2019-10-06, 09:20
Medlem
Idag har Gryningspyromanen premiär på SVT. Den ligger redan uppe i 6 delar.
Journalisten Nils Bergman har under de senaste åren fördjupat sig i många uppmärksammade svenska rättsfall. Nu har turen kommit Gryningspyromanen.
Serien handlar förstås om rättshaveristen Ulf Borgström: (FB) Ulf Borgström alias Gryningspyromanen

Har någon sett serien? Vad tycker ni om den?
Citera
2019-10-06, 09:48
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag ska se den i veckan, det var på tiden att denne man uppmärksammas för den breda massan. Jag vet väldigt lite om honom, ska bli intressant att se hur mycket mer jag vet om personen efter dokumentärserien. Tre timmar är ganska mycket tid, så det skall till riktigt dåliga dokumentärskapare för att ha misslyckats helt
Citera
2019-10-06, 09:58
Medlem
Den ska bli mycket intressant! En av de värsta brottslingarna som vi haft att sätta åt utifrån hur Sveriges rättsystem fungerar vad det gäller bevisföringen. Det gick så långt att man valde att punktmarkera honom dygnet runt för att han inte skulle kunna begå nya brott, vilket han självklart ändå lyckades med genom bl a en brand i Kristanstads kyrka som för övrigt en polis som var satt att bevaka honom släckte.
Han lyckades krångla sig ur även det dådet, pga fotspår utanför kyrkan som egentligen var det ända de hade att gå på, mycket väl kunde tillhört någon annan.
Han specialitet var att sätta fyr på kulturminnen och han sägs ha eldat upp för närmare 1 miljard.
Senast redigerad av Kammadaj 2019-10-06 kl. 10:11.
Citera
2019-10-07, 00:16
Medlem
Nu har jag sett 3 delar. Jag suger i mig den här typen av dokumentärer som en svamp och tycker det är intressant. Angående gryningspyromanen så är det spännande att han flera gånger benämns som intelligent och det blir lite komiskt hur polisen framstår som kling och klang när man använder det som ett argument för att man inte lyckas. Sen är ju bränder kanske något av det enklaste att inte lämna spår vid, det brinner ju upp.
Citera
2019-10-07, 11:55
Medlem
Efter att ha sett "Nils Bergmans" dokumentär om "Arbogakvinnan" är jag mer intresserad av att se en dokumentär om "Nils Bergman" än om "Gryningspyromanen".
För jag utgår ifrån att även dokumentären om "Gryningspyromanen" innehåller en massa närbilder på "Nils Bergman" när denne ser fundersam ut i dennes hörlurar.

Alltså. "Hur såg Nils Bergmans barndom ut?". "När började det gå fel?".
Citera
2019-10-07, 11:58
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nu har jag sett 3 delar. Jag suger i mig den här typen av dokumentärer som en svamp och tycker det är intressant. Angående gryningspyromanen så är det spännande att han flera gånger benämns som intelligent och det blir lite komiskt hur polisen framstår som kling och klang när man använder det som ett argument för att man inte lyckas. Sen är ju bränder kanske något av det enklaste att inte lämna spår vid, det brinner ju upp.
Roliga bilder i huvudet när han benämns som mycket intelligent och eftertänksam bara för att lämna en briljant lapp efter sig. "sug kuk bögsnutar"
Citera
2019-10-07, 21:37
Medlem
Varför döljer dem hans namn när namnet redan har publicerats i media?
Citera
2019-10-08, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Efter att ha sett "Nils Bergmans" dokumentär om "Arbogakvinnan" är jag mer intresserad av att se en dokumentär om "Nils Bergman" än om "Gryningspyromanen".
För jag utgår ifrån att även dokumentären om "Gryningspyromanen" innehåller en massa närbilder på "Nils Bergman" när denne ser fundersam ut i dennes hörlurar.

Alltså. "Hur såg Nils Bergmans barndom ut?". "När började det gå fel?".

haha, ja obegripligt upplägg! han frontar ju serien på svt play - man tror ju att det är han som är gryningspyromanen när man ser bilden.
En förklaring till alla bilder på honom kan vara att det inte finns annat material för att fylla ut serien... Det borde bergman istället löst genom att snabba upp sig själv lite och redigera bort en massa onödigt släpande prat.
Eller så är han bara narcissist.
Citera
2019-10-09, 12:24
Bannlyst
Såg alla avsnitt igår, mycket bra.
Hade ingen aning om att han höll på med katt och råtta lek med den svenska kling och klang polisen.
Han är Sveriges motsvarighet till Unabomber.

Tror han kommer fortsätta elda när han kommer ut, intressant kille 🔥🔥🔥🔥🔥
Citera
2019-10-09, 21:30
Medlem
JanTalibans avatar
Nils Bergman frågar: Varför har gryningspyromanen agerat som han gjort? Och viftar bort den minst lika intressanta frågan: Varför har samhället hanterat gryningspyromanen på ett så resurskrävande och ineffektivt sätt?

Men har ju med en dåres envishet sprungit runt och jagat bevis mot gryningspyromanen, istället för att helt enkelt låsa in honom på sjukhus.

Tro mig, jag har jobbat med sånt: Folk som är farliga för sig själva har man laglig rätt att tvångsvårda (i tid och evighet, om så behövs). Det görs hela tiden. Utan att man fjantar med ”bevis”. Det räcker med en tex ett utlåtande om att NN uppvisar ett mönster där han ständigt befinner sig på platser som börjar brinna (dvs tvångsmässigt söker sig till destruktiva miljöer). Alldeles oavsett vem som anlägger branden, så är det ett sjukt beteende att hundratals gånger utsätta sig själv för brandfara.
Citera
2019-10-09, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Nils Bergman frågar: Varför har gryningspyromanen agerat som han gjort? Och viftar bort den minst lika intressanta frågan: Varför har samhället hanterat gryningspyromanen på ett så resurskrävande och ineffektivt sätt?

Men har ju med en dåres envishet sprungit runt och jagat bevis mot gryningspyromanen, istället för att helt enkelt låsa in honom på sjukhus.

Tro mig, jag har jobbat med sånt: Folk som är farliga för sig själva har man laglig rätt att tvångsvårda (i tid och evighet, om så behövs). Det görs hela tiden. Utan att man fjantar med ”bevis”. Det räcker med en tex ett utlåtande om att NN uppvisar ett mönster där han ständigt befinner sig på platser som börjar brinna (dvs tvångsmässigt söker sig till destruktiva miljöer). Alldeles oavsett vem som anlägger branden, så är det ett sjukt beteende att hundratals gånger utsätta sig själv för brandfara.

Delar din uppfattning, det är märkvärdigt att det inte ens gjort försök att hantara mannen med lagen om psykiatrisk tvångsvård. Möjligen har polisen försökt med detta, men vården valt att inte bedöma att han haft en psykisk störning. Många som omhändertas är ju mer på nivån att de pratar med en snuttefilt, medan denna man kan tillgodogöra sig lagtexter. Det hade varit en intressant diskussion för denna serie.
Citera
2019-10-10, 16:21
Medlem
Lite torftig serie. Kan inte ta Granvik på allvar när han börjar snurra på om "dolda budskap" etc.
Gryningspajasen är en tomte vars enda sätt att hävda sig är att tutta fyr på saker. Hans intelligens passeras lätt av en genomsnittlig gymnasist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in