Universitet fortfarande, men jag har hört massor av svenskar som har arbetat som "vad som helst" i Norge och tjänat in en massor.
Citera
2019-10-06, 18:06
Medlem
Du väljer alltså att lida själv genom att jobba mindre, och på så sätt betala in mindre skatt för att du hatar blattar. Riktigt korkad är du.

Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Samhällskontraktet ser jag som brutet och jag fattar vad banksnubben menar. När man inte känner att samhället är något man kan lita på blir incitamentet att bidra till det mindre. Jobba minimalt, minska konsumtion, skattefuska om man kan. Göra det man kan för att minska sitt bidrag till det.

Varför skall jag betala skatt när skatten går till blattar? Ju mer man bidrar ju mer blattar kommer hit. Så det finns inget annat än att sluta bidra så mycket man kan.

När arbete är direkt kontraproduktivt är samhällskontraktet definitivt brutet.
Citera
2019-10-06, 18:09
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Detta snack med samhällskontrakt tror jag är atrunt. Vaddå samhällskontrakt. Frågar du folk på gatan vet de inte ens vad ordet betyder. Svenskar har en enorm tillit till samhället. Det gnälls på forum som detta, och ytterligare några gnäller hemma vid matbordet. De flesta är dock rätt obekymrade över samhällets utveckling. De jobbar på, betalar sina räntor, gnäller lite allmönt och sen bokar de en charterresa till kanarieöarna.

De som gnäller mest är arbetslösa som själva inte bidrar men är rädda för att invandrare ska ta de bidragen de sjölva har ”rätt” till.

Det överlägset största hotet mot stabilitet i Sverige är försämrad ekonomi.

Det är klart, skulle gängkriminalitet och våldtäkter eskalera till det tiodubbla så är det ju jävligt obra men inget talar för det idag.

Helt absurt inlägg. Du skriver att det hade varit "obra" om brotten hade tiodubblats, samt att inget talar för den utvecklingen i dagsläget. Du kunde lika gärna ha skrivit att det hade varit lite "osoft" istället, och att det inte hade varit något större problem. Det är väldigt svårt att veta om du trollar, eller om du verkligen tänker så här på riktigt?
Senast redigerad av Mongoprofeten 2019-10-06 kl. 18:12.
Citera
2019-10-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Du väljer alltså att lida själv genom att jobba mindre, och på så sätt betala in mindre skatt för att du hatar blattar. Riktigt korkad är du.

Jag lider hellre än att finansiera mitt eget självmord. Till en viss gräns dock. Jag jobbar ju trots allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in