• 1
  • 2
2019-09-30, 09:05
Medlem
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...i-knarkrazzia/

Någon med insyn om Jonas Falks uppväxt? Killen hade ju alla förutsättningar för att lyckas, varför blev han istället "knarkbaron?"
Citera
2019-09-30, 09:21
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigurdsson82

Någon med insyn om Jonas Falks uppväxt? Killen hade ju alla förutsättningar för att lyckas, varför blev han istället "knarkbaron?"

Tja, möjligheten till pengar och lyxliv utan att egentligen behöva arbeta? Inte många lyckas med det. Se bara på alla skjutningar och mord i förorterna pga alla loosers som inte alls lyckats.
Citera
2019-09-30, 09:31
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Tja, möjligheten till pengar och lyxliv utan att egentligen behöva arbeta? Inte många lyckas med det. Se bara på alla skjutningar och mord i förorterna pga alla loosers som inte alls lyckats.

Inte arbeta? Skulle nog påstå att det är ett ganska stressigt och ansträngande 24-timmarsarbete att vara ”knarkbaron”. Huvudsakligen med livet som insats dessutom.
Citera
2019-09-30, 09:33
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Vi provar i BoB.

Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2019-09-30, 09:49
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Inte arbeta? Skulle nog påstå att det är ett ganska stressigt och ansträngande 24-timmarsarbete att vara ”knarkbaron”. Huvudsakligen med livet som insats dessutom.
Ja visst. Krävs en viss typ av mentalitet. Man kan inte vara känslig eller en mes, men det är också bra att kunna känna av folk. Så en viss balans behövs.

Sen tror jag att vissa inte klarar av "vetskapen" att man kan åka dit när som helst, oavsett hur säkert man sitter.
Men finns nog flertalet som sitter så säkert att det inte ens finns en chans att åka dit.
Då är det ju enkla pengar, och visst man kan investera dom för att få dom vita tillslut, tvätta dom via olika länder eller andra sätt.
Men i slutändan måste du på nått sätt gilla den rollen också, makten och pengarna måste betyda mer än att kunna lita på folk t.ex.
Tillit håller jag personligen väldigt högt, så någon knarkbaron lär det inte bli av mig!
Sen om man hållit på med kriminalitet är det inte alltid lätt att ta sig tillbaka och man ska ha ett jävla driv att byta ut miljoner mot nån sketen månadslön, inte många som är villiga att förändra sitt liv så mycket, folk har ju fan problem att byta jobb liksom vanliga svenssons, tycker att det är för mycket förändring.
Citera
2019-09-30, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Ja visst. Krävs en viss typ av mentalitet. Man kan inte vara känslig eller en mes, men det är också bra att kunna känna av folk. Så en viss balans behövs.

Sen tror jag att vissa inte klarar av "vetskapen" att man kan åka dit när som helst, oavsett hur säkert man sitter.
Men finns nog flertalet som sitter så säkert att det inte ens finns en chans att åka dit.
Då är det ju enkla pengar, och visst man kan investera dom för att få dom vita tillslut, tvätta dom via olika länder eller andra sätt.
Men i slutändan måste du på nått sätt gilla den rollen också, makten och pengarna måste betyda mer än att kunna lita på folk t.ex.
Tillit håller jag personligen väldigt högt, så någon knarkbaron lär det inte bli av mig!
Sen om man hållit på med kriminalitet är det inte alltid lätt att ta sig tillbaka och man ska ha ett jävla driv att byta ut miljoner mot nån sketen månadslön, inte många som är villiga att förändra sitt liv så mycket, folk har ju fan problem att byta jobb liksom vanliga svenssons, tycker att det är för mycket förändring.

Killen hade ju kunnat få vilket skådespelaryrke som helst, frågan är varför han gång på gång fått återfall och ändå hamnat på samma bana?
Citera
2019-09-30, 12:16
Medlem
llanzs avatar
Citat:
Killen hade ju kunnat få vilket skådespelaryrke som helst, frågan är varför han gång på gång fått återfall och ändå hamnat på samma bana?

Hahaha tror du det är så lätt att bara "hoppa av" ingen kommer låta han bara att gå så. Man är fast för livet när man lever den livsstilen. Folk ser upp till honom.
Citera
2019-09-30, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Hahaha tror du det är så lätt att bara "hoppa av" ingen kommer låta han bara att gå så. Man är fast för livet när man lever den livsstilen. Folk ser upp till honom.

Sant!
Citera
2020-10-31, 01:51
Medlem
iflys avatar
Svaret är enkelt, för att han kunde
Status och pengar är viktigt för oss
Citera
2020-10-31, 14:04
Medlem
Citat:

Han sa i Tingsrätten i Kristianstad efter postrånet på Söder i samma stad att han skulle bli yrkeskriminell. Vad som fick honom att bestämma sig för det redan då vet jag inte.
Citera
2020-11-02, 06:11
Medlem
Citat:

Intressant fråga. Vad är det generellt som gör att människor blir kriminella? I Jonas fall så var det knappast socioekonomiska faktorer i varje fall. Så vitt jag vet växte han upp med ordentliga medelklassföräldrar som gjorde vad de kunde för att få ordning på Jonas. De flyttade från Skogås till Årsta när Jonas gick på högstadiet för att han skulle komma ifrån det kriminella umgänget i Skogås. Jonas är ingen dumbom. Han hade lätt kunnat bli vad han ville. Vissa väljer en annan väg. Det hade varit intressant att fråga Jonas själv men skall vi gissa på att det var spänning/pengar/status som lockade?
Citera
2024-08-13, 09:05
Medlem
Då var det dax igen enligt rubriken på Aftonbladet nu på morgonen.

51-årige Jonas Falk har begärts häktad för grov mordbrand
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in