2019-10-01, 17:49
Medlem
Korv köpt i en korvkiosk smakar alltid minst 10 gånger bättre än en från stormarknaden som man stekt själv. Börjar tro att dom inte säljer samma sort till privatpersoner efter att ha provat många sorter.

Samma med pulvermos .. plocka slumpmässig paket från hyllan på maxi och det smakar skit.. Är helt ok från korvkiosken.. långt ifrån vanligt man blandar själv..
Citera
2019-10-01, 17:54
Medlem
Jobbade för många år sedan i korvkiosk på lov och helger och sådär. Vi hade korv från Sibylla. Vet inte om det går att köpa nånstans? Något lagerblad och några hela svartpepparkorn i vattnet
Citera
2019-10-01, 17:55
Medlem
Stek på ganska låg värme under längre tid
Citera
2019-10-01, 17:58
Medlem
Enzymes avatar
Gör inte många kiosker eget mos nu för tiden? Sen håller jag med dig när det gäller de frysta burgarna som de steker upp. Sällan det smakar lika bra när man köper frysta själv.
Citera
2019-10-01, 18:02
Medlem
Stekbordet är inte städat på 10 år så det är ingnott massa gott fett från burgarna kvar som ger smak, fick jag förklarat för mig när jag praktiserade på leffes gatukök i Stockholm.
Citera
2019-10-01, 18:08
Medlem
RiverStyxs avatar
De har väl bättre tillagningsmöjligheter bland annat. Till exempel burgar-grillar där de sänker ner locket och grillar båda sidor samtidigt. Bättre då inte "vattnet" i burgaren ångar av och den blir mer saftig.

Sen vet jag att flera gatukök laborerar med egna dressingar och kryddor. Du kan köpa en Scan burgare i ett kök och den är MYCKET godare än en Scan burgare i ett annat, för de kör en egen dressing eller egen grillkrydda.

Vad gäller moset så är där även där stora skillnader. De har normalt samma jävla pulver men om man på ett ställe häller en halvliter smält smör i mosberedaren så lär ju det ställets mos smaka så mycket bättre. Och kanske det tom finns ställen kvar som gör mosen från grunden med äkta potatisar, då kommer givetvis de vinna mos-kriget.
Citera
2019-10-01, 18:51
Medlem
Reggaemans avatar
Samma sak med Pressbyrån...de har stora ordentliga grillkorvar med mycket smak som passar i Brooklyn Korvbröd men i butikerna finns bara små tjocka korvar eller spinkig Denniskorv...som inte passar till Brooklyn Korvbröd!

Dessa korvar går dock inte att köpa som privatperson, har mejlat med tillverkaren som förklarade detta, förjävligt.
Citera
2019-10-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Korv köpt i en korvkiosk smakar alltid minst 10 gånger bättre än en från stormarknaden som man stekt själv. Börjar tro att dom inte säljer samma sort till privatpersoner efter att ha provat många sorter.

Samma med pulvermos .. plocka slumpmässig paket från hyllan på maxi och det smakar skit.. Är helt ok från korvkiosken.. långt ifrån vanligt man blandar själv..

Här. Sibylla korv.

https://www.mat.se/butik/kokkorv-original-sibylla-300g
Citera
2019-10-01, 21:29
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Här. Sibylla korv.

https://www.mat.se/butik/kokkorv-original-sibylla-300g
Japp, står en sådan i skafferiet.

OnT: De korvkiosker som inte är kedjeanslutna handlar förmodligen hos någon av grossisterna.
Citera
2019-10-01, 21:33
Medlem
Oddtapios avatar
Jag har inte jobbat i korvkiosk är därmed inte kvalificerad att svara, MEN tänkte ändå tipsa om Enebackens wienerkorv på Lidl. Den håller gatuköksklass på kokkorvssidan!
Citera
2019-10-01, 21:57
Medlem
Kisiragis avatar
Atmosfären är väldigt viktig för att mat ska smaka bra. En korvmacka uppe på ett berg smakar som en entrecoté hemma i en sunkig lägenhet, precis som en mosbricka ute på stan en trevlig kväll smakar klockrent!

Sen finns det ju givetvis bra och dåliga råvaror.. men en kokt korv kan aldrig smaka samma hemma som ute vid ett gatukök.
Citera
2019-10-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kisiragi
Atmosfären är väldigt viktig för att mat ska smaka bra. En korvmacka uppe på ett berg smakar som en entrecoté hemma i en sunkig lägenhet, precis som en mosbricka ute på stan en trevlig kväll smakar klockrent!

Sen finns det ju givetvis bra och dåliga råvaror.. men en kokt korv kan aldrig smaka samma hemma som ute vid ett gatukök.

Det här är antagligen en stor del av förklaringen. Jag tillagade en portion frystorkad mat, överbliven sedan fjällvandringen, hemma i köket. Fy fan, vad trist det smakade, samma rätt som smakade gudagott på fjället.

Sen måste jag säga att riktig varmkorv som heter varmkorv och inte "grillare" eller andra budgetnamn är god som kokt korv, precis som Sibylla och riktig wienerkorv.

Tajming är en annan faktor. Se till att bli lika snabb att tillaga en kokt korv med krispigt värmt bröd som korvhandlaren. Väntar du för länge så smakar det inte lika gott, utan det gäller att tajma rätt hungerskänsla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in