2019-10-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Man bör akta sig för bankfolks profetior.

Vad jag vet fanns inga profitior från bankhåll om att en kris stod för dörren i början av år 2008.

Vilka tjänar på kriser ?

Svaret är "dom stackars bankerna" som beslagtar låntagarnas intecknade fasta egendom i var nedgång.
Dessa nedgångar som i sin tur har skapats genom bankskulder och exponentiellt verkande räntor.
Ingen tvingar dig till att låna
Citera
2019-10-09, 05:49
Medlem
Merwinnas avatar
Detta med att så många människor inte litar på samhällskontraktet längre - med viss rätt - är verkligen oroande. Jag tänker t.ex. på alla de här privata sjukförsäkringarna, och likaså sjukförsäkringarna som vissa företag tecknar för (vissa kategorier av) sina anställda. Så att de får gå före i vårdköerna. Och liknande initiativ på andra områden, som fram till nyligen nästan enbart sköttes av samhället, och var på samma villkor för alla: skolor, äldreboenden, gated communities med egna väktare... privata inkomstförsäkringar...

Om det här växer ytterligare, så tror jag att folk som omfattas av de här specialförmånerna (vare sig de själva eller arbetsgivaren tecknat försäkringen), kommer att börja gnälla om, att det inte är rätt att de ska behöva betala till den vanliga vården, de vanliga skolorna, de vanliga äldreboendena, den vanliga polisen, den vanliga sjukförsäkringen, A-kassan, försörjningsstödet o.s.v.. Risken är att något parti som erbjuder extremt låga skatter kommer att få massor av röster... Och om det går igenom - stora skattesänkningar för överklassen och hela den stora medelklassen - vem ska då betala för vård, skola, äldrevård, polisinsatser o.s.v. för alla dom som faktiskt inte har råd att betala för det själva..?

Som vanligt är det massinivandringen som är boven i dramat. Utan den hade det inte blivit så här. Om det bara hade varit våra egna fattiga, så hade köerna inte blivit så långa överallt i välfärden och kvaliteten inte så utspädd, de privata initiativen hade inte haft någon marknad, och folk hade inte börjat tänka tanken att isolera sig från samhället och vägra betala till det allmänna.

Jag tror, att i historieböckerna kommer vår samhällsfinansierade, lika för alla och fördelad efter behov, att stå som en parantes: (1960-2025)...
Senast redigerad av Merwinna 2019-10-09 kl. 05:53.
Citera
2019-10-09, 11:22
Medlem
Naknekejsarens avatar
Skulle vilja veta vilken andel av svenskar som tror de kommer få ungefär vad som står skrivet inuti oranga kuveret?

Haha...
Citera
2019-10-09, 14:26
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror, att i historieböckerna kommer vår samhällsfinansierade, lika för alla och fördelad efter behov, att stå som en parantes: (1960-2025)...
Det är inget orimligt scenario. Men då kommer också de rika att få ta konsekvenserna, på många sätt. En minskad öppenhet drabbar även dem i förlängningen, var så säker.
Citera
2019-10-09, 15:48
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ingen tvingar dig till att låna
Bostadsmarknaden tvingar folk till lån.
Citera
2019-10-09, 18:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Men är du på riktigt? Tror du inte facken pålägger denna kostnad på medlemmarna?
Jo, det verkar rimligt att facken skulle skruva upp medlemsavgifterna.

Men det du yrade om var att om staten skulle lägga över subventionen på facket så skulle akassan öka försäkringspremien.

Citat:
Tror du vi kunder slipper betala en bankskatt? Tror du drivmedelsbolagen tar kostnaden för ökad skatt på drivmedel?
Ser ut som en drös goddag yxskaft.

Citat:
Hur naiv är du? Har du ens klivit in i vuxenlivet och förstått hur det fungerar?
Tja, jag kan iaf hålla isär fackföreningar och akassan. När kommer du klara det?
Citera
2019-10-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jo, det verkar rimligt att facken skulle skruva upp medlemsavgifterna.

Men det du yrade om var att om staten skulle lägga över subventionen på facket så skulle akassan öka försäkringspremien.

Ser ut som en drös goddag yxskaft.

Tja, jag kan iaf hålla isär fackföreningar och akassan. När kommer du klara det?

Det var inte direkt någon kvalitet på det bemötandet...... mest personliga påhopp.
Citera
2019-10-09, 18:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Förmögenhetsskatt? Du kan tänka dig som så att en idiot som har råkat få ett arv kommer strax göra av med den pga av sin dumhet. Den nutida hjärntvättade svenska idioten har ärvt ett rikt samhälle från tidigare generationer produktiva och vettiga svenskar men är i full färd med att förstöra det pga av sin dumhet.
Förmögenhetsskatt skiljer sparare från sparkapital. Så det stämde bra med ditt påståenden.

Men om du nu inte menade förmögenhetsskatt så hade det ju varit bra om du hade lämnat en redogörelse för vad du menade. Det du skriver ovan är bara förvirrat yrande.

Om Fia ärver sina föräldrars tillgångar så är inte det detsamma som de förstörs. Var har du fått det ifrån?
Ingår det en villa i arvet så kan ju Fia sälja den men det är inte detsamma som att den förstörs.

Vad är det för tillgångar vi ärver som vi förstör?
Citera
2019-10-09, 18:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Jajamensan har det gjorts flera beräkningar. Elva stycken om man räknar de mest objektiva rapporterna.(1997-2018)
Märkväl att jag inte då tar med ex Sandro Scoccos som är allt annat än objektiv.
Först måste man fråga sig : Vad hände med alla som sa att "vi tjänar på invandringen". Vart tog dom vägen? Blev de utrotade eller bytte de bara strategi. De bytte strategi, viket du är ett bevis för, eller hur?

Nu skriver du inte längre att invandringen trygga pensioner och välfärd utan om att kostnaderna inte alls är så höga. Vem tror på en lögnare? Inte jag!

Ex: Den lägsta kostnaden per år står fd Jugoslavien för (65 000 kr/år). Att då ens våga tror att betydligt mer lågutbildade och mycket mer svår-integrerande flyktingar från Syrien, Irak och Afgahnistan skulle komma under 100 000 kr/år är bara svammel. 150 000 st x 100 000 = 150 miljarder/år enbart för denna grupp under året 2015.

Vilka var länderna som hade lyckats med en ännu större invandring än Sverige? Visst svamlar du!!
Nu ser det ut som du citerar mig, men sätter igång med en helt annan fråga. Där du dessutom insinuerar att jag skulle ha uttalat mig om.

Sedan skriver du rent lögnaktiga påståenden om vad jag skulle ha skrivit. Du ger inte intryck av att ha den minska ordning i din hjärna.

Håll dig till sak.
Fantisera inte.
Var beredd att logiskt/matematiskt visa dina påståenden.

Citera
2019-10-09, 19:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Skitsnack!
Är det den nivå på saklighet du klarar av.

Citat:
För fyra år sedan hade skrivit att vi tjänade på invandringen, eller hur? Hur den skulle trygga vår pensioner och välfärd etc
1. varför frågar du mig om det? Är det så att du vill ha en saklig förklaring och har förtroende för att jag kan leverera? Eller?
2. Varför tar du upp detta här?

Citat:
Nu när alla har förstått att sådana som du har ljugit och ljugit så ljuger du igen. Ingen tror på en lögnare.
Hur menar du att "alla" skulle ha förstått det?
Vilken redogörelse har "alla" läst och förstått då?

Dessa "alla" som du refererar till verkar ju inte klara av ens grundskolematematik. Utan ägnar sig åt fantasifulla föreställningar.

Du kan ju titta i spoilern ovan och fundera över om du kan komma med en saklig invändning. Sakliga alltså. Och med det medans en som inte är smockfull av fantasier.
Citera
2019-10-09, 19:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Skulle vilja veta vilken andel av svenskar som tror de kommer få ungefär vad som står skrivet inuti oranga kuveret?

Haha...
Om du på allvar menar att vi inte skulle få det så undrar jag hur du har räknat ut det. Skulle du kunna redogöra för dina beräkningar.
Citera
2019-10-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Förmögenhetsskatt skiljer sparare från sparkapital. Så det stämde bra med ditt påståenden.

Men om du nu inte menade förmögenhetsskatt så hade det ju varit bra om du hade lämnat en redogörelse för vad du menade. Det du skriver ovan är bara förvirrat yrande.

Om Fia ärver sina föräldrars tillgångar så är inte det detsamma som de förstörs. Var har du fått det ifrån?
Ingår det en villa i arvet så kan ju Fia sälja den men det är inte detsamma som att den förstörs.

Vad är det för tillgångar vi ärver som vi förstör?

För det krävs intelligens för att behålla sina tillgångar. Det är lätt att förstöra något men svårt att bygga upp. Idioter som vinner många miljoner på lotta är ofta om några år lika fattiga som de var före vinsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in