• 2
  • 3
2019-10-08, 01:19
Medlem
fermions avatar
Det anses ju vara brist på barnmorskor. Kan inte se hur yrket skulle bli populärare om de ännu mer tydligt och stigmatiserande åläggs att vara skarprättare för svenska foster mellan förlossningarna av den nya härskarklassens barn.
Citera
2019-10-26, 15:15
Medlem
Sverigedemokraterna ska inte längre driva frågan om samvetsfrihet, det
vill säga att barnmorskor ska kunna säga nej till att utföra aborter.

Om jag försöker se det helt sakligt så känns det konstigt att man i riksdagen kan ha ”samvetsfrihet” när de kan kvitta ut sig om samvetet tränger på, vilket inte barnmorskor ska kunna göra.

Här ett liknande ex. ”Jag känner att jag inte kan rösta emot min egen motion i morgon. Jag kommer inte att delta i voteringen”, sade Åsling.

Centerriksdagsmannen Per Åsling deltar inte i dagens riksdagsomröstning om uranbrytning. Han väljer att åka på turistmässan i Göteborg istället.
Citera
2019-10-26, 15:38
Medlem
Har vi sånt överskott på barnmorskor att vi har råd att ge yrkesförbud till dem som inte vill utföra aborter? Vad ska straffet vara, utöver förbud att arbeta? Återbetalning av vad utbildningarna kostat samhället? Eller arbetsläger och lobotomi?
Citera
2019-10-26, 17:15
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
L: Använd ordet "vårdvägran" –Riksdagen ska vara en spegling av samhället
Liberalerna vill att ordet "samvets- frihet" ersätts med "vårdvägran" och
att det ska skrivas in i hälso- och sjukvårdslagen. De anser att det inte
är en "rättighet att utbilda sig till gynekolog eller barnmorska och sedan
vägra utföra de arbetsuppgifter som ingår".

I våras behandlade riksdagen motionerfrån både KD och SD som handlade om att man vill införa samvetsfrihet. Det är ju inte en frihet för den sjuka människan som vägras vård, detta är vårdvägran och det måste vi vara glasklara med säger L.

Borde inte då även riksdagen också anpassas så att de inte heller kan vägra rösta tex som centerpartisten i Jämtland som inte kunde dagtinga med sitt samvete om att rösta för uranprospektering där, utan blev utkvittad. Eller ska riksdagen kunna behålla sin bakdörr?
Själv vill jag bli militär fast jag är vapenvägrare och vägrar va ute i fält eftersom jag kan råka trampa på några myror.
Polis skulle jag också kunna tänka mig fast jag vill inte vara delaktig i att frihetsberöva någon..
Citera
2019-10-26, 18:07
Moderator
Meijis avatar
Politik: inrikes --> Partier och partipolitik
/Moderator
Citera
2019-10-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Själv vill jag bli militär fast jag är vapenvägrare och vägrar va ute i fält eftersom jag kan råka trampa på några myror.
Polis skulle jag också kunna tänka mig fast jag vill inte vara delaktig i att frihetsberöva någon..

Själv skulle jag känna tvekan inför att bli förlöst av en person som en halvtimme tidigare har kört en korkskruv in i hjärnan på ett barn som var några månader yngre än mitt eget. Men det är väl bara jag...
Citera
2019-10-26, 22:26
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Själv skulle jag känna tvekan inför att bli förlöst av en person som en halvtimme tidigare har kört en korkskruv in i hjärnan på ett barn som var några månader yngre än mitt eget. Men det är väl bara jag...

Det har du ju ingen aning om innan din förlossning. Så, det är bara ditt PK-sinne som trollar igen. Föd själv hemma om det inte duger åt dig.
Citera
2019-10-26, 22:49
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Precis, eller få foten opererad av en kille som en halvtimme innan amputerat någons ben... Eller få tanden lagad av någon som 15 minuter innan dragit ut en tand :O

Hur ser det ut i din värld om någon mor fått komplikationer och måste abortera.. skulle den läkaren som 30 minuter innan räddat hennes liv få förlösa ditt barn?

Hur ser du på militärer/poliser som får barn? Tänk om de dödat någon, hur kan de sedan få göra nya liv?

Vad spelar det för roll om läkaren aborterat innan han/hon förlöser ditt barn. Det är en del i dennes jobb, i förra fallet var det att abortera en liten cellklump i andra att göra sitt yttersta för att förlösa ett barn på ett säkert sätt. Jag tror de flesta läkare klarar att särskilja sina arbetsuppgifter.. eller tror du läkaren av bara farten kör en korkskruv i skallen på din unge med?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in