Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-03, 16:43
Medlem
Hej!

Jag undrar om det finns någon svensk eller svensköversatt lättförståelig bok (blogg, hemsida?) om forskningsmetoden
IPA. "interpretative phenomenological analysis"?
Citera
2019-10-03, 17:50
Medlem
kvantlogiks avatar
Föreslår att du grottar ner dig i den moderna fenomenologi-tolkningens föregångare,

typ: Freud och C.G Ljung. Eller varför inte Kirekegaard

Då mest de två senare.. Men det är ju bara vad jag tycker.
Citera
2019-10-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Föreslår att du grottar ner dig i den moderna fenomenologi-tolkningens föregångare,

typ: Freud och C.G Ljung. Eller varför inte Kirekegaard

Då mest de två senare.. Men det är ju bara vad jag tycker.

Det låter som mycket mer arbete än vad jag behöver, dessutom felriktat. Det är just svensk bok i specifikt IPA jag söker.
Citera
2019-10-03, 20:04
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Det låter som mycket mer arbete än vad jag behöver, dessutom felriktat. Det är just svensk bok i specifikt IPA jag söker.
Jag menar inte att du ska lära dig allt om dessa personers tankar. Många av deras verk finns också på svenska.
Vad ska du ha boken till? Vad är det du vill ha egentligen? Kanske ska du vända dig till en akademisk bokhandel?
Det är just 'interpretative fenomenological analysis' dessa personer ägnat sitt liv åt och revolutionerat...
Det låter som att du vill ha en bok att ställa i bokhyllan och egentligen inte ens vet vad du vill.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-03 kl. 20:16.
Citera
2019-10-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Jag menar inte att du ska lära dig allt om dessa personers tankar. Många av deras verk finns också på svenska.
Vad ska du ha boken till? Vad är det du vill ha egentligen? Kanske ska du vända dig till en akademisk bokhandel?
Det är just 'interpretative fenomenological analysis' dessa personer ägnat sitt liv åt och revolutionerat...
Det låter som att du vill ha en bok att ställa i bokhyllan och egentligen inte ens vet vad du vill.

Nej, jag vill ha en svensk bok om IPA att komplettera den i övrigt endast engelska kurslitteraturen.
Jag orkar inte bli expert på något. Jag vill klara examination.
Citera
2019-10-04, 15:29
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Nej, jag vill ha en svensk bok om IPA att komplettera den i övrigt endast engelska kurslitteraturen.
Jag orkar inte bli expert på något. Jag vill klara examination.
Okej. Kanske den nya ’Fenomenologi i praktiken’ är något för dig då?
Det finns nog inte så mycket om just specifikt modern IPA på svenska på det sätt du önskar, tyvärr.
Kanske är just den boken det närmsta du kommer.

Däremot finns det ganska mycket om både fenomenologi och hermeneutik.
Om man nu är intresserad av att lära sig.

Vill du bara klara provet till deadline har jag inga bra tips.
Citera
2019-10-05, 12:11
Medlem
Det finns, tyvärr, inte någon bra svensk litteratur om IPA. Metoden är så smal och inte riktigt nått utanför psykologin, varvid den inte fått spridning i litteraturen. Du kan eventuellt hitta några studentuppsatser som tillämpat IPA. typ:

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8932553&fileO Id=8932555
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:939316/FULLTEXT01.pdf

Jag kan dock, om du orkar läsa lite annan litteratur på engelska, rekommendera den här avhandlingen, där du lätt kan se hur IPA har tillämpats i praktiken på empiri:

http://epubs.surrey.ac.uk/807032/1/KRCThesisWithMinorCorrectionsAndAbstract.pdf

Men, det bästa är nog ändå att läsa Smiths bok, som jag förutsätter att du har som kurslitteratur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in