2019-10-01, 07:24
Medlem
vichy6s avatar
Nu måste det vara nog med dessa rapporter om kvinnor som blir mördade av osäkra män! Det borde finnas ett massivt stöd i samhället för att kunna fördöma den typen av händelser.

Vi matas dagligen med händelser som innebär att män tror sig äga kvinnors liv.

Är speciellt intresserad av mäns åsikter i den här frågan.

Och nej, kan inte länka till senaste artikeln men tar gärna emot tips hur.
Citera
2019-10-01, 07:31
Medlem
Enda sättet att bli av med hederskultur är nog faktiskt att låta hederkulturianerna åka hem. Visst, våra politiker skulle kunna förbättra situationen genom att förbjuda kvinnoförtryck inom islam, men det ser jag som väldigt osannolikt.

Hederskulturen försvinner i och för sig inte för att de skickas hem igen, men vi slipper se eländet.
Citera
2019-10-01, 07:36
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Enda sättet att bli av med hederskultur är nog faktiskt att låta hederkulturianerna åka hem. Visst, våra politiker skulle kunna förbättra situationen genom att förbjuda kvinnoförtryck inom islam, men det ser jag som väldigt osannolikt.

Hederskulturen försvinner i och för sig inte för att de skickas hem igen, men vi slipper se eländet.

Korrekt, skiten består fast på ett annat ställe.
Citera
2019-10-01, 07:40
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Man måste börja våga diskutera frågan utan att dölja fakta. Vilka är dessa män som utför dessa dåd. Varför gör de det? Kan man hitta några gemensamma nämnare utöver deras kön?

Vilka är kvinnorna i riskzonen och hur kan de undvika att hamna i klorna på dessa män?

Vågar man inte analysera och profilera kan inte tragedierna undvikas....
Citera
2019-10-01, 07:45
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Man måste börja våga diskutera frågan utan att dölja fakta. Vilka är dessa män som utför dessa dåd. Varför gör de det? Kan man hitta några gemensamma nämnare utöver deras kön?

Vilka är kvinnorna i riskzonen och hur kan de undvika att hamna i klorna på dessa män?

Jag anser att rötterna ligger i religion oCh osäkerhet. Men också att det så kallade samhället måste ta krafttag med stränga straff!
Senast redigerad av vichy6 2019-10-01 kl. 07:49. Anledning: Stav
Citera
2019-10-01, 07:50
Medlem
Osäkra män? 3% av män håller på med brott. Du pekar ut en liten del av de brott som begås så vi kan med säkerhet säga att andelen män som begår hedersmord osv. är på promillenivå.

Hederskultur är just det, en kultur och den kommer från mellanöstern. Det handlar inte om osäkra män.

Det är helt rätt som du säger att det finns ett överväldigande stöd mot hederskultur men dessa svin är duktiga på att gömma sitt sjuka beteende och straffar i hemlighet.

Sen har vi ju den oantastliga elefanten i rummet nämligen Islam. Det är ingen slump att det här kommer från stora delar av mellanöstern då Islams högst uppsatta "lärda" tycker att det är rätt. Det är dessa som har tolkningsföreträde och styr hur religionen manifesteras runt om i världen.
Citera
2019-10-01, 07:55
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidden
Osäkra män? 3% av män håller på med brott. Du pekar ut en liten del av de brott som begås så vi kan med säkerhet säga att andelen män som begår hedersmord osv. är på promillenivå.

Hederskultur är just det, en kultur och den kommer från mellanöstern. Det handlar inte om osäkra män.

Det är helt rätt som du säger att det finns ett överväldigande stöd mot hederskultur men dessa svin är duktiga på att gömma sitt sjuka beteende och straffar i hemlighet.

Sen har vi ju den oantastliga elefanten i rummet nämligen Islam. Det är ingen slump att det här kommer från stora delar av mellanöstern då Islams högst uppsatta "lärda" tycker att det är rätt. Det är dessa som har tolkningsföreträde och styr hur religionen manifesteras runt om i världen.

Kan vi försöka döda elefanten? Det finns ett stort mörkertal av kvinnor som lever i skräck i det samhälle vi har idag. Du kallar siffrorna för promille, jag säger att du har fel.

Finns det någon text i koranen som säger att dessa män gör rätt?
Citera
2019-10-01, 08:04
Medlem
vichy6s avatar
Citat:

Har du några teorier? Om man läser om fallen så finns det ofta massa varningstecken.
Citera
2019-10-01, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Kan vi försöka döda elefanten? Det finns ett stort mörkertal av kvinnor som lever i skräck i det samhälle vi har idag. Du kallar siffrorna för promille, jag säger att du har fel.

Oavsett om där är ett mörkertal större än de registrerade brotten så är det en promilledel av män som begår dessa brott, det spelar ingen roll vad du tror def är matematik utifrån vad vi vet. Med det sagt försöker jag inte marginalisera problemet, bara utmålningen av att det är ett manlighetsproblem.

Det finns texter i koranen och buchari ja, men de är egentligen oviktiga. Det finns lika hemska texter i gamla testamentet. Problemet är hur de andliga ledarna i dagens Islam tolkar skrifterna och förmedlar det till folket. Att en man ska känna skam för att hans dotter eller syster gifter sig med en kafir eller lämnar religionen.

Jag vet dock inte vad man ska göra åt detta mer än att prata och informera så man kan bryta indoktrinationen av den del muslimer som håller på med sånt här. Det är inte realistiskt èller rätt att köra ut alla muslimer.
Senast redigerad av Svidden 2019-10-01 kl. 08:09.
Citera
2019-10-01, 08:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6

Det finns ingen politisk vilja att ifrågasätta den islamiska kvinnosynen. Snarare verkar ju 80% av befolkningen uppskatta islams inslag i det svenska samhället alternativt tycker de inte att frågan är tillräckligt viktig.

Det är svårt att förebygga enskilda galningar såsom A. Eklund men lättare att ta tag i ett mönster. Men någon större vilja att göra det existerar inte och vågar någon politiker ge sig på elefanten blir denne paria.
Citera
2019-10-01, 08:09
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidden
Oavsett om där är ett mörkertal större än de registrerade brotten så är det en promilledel av män som begår dessa brott, det spelar ingen roll vad du tror def är matematik utifrån vad vi vet. Med det sagt försöker jag inte marginalisera problemet, bara utmålningen av att det är ett manlighetsproblem.

Det finns texter i koranen och buchari ja, men de är egentligen oviktiga. Det finns lika hemska texter i gamla testamentet. Problemet är hur de andliga ledarna i dagens Islam tolkar skrifterna och förmedlar det till folket. Att en man ska känna skam för att hans dotter eller syster gifter sig med en kafir eller lämnar religionen.
Tack! Men då är vi tillbaka i det att män är Rädda och osäkra. De klarar inte av hem och hushåll och de tror ff att de kan äga en kvinna. Har inte samhället utvecklats mer?
Citera
2019-10-01, 08:12
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Det finns ingen politisk vilja att ifrågasätta den islamiska kvinnosynen. Snarare verkar ju 80% av befolkningen uppskatta islams inslag i det svenska samhället alternativt tycker de inte att frågan är tillräckligt viktig.

Det är svårt att förebygga enskilda galningar såsom A. Eklund men lättare att ta tag i ett mönster. Men någon större vilja att göra det existerar inte och vågar någon politiker ge sig på elefanten blir denne paria.

Jag vet inte om jag håller med. Låt oss säga att du har en muslimsk vän som du ser hunsa sin fru. Ringer klockorna då?

Det här är en debatt som faktiskt lyfts upp och det tycker jag att vi alla ska bli medvetna om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in