2019-10-01, 23:18
Medlem
Vanlig "raggarballe med svängdörr" så gäller det att i princip mätta vattnet med salt och låta korven ligga en halv dag. Aldrig kokande vatten. Det är hemligheten.
Citera
2019-10-01, 23:25
Medlem
Bizmarcks avatar
Jag jobbade i ett gatukök för många år sedan. Moset gjorde vi på några sorts torkade potatisflingor som var grövre än vanligt pulver. Rörde ihop det med kokande vatten, mkt smält smör samt några kryddor. Burgarna och korven kom i stora kartonger ifrån Scan.
Citera
2019-10-02, 00:03
Medlem
Pestoleras avatar
Vet inte var du bor men i Stockholm kan man handla från korvcashen där handlar många kiosker vad jag hört Goa grejer.
Citera
2019-10-02, 00:10
Medlem
ArgusOnes avatar
Det handlar om att hitta rätt råvaror. För kokt wienerkorv gäller antingen Enebackens, Sibylla eller Lithells. Det finns bättre, men då blir det inte samma smak.

Ska sjudas i nästan kokande vatten i 30 min+ med lagerblad samt kryddpeppar.

För hamburgare är det svårare. Då har jag Lidls premiumvarianter som bästa alt.
Citera
2019-10-23, 00:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det handlar om att hitta rätt råvaror. För kokt wienerkorv gäller antingen Enebackens, Sibylla eller Lithells. Det finns bättre, men då blir det inte samma smak.

Ska sjudas i nästan kokande vatten i 30 min+ med lagerblad samt kryddpeppar.

För hamburgare är det svårare. Då har jag Lidls premiumvarianter som bästa alt.
Tusan, det kanske är den långa tiden med sjudning som är tricket. Jag köpte ett par kokta korvar på en mack för några månader sedan och mackgubben var lite pratsam och kände för att avslöja "den stora hemligheten" med att få god varmkorv. Jag kommer ihåg att jag tänkte "det måste jag prova hemma", något med tillagningen som jag inte brukar göra men sedan har jag glömt vad fan det var han sa.

Macken ligger många mil hemifrån och det är inte säkert att samma gubbe är där nästa gång, annars får jag väl fråga vad det var han sa men det kanske var det där med den långa tiden. Kör faktiskt förbi där imorgon. Jag brukar annars bara låta dem sjuda ett fåtal minuter. Eller var det kanske ett särskilt korvfabrikat han nämnde.
Citera
2019-10-23, 01:18
Medlem
Mos, 50% smör. Allvarligt, prova själv.

Korv, sous vide, tillaga korven på 68-70 grader i 4 timmar. Du kommer bli förvånad vilken skillnad det är jämfört med din egenstekta/kokta korv som du tillagar på 10-15 minuter.
Citera
2019-11-02, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Tusan, det kanske är den långa tiden med sjudning som är tricket. Jag köpte ett par kokta korvar på en mack för några månader sedan och mackgubben var lite pratsam och kände för att avslöja "den stora hemligheten" med att få god varmkorv. Jag kommer ihåg att jag tänkte "det måste jag prova hemma", något med tillagningen som jag inte brukar göra men sedan har jag glömt vad fan det var han sa.

Macken ligger många mil hemifrån och det är inte säkert att samma gubbe är där nästa gång, annars får jag väl fråga vad det var han sa men det kanske var det där med den långa tiden. Kör faktiskt förbi där imorgon. Jag brukar annars bara låta dem sjuda ett fåtal minuter. Eller var det kanske ett särskilt korvfabrikat han nämnde.

Mem men..när jag gör så då åker skinnet av korven? Jag brukar koka upp vattnet med valda kryddor lägga i korven och stänga av med lock på, sen käka korven efter typ 10 minuter. Jag kanske köper fel sorts kokkorv…?
Citera
2019-11-02, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Japp, står en sådan i skafferiet.

OnT: De korvkiosker som inte är kedjeanslutna handlar förmodligen hos någon av grossisterna.

Men du, du kan ju inte ha den i skafferiet, det är ju kylkonserv!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in