2020-02-10, 09:05
Medlem
Kissdroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Restad
Om katten har hästens gener så är det en häst.
- Han kan inte svenska
- Han kommer från USA
- Han ser inte svensk ut
- Han är resultatet av att hans svenska morsa legat med en utlänning

Jo visst, han är jättesvensk...
Citera
2020-02-10, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Jag tror dig, men det låter märkligt att inomhushopp och utomhushopp kan bedömas ske under samma "tekniska förutsättningar". Visste du också varför hans 6.17 inte är amerikanskt inomhusrekord? Där skiljer dom ju fortfarande på rekorden.

USA ändrade reglerna för ett par år sen. Tidigare hade hans hopp även blivit amerikanskt rekord, men nu är principen att rekorden bara räknas om du faktiskt tävlar för USA. T.ex var Susanna Kallurs tid på 60 meter häck tidigare även amerikanskt rekord.
Citera
2020-02-10, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissdroppe
- Han kan inte svenska
- Han kommer från USA
- Han ser inte svensk ut

Du har så rätt, han är svensk.
- varför skulle han kunna det underutvecklade språket svenska
- han är till hälften etnisk svensk och har svenskt medborgarskap
- han verkar vara mycket sympatisk och ser svensk ut
- ja, det ör bra att det svenska inavelsblodet blandas lite
Vi behöver sådana representanter för oss riktiga svenskar isf. de inavlade WT folket
Citera
2020-02-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsmannen
finns väl ett par stycken i svenska friidrottare som lika gärna kunde tävla för något annat land!

Snarare, som inte alls borde tillåtas tävla för Sverige.
Citera
2020-02-10, 10:25
Medlem
taamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Inte enligt int friidrottsförbundet. Om inomhusrekordet sätts under samma tekniska förutsättningar som utomhus gäller det som utomhusrekord med. Så är fallet med stavhoppet här.

Duplantis är alltså rekordhållare i sporten. Bubka blev detroniserad redan av fransmannen.

Citat:
Ursprungligen postat av Restad
Han är betydligt mer svensk än franskman

Du missförstod grobiankungen, som med "fransmannen" åsyftar Renaud Lavillenie, vars världsrekord på 6.16 från 2014 Duplantis nu har slagit. Lavillenie slog Bubkas rekord på 6.14 från 1994.
Citera
2020-02-10, 10:48
Medlem
SwizzerNöts avatar
Jag är lite dåligt insatt i stavhopp. Vad är det som utvecklats inom sporten senaste 30 åren? Är det högeknologiska stavar? Simuleringsmodeller för ny hoppteknik? Eller är utövarna snabbare/starkare?
Citera
2020-02-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
USA ändrade reglerna för ett par år sen. Tidigare hade hans hopp även blivit amerikanskt rekord, men nu är principen att rekorden bara räknas om du faktiskt tävlar för USA. T.ex var Susanna Kallurs tid på 60 meter häck tidigare även amerikanskt rekord.

Jag vill minnas att Duplantis rekord för ett par år sedan även var amerikanskt rekord. Därav kanske ändringen. Får ändå inte riktigt ihop vilka regler som gäller. Under gårdagen läste jag i flera medier och även på wikipedia (vilket iofs inte är tillförlitligt) att Kajsa Bergkvist innehar inomhusvärldsrekordet i höjdhopp för damer. Skiljer man på höjdhopp och stavhopp eller på herrar och damer i detta avseende? Eller är det så att man tar hänsyn till om personen är svensk medborgare?
Citera
2020-02-10, 11:16
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Kan någon lista ut varför han valde att tävla för sverige och inte usa? Med tanke på den svaga kopplingen till sverige menar jag. Naturligast vore ju ändå usa?

Var väl att han inte fick plats i usa i första stora mästerskapet
Sverige hade inte lika stor konkurrens.
Citera
2020-02-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag är lite dåligt insatt i stavhopp. Vad är det som utvecklats inom sporten senaste 30 åren? Är det högeknologiska stavar? Simuleringsmodeller för ny hoppteknik? Eller är utövarna snabbare/starkare?
Stavarna har utvecklats enormt de senaste åren som jag förstått det. Vet inte exakt på vilket sätt, men skulle gissa på att glasfiberstavarna är lättare och har mer flex
Citera
2020-02-10, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissdroppe
- Han kan inte svenska
- Han kommer från USA
- Han ser inte svensk ut

Vissa ägnar sig åt rasteori. Andra gläds åt att en fantastisk kille representerande Sverige slår världsrekord i stavhopp. Vi är så olika.
Citera
2020-02-10, 11:33
Medlem
Gällande världsrekord, inne eller ute så kan man beskåda facit på
https://www.worldathletics.org/records/by-category/world-records

Det är det som gäller, och inget annat oavsett vilka åsikter folk må ha.

Det är f.ö. inte bara stavhopp där "totalvärldsrekordet" är satt inomhus. Världsrekordet på 2000m för damer (vilket inte ens är en officiell gren inomhus) är satt just inomhus... och är därmed utomhusrekord.

Som kuriosa kan nämnas att damer har två olika rekord på långlöpningsdistanser; "mixed" och "women only", då kvinnor i vanliga långlopp kan ha hjälp av manliga harar.
Citera
2020-02-10, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yarasama
Stavarna har utvecklats enormt de senaste åren som jag förstått det. Vet inte exakt på vilket sätt, men skulle gissa på att glasfiberstavarna är lättare och har mer flex
Om det är så , borde alla rekord egentliga refereras till vilka stavar som används vid rekordhoppen , Bubka har således rekordet fortfarande för sin typ av stav också vidare.,vill man slå hans rekord,ja då får man använda samma material han hade, borde egentligen gälla alla material sporter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in