• 2
  • 3
2019-09-30, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farangking
Hej,

Jag har mörka/bruna avfärgningar i min toalett som inte går bort med gediget skrubbande och/eller "badrumsmedel".

Vad är era bästa tips?

rostbortagare från biltema funkar kanon, ren fosforsyra
Citera
2019-09-30, 19:45
Medlem
Häll i ättika och låt stå över natten, skrubba som vanligt med toaborsten morgonen därpå. Du kommer att bli överraskad.
Citera
2019-09-30, 20:11
Medlem
Knivur-273s avatar
Exet stod och slet i kanske en timme för att ta bort en missfärgning i handfatet som bitit sig fast. När jag kom hem från jobbet förbarmade jag mig över henne och tog bort resten eller hälften, med en papperssudd och litet saltsyra, ungefär två kubikcentimeter. Jag använde en rostfri peang, med det går lika bra med en tång, givet att man sköljer av och oljar in den efteråt, på det att i stort sett alla tänger är känsliga för korrosion, och att koncentrerad saltsyra är om inte våldsamt destruktiv mot händerna i det mycket korta perspektivet, så i alla fall inte som hudbalsam.

Det tog ungefär trettio sekunder under en viss utveckling av koldioxid. Resten av "miljöförstöringen" bestod av calciumklorid, med spår av järn och mangan, kanske något magnesium.

Hon blev närmast litet förbannad över att det gick så fort

Annars brukar missfärgningar i holken bero på bakteriefilm, som enkelt skrubbas bort med enkla rengöringsmedel såsom såpa, handdiskmedel, flytande tvål eller något allrengöringsmedel med syntetiska tensider. Även maskintvättmedel eller maskindiskmedel duger alldeles utmärkt väl, givet att det inte handlar om kalkavlagringar med spår av järn eller mangan, som jag beskrev ovan.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-09-30 kl. 20:32.
Citera
2019-10-01, 13:09
Medlem
Visst innehåller diskmaskinstabletter litet klor? Jag är desperat nog att prova en gång i alla fall. Tänker sno en tablett på jobbet imorgon och testa. Är ju inte varje dag man behöver ta till så starka saker. I extrema fall finns det ett annat alternativ - länk.
Citera
2019-10-01, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maloses
Visst innehåller diskmaskinstabletter litet klor? Jag är desperat nog att prova en gång i alla fall. Tänker sno en tablett på jobbet imorgon och testa. Är ju inte varje dag man behöver ta till så starka saker. I extrema fall finns det ett annat alternativ - länk.

Klor är värdelöst, bleker endast och löser inte upp skiten.. För att lösa krävs syra.
Citera
2019-10-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Varför inte bara köpa en ny toalettstol? Lägga ner tid, pengar ork på att skrubba en dassig skitstol "ren" - orka. Jävla skitgöra!
Det är ganska dyrt med ny toalett+installation...Dessutom tar det tid att köpa och fixa med hantverkaren.
Citera
2019-10-01, 19:49
Medlem
Om någon olycklig skäl redan använt svinto, stålull e.d och märkt att det repades så kan jag påpeka att det går att fixa åtminstone rent estetiskt, vet inte hur dock.
Citera
2019-10-03, 20:22
Medlem
O-rings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Inte svinto, det sliter på emaljen.
Precis, och i den slitna ytan gror sig missfärgningarna in sig ännu värre.
Citera
2024-01-19, 02:15
Medlem
Dassaults avatar
Jag körde med Kalkosan från Herdins, finns på Willys för 50kr

Låt kalkosan verka i 2 timmar sen gör du rent med toaborsten.
Citera
2025-07-24, 13:12
Medlem
Madagascars avatar
Många trådar i detta ämne. Många synpunkter :-)

Kan någon vara villig och rangordna 1 till 6 dessa förslag på vad som är mest effektivt att få toaletten längst ner i skålen ren från kalkbeläggning/smutsbeläggning?

Detta är förslagen:

Maskindisktablett
Kalkosan
Citronsyra
Ättiksyra
Coca-cola
Saltsyra
Senast redigerad av Madagascar 2025-07-24 kl. 13:30.
Citera
2025-07-24, 13:16
Medlem
Gröp ur allt vatten i toaletten och häll sen i 2 liter Coca Cola och låt stå över natten, problem löst
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in