Exet stod och slet i kanske en timme för att ta bort en missfärgning i handfatet som bitit sig fast. När jag kom hem från jobbet förbarmade jag mig över henne och tog bort resten eller hälften, med en papperssudd och litet saltsyra, ungefär två kubikcentimeter. Jag använde en rostfri peang, med det går lika bra med en tång, givet att man sköljer av och oljar in den efteråt, på det att i stort sett alla tänger är känsliga för korrosion, och att koncentrerad saltsyra är om inte våldsamt destruktiv mot händerna i det mycket korta perspektivet, så i alla fall inte som hudbalsam.
Det tog ungefär trettio sekunder under en viss utveckling av koldioxid. Resten av "miljöförstöringen" bestod av calciumklorid, med spår av järn och mangan, kanske något magnesium.
Hon blev närmast litet förbannad över att det gick så fort
Annars brukar missfärgningar i holken bero på bakteriefilm, som enkelt skrubbas bort med enkla rengöringsmedel såsom såpa, handdiskmedel, flytande tvål eller något allrengöringsmedel med syntetiska tensider. Även maskintvättmedel eller maskindiskmedel duger alldeles utmärkt väl, givet att det inte handlar om kalkavlagringar med spår av järn eller mangan, som jag beskrev ovan.