2019-09-30, 21:16
Medlem
Hej, efter att min och brorsans bilverkstad konkade beslöt jag mig för att studera mekanik utomlands med studiemedel från CSN för att komma på fötter igen.

Jag får studielån och studiebidrag, får även studielån för terminsavgifter.

Fråga 1: Kan en konkursförvaltare vid personlig konkurs spärra tillgången till mina bankkonton? Det verkar vara att så är fallet.

Hur gör man i det läget om det månadsvis kommer in CSN-lån som jag behöver?

Hittar inte mycket information om det och jag är väldigt orolig. Skulle bli tacksam om någon som har kunskap i detta eller erfarenhet vet om man kan få behålla kontrollen över sitt bankkonto trots personlig konkurs, och om man inte får det, hur ska jag få mina CSN pengar?

Fråga 2: Det kommer in en större summa på omkring 70.000 kronor för terminsavgifter om ett tag, detta är ett CSN-lån som kommer sättas in på kontot. Hur kan jag säkerställa att Konkursförvaltaren inte tar dessa pengar eftersom de är avsedda för min utbildning och ska gå direkt till skolan? Omformulerat, jag ska alltså få in min terminsavgift för för studierna som ett lån från CSN, kan en konkursförvaltare gå in och rent utsagt ta dessa pengar av mig? Isåfall är det ju inte möjligt för mig att studera eftersom jag inte kan betala skolan och då faller allt.

Sammanfattningsvis, kan alltså en konkursförvaltare vid en personlig konkurs gå in och spärra mina bankkonton samt ta terminsavgiften som CSN sätter in som ett lån till mig plus mitt studielån som kommer varje månad?

Mår mycket dåligt och har svårt att sova, om någon vänlig själ där ute med kunskap i detta kan ge mig sin syn och kunskap här så skulle jag kanske må lite bättre. Tack på förhand snälla ni.
Senast redigerad av DouglasG 2019-09-30 kl. 21:19.
Citera
2019-09-30, 22:15
Medlem
Ring KF och fråga, det är ju bäst att gå den rätta vägen.
Om du gått i personlig kk, är det inte KF som får pengarna. Det är KF som hjälper de som blivit blåsta att få igen en liten del av det du blåst dom på.
Citera
2019-09-30, 22:49
Medlem
Tack för ditt svar Peter, i första hand vill jag gärna forska lite här och se vilken kunskap och erfarenhet som kan finnas att tillgå här. Dyker ingenting av substans upp så kommer jag naturligtvis kontakta KFM.

Tacksam för fler svar och inlägg om hur detta fungerar och kan hanteras.
Citera
2019-09-30, 23:00
Medlem
Saxat från Lawline:

https://lawline.se/answers/utmatning...l-pa-bankkonto

"Följande svar ger Kronofogdemyndigheten "Studielån och studiemedel får ej utmätas."

Innebär detta då att Konkursförvaltaren inte får ta mina terminsavgifter som enbart är till för skolan?

Vidare undrar jag även då om jag har rätt att behålla dessa pengar och få behålla tillgången till mitt bankkonto för att nyttja pengarna? Annars kan jag ju inte använda dem?

Hittade även från: https://www.kronofogden.se/download/...nde2012+_2.pdf

Studiemedel enligt studiestödslagen utgår i form av studielån och studiebidrag. Studiestöd - varmed bl.a. avses studiemedel - får inte utmätas.
Citera
2019-10-01, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DouglasG
Saxat från Lawline:

https://lawline.se/answers/utmatning...l-pa-bankkonto

"Följande svar ger Kronofogdemyndigheten "Studielån och studiemedel får ej utmätas."

Innebär detta då att Konkursförvaltaren inte får ta mina terminsavgifter som enbart är till för skolan?

Vidare undrar jag även då om jag har rätt att behålla dessa pengar och få behålla tillgången till mitt bankkonto för att nyttja pengarna? Annars kan jag ju inte använda dem?

Hittade även från: https://www.kronofogden.se/download/...nde2012+_2.pdf

Studiemedel enligt studiestödslagen utgår i form av studielån och studiebidrag. Studiestöd - varmed bl.a. avses studiemedel - får inte utmätas.
Det är sådant som konkursförvaltaren hanterar, inte kfm. Har du försatts i konkurs, eller befaras detta ske?
Citera
2019-10-01, 01:46
Medlem
Hej,

Jag har inte satts i personlig konkurs än utan detta befaras ske.

Har fått uppfattningen att Konkursförvaltaren också agerar separat från KFM. Konkursförvaltaren letar efter tillgångar, Kronofogden utmäter.

Så som jag läst mig till verkar det som att bankkonton kommer spärras, då kommer jag inte kunna komma åt mina CSN pengar. Därtill finns osäkerheten i att Konkursförvaltaren då plötsligt skulle kunna ta CSN pengarna (som enligt all fakta inte ska vara utmätbara), så om de inte är utmätbara blir jag osäker på om Konkursförvaltaren;

A) Får ta dem
B) Spärrar mitt bankkonto och vägrar häva spärren så jag kan få mina livsnödvändiga CSN-lån
C) Tar min terminsavgift som sätts in som en klumpsumma och som direkt ska betalas till skolan

Har du någon input mån tro?
Citera
2019-10-01, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DouglasG
Hej,

Jag har inte satts i personlig konkurs än utan detta befaras ske.

Har fått uppfattningen att Konkursförvaltaren också agerar separat från KFM. Konkursförvaltaren letar efter tillgångar, Kronofogden utmäter.

Så som jag läst mig till verkar det som att bankkonton kommer spärras, då kommer jag inte kunna komma åt mina CSN pengar. Därtill finns osäkerheten i att Konkursförvaltaren då plötsligt skulle kunna ta CSN pengarna (som enligt all fakta inte ska vara utmätbara), så om de inte är utmätbara blir jag osäker på om Konkursförvaltaren;

A) Får ta dem
B) Spärrar mitt bankkonto och vägrar häva spärren så jag kan få mina livsnödvändiga CSN-lån
C) Tar min terminsavgift som sätts in som en klumpsumma och som direkt ska betalas till skolan

Har du någon input mån tro?

Passa på att ringa dom nu!
Citera
2019-10-01, 10:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Tuff start på vuxenlivet! Hur stora skulder har du och brorsan tillsammans? Satsa på studierna och se till att betala av kvarvarande skulder så fort som möjligt!

Skulderna försvinner inte per automatik vid en personlig konkurs.

Bilda aktiebolag nästa gång du öppnar egen verksamhet så havererar inte din privatekonomi om bolaget konkar!

Ge inte upp nu!
Citera
2019-11-08, 10:42
Medlem
NewsFlashss avatar
Om du har brist på pengar hur kommer det sig då att du väljer att läsa mekanik utomlands, det finns trots allt fri utbildning inom ämnesområdet i Sverige?

Även med lån för terminsavgifter och Merkostnadslån för utlandsstudier blir det i många fall inte mycket över i månaden och då kan man fråga sig hur detta ska hjälpa dig att komma på fötter.

Jag säger inte att det är så men känslan jag får utifrån dina inlägg är att du försöker dig på att utföra bedrägeri gentemot CSN och ta pengarna som du får i lån för att lösa skulder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in