2019-10-06, 13:59
Medlem
Nu menar jag alltså inte att polisen manuellt själva skulle bli tvungna att söka upp reg. nr för att se om någons bil är laglig för att vistas på väg, utan ifall de har någon slags dator som söker av skyltar och direkt skickar ut en "code red" signal när ett fordon har brister som att vara obesiktad, oskattad osv. Kan någon här som känner till detta, säga om dem har någon sådan inbyggd dator i sina bilar?
Citera
2019-10-06, 14:01
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexmaestro138
Kan någon här som känner till detta, säga om dem har någon sådan inbyggd dator i sina bilar?

Första träffen på Google
https://teknikensvarld.se/nu-ser-polisen-dig-hela-tiden-176347/
Citera
2019-10-06, 14:02
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Nu menar jag alltså inte att polisen manuellt själva skulle bli tvungna att söka upp reg. nr för att se om någons bil är laglig för att vistas på väg, utan ifall de har någon slags dator som söker av skyltar och direkt skickar ut en "code red" signal när ett fordon har brister som att vara obesiktad, oskattad osv. Kan någon här som känner till detta, säga om dem har någon sådan inbyggd dator i sina bilar?

Sådant system finns i vissa polisbilar, ja.
Citera
2019-10-06, 14:02
Medlem
Fler och fler polisbilar får ANPR, dom läser av registreringsskyltar i realtid och visar om något är fel. Inte alla har dessa, än.
Citera
2019-10-06, 14:38
Medlem
link71s avatar
Japp
Citera
2019-10-06, 14:46
Medlem
holmiums avatar
Ja, men inte för personbilar registrerade i Rumänien.
Citera
2019-10-06, 18:16
Medlem
wizzmans avatar
Sen om dom slår om 180 grader efter dig med blåsljud för den där arnp larmar är en annan sak.. I think not
Citera
2019-10-06, 20:23
Medlem
Min farbror blev stoppad en gång pga obesiktat. Han hade inte ens sett polisbilen. Men det var en småstad och det hände nog inte mkt just då.
Citera
2019-10-06, 20:43
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Sen om dom slår om 180 grader efter dig med blåsljud för den där arnp larmar är en annan sak.. I think not

I Danmark vänder dom, inte minst för att de som kör oskattat/obesiktigat/oförsäkrat ofta har mer på samvetet - saknar körkort, har inte mött upp till rättegång med mera.
Citera
2019-10-06, 20:47
Medlem
Citat:

Jag fick 1500 i böter, mötte en polisbil och han tvärsäker. Han visade hur det såg ut på deras skärm, alla andra bilar var ok men det larmade gult för min... Så nu får jag börja besikta igen.
Men klarade mej 8 år tror jag.. så gick plus iaf..😁
Citera
2019-10-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Jodå. Hade mycket om och kring mig ett år och glömt att ombesiktiga. Körde på en 90-landsväg och mötte en polisbuss då tanken slog mig att jag glömt besiktiga. Ett par minuter senare kom de ikapp mig och det blev 1500:- i böter.
Tror det var fem år sedan.
Citera
2019-10-06, 23:05
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jodå. Hade mycket om och kring mig ett år och glömt att ombesiktiga. Körde på en 90-landsväg och mötte en polisbuss då tanken slog mig att jag glömt besiktiga. Ett par minuter senare kom de ikapp mig och det blev 1500:- i böter.
Tror det var fem år sedan.
Åfan, tekniken har gått framåt verkligen.. Trodde inte det användes faktiskt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in