• 9
  • 10
2019-10-07, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Förklarar kanske varför jag aldrig velat bli filosof.

Att allt är skit ser jag som en oanvändbar hypotes. Antingen fel eller så är det inget värt att ha rätt.

Som pessimist har man ju fördelen att det är bra när man för en gångs skull har fel
Citera
2019-10-07, 17:56
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Som pessimist har man ju fördelen att det är bra när man för en gångs skull har fel

Haha. Jo, det är inte ens så illa att ha rätt, man är ju förberedd och kan påminna människor om vad det var som man sade.

Det är ganska win-win, pessimismen är ett botemedel mot många psykologiska besvär i moderniteten.
Citera
2019-10-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Spelteoretiskt lika värdelöst som domedagsprofetior på Greta Thunbergs nivå. Antingen går världen under eller så hade hon fel. I bästa fall slutar hon som förlorare. Då är det bättre att vara optimist. Får man rätt så kan man njuta av det, annars spelar det ändå ingen roll.
Citera
2019-10-07, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Spelteoretiskt lika värdelöst som domedagsprofetior på Greta Thunbergs nivå. Antingen går världen under eller så hade hon fel. I bästa fall slutar hon som förlorare. Då är det bättre att vara optimist. Får man rätt så kan man njuta av det, annars spelar det ändå ingen roll.

Optimism är en falsk livshållning. Det finns som sagt ingen positiv lycka. Det är bara svaghet som gör att man alls fortsätter leva, vilket är poängen med Hamlets monolog och också denna lilla dikt av Pär Lagerkvist:

Stinkande avskrädeshög,
där jag ruttnar bort under tårar,
strålande stora liv,
älskat av as och dårar!

Jag skrattar med munnen full
av blod och vrålande hesa skri
åt dig!
Jag skrattar dig mitt i synen!
Jag spottar åt rymdens smutsiga valv
och stjärnornas bleka trynen!

Men strör du, sol, din ljusa halm
över jorden åt oss alla