2019-10-05, 23:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ouo.
Jaså? Har du några andra exempel på fågelnamn som säger om doms livsstil o matvanor?
Biätare, duvhök, sparvhök, ormvråk och fiskgjuse är fem exempel på svenska som omedelbart faller en i minnet. Strandskatan heter oystercatcher på engelska. Det är, som sagt, inte ovanligt.
Citera
2019-10-05, 23:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
Talg finns under huden på djur. Ett slags fett som håller en varm. Så ja det finns i naturen.
Inte för att det spelar nån större roll i det här sammanhanget, men talg är inte underhudsfett, utan det fasta fett som omger somliga inälvor i bukhålan.
Citera
2019-10-06, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är alltså inte »mes som är stor«, men väl »mes som är stor i maten« som det anspelar på.

Fast att jämställa ett glupskt djur med den beskedligt gräsätande oxen verkar väl ändå rätt lamt? Varför inte "talgulv" eller "talgbjörn"? Kan tabuföreställningar ha spelat in härvidlag?
Citera
2019-10-06, 11:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Fast att jämställa ett glupskt djur med den beskedligt gräsätande oxen verkar väl ändå rätt lamt? Varför inte "talgulv" eller "talgbjörn"? Kan tabuföreställningar ha spelat in härvidlag?

Jag kan inte ta ansvar för hur det resonerades då. Funderar dock på om möjligen det engelska namnet för domherre (bullfinch) kan ha inspirerat?
Citera
2019-10-06, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är alltså inte »mes som är stor«, men väl »mes som är stor i maten« som det anspelar på.

Det latinska namnet parus major betyder i och för sig just 'stor mes'.
Citera
2019-10-06, 18:10
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Kan vara intressant att notera att Talgoxe på engelska heter ”Great Tit”. Det innebär i vassa fall att sökningar på internet kan ge helt oväntade resultat.

Det visste jag inte, men hysteriskt roligt 😀😀😀👍

Jag har alltid sagt talgoxe, men även undrat över namnet och då speciellt oxe.
Citera
2019-10-06, 20:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det latinska namnet parus major betyder i och för sig just 'stor mes'.

Absolut, men det finns inget talg i den latinska sammansättningen. Om det svenska namnet varit mesoxe eller oxmes hade det varit något annat.
Citera
2025-04-03, 13:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det är ingen brist på såna namn. Fiskgjuse, bivråk, duvhök, sparvhök, lärkfalk, flugsnappare, kungsfiskare, ormvråk, ormörn, nötskrika, nötkråka, nötväcka ...
Undrar vad talgoxen heter på Italienska? Klev ut på balkongen med utsikt över Etna och hörde ett välbekant ljud. Ser till min förvåning en gul liten jävel sjunga. Hade aldrig förväntat mig att se dessa små fjäderfän på dessa breddgrader.
Citera
2025-04-03, 13:50
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Undrar vad talgoxen heter på Italienska? Klev ut på balkongen med utsikt över Etna och hörde ett välbekant ljud. Ser till min förvåning en gul liten jävel sjunga. Hade aldrig förväntat mig att se dessa små fjäderfän på dessa breddgrader.
Cinciallegra eller så använder du det latinska namnet bara på grund av uppenbara orsaker.....
Citera
2025-04-04, 08:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Cinciallegra eller så använder du det latinska namnet bara på grund av uppenbara orsaker.....
Undrar om talgoxen lever i Afrika också? Jag trodde att den bara trivdes i nordliga klimat.
Citera
2025-04-04, 09:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Namn som syftar på djurens livsstil och matvanor är vanligt.
På danska säger man Fläskängel om talgoxen. Inga konstigheter.

Den hedder Musvit på dansk! Navnet musvit er et forsøg på at gengive fuglens sang.

https://da.wikipedia.org/wiki/Musvit
Citera
2025-04-04, 10:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Undrar om talgoxen lever i Afrika också? Jag trodde att den bara trivdes i nordliga klimat.

Jag är fascinerad av personer som aldrig har läst wikipedia

https://sv.wikipedia.org/wiki/Talgox...usMajorMap.svg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in