• 5
  • 6
2020-06-10, 01:37
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Jag kan berätta vad Marco Pierre White berättade.

Det var att kunna små (inom matlagningen) saker och detaljerat och riktigt bra i sitt yrkesutövande.

Ock jag tror han har en poäng i det!

Eller Heston Blumenthal som analyserat varenda ingrediens in i minsta detalj, han vet varenda temperatur och tid, men har också ägnat hela livet åt det, vilket de fleasta av oss varken kan eller vill kanske.
Citera
2020-06-10, 02:05
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Den perfekta köttfärssåsen, den finns inte för smaken är som baken.
Jag har lagat mat till mina barn i många år och i mina ögon är en bra kock en som kan steka eller koka upp, smaka av och hitta smakerna som man letar efter.

Fräs och bryn köttfärsen ordentligt så du får en steksmak, Soja, vit och svart peppar, en Knorr kött buljong, Ketchup två matskedar, en finhackad gul lök innan du steker färsen, och salt.
Smaka av och låt det koka minst 20min. På med mjöl för att få såsen lagom trög och låt puttra minst 5 minuter efter. Smaka av såsen med peppar för det är oftast det som saknas och socker.

Barnen älskar den. För att dölja löken så river jag den på ett rivjärn
Citera
2020-06-10, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Den perfekta köttfärssåsen, den finns inte för smaken är som baken.
Jag har lagat mat till mina barn i många år och i mina ögon är en bra kock en som kan steka eller koka upp, smaka av och hitta smakerna som man letar efter.

Fräs och bryn köttfärsen ordentligt så du får en steksmak, Soja, vit och svart peppar, en Knorr kött buljong, Ketchup två matskedar, en finhackad gul lök innan du steker färsen, och salt.
Smaka av och låt det koka minst 20min. På med mjöl för att få såsen lagom trög och låt puttra minst 5 minuter efter. Smaka av såsen med peppar för det är oftast det som saknas och socker.

Barnen älskar den. För att dölja löken så river jag den på ett rivjärn
Ursäkta men den lät inte alls god.. Och dessutom ha i mjöl den låter ju tjock innan på tanke hur lite vätska du har i den. Men kul att dina barn gillar den iaf.
Citera
2020-06-10, 04:55
Medlem
MeanMEs avatar
Jag skulle rekommendera att till att börja med att gå på bra restauranger och smaka deras mat.
Då får du en bra referens på vad en stor majoritet tycker är bra/fantastisk mat.
Fundera på vad de kryddat maten med, hur de berett och tillagat den.
Titta på hur man stekt maten.
Är grönsakerna brynta, stekytan på köttet/fisken osv.
Se det som ett studiebesök.

Fråga en sommelier om det finns vad de rekommenderar för vin till maten och fråga varför de tycker att just det vinet passar. En bra sommelier kan ge dig massor med ny kunskap.

Sedan köp en stektermometer och lär dig stektemperaturer för olika kött och fisk.
Förstå att köttet behöver vila innan servering/tranchering annars riskerar du att köttet kommer att bada i köttsaft.

Sedan när du steker, låt köttet vara, peta inte runt köttet konstant.
Stek på hög värme för att få en fin yta, när du fått det sätt in köttet i ugn för rätt temp om det behövs.

Köp Julia Childs bok, Det goda franska köket I och II.
Någon annan kokbok behöver du inte på flera, flera år.
Gillar du fransk traditionell matlagning behöver du inga fler böcker över huvud taget.
Du kan köpa dem billigt på ett antikvariat.

Prova mat, ser du en frukt/grönsak/krydda du aldrig sett eller smakat, köp en och provsmaka.
För det är där du får inspiration till att använda nya grejer eller laga din mat med en twist.
Ser du en fisk, skaldjur, köttbit du inte har tillagat tidigare köp den och pröva på.

Många av världens främsta kockar har Youtube kanaler där de visar på sin matlagningskonst. bara att kolla och studera. kolla in stekyta och lyssna på varför de tex tar rödlök i stället för gul lök. Men du kan vara lite uppmärksam om videon är sponsrad som Marco Pierre Whites kanal där han kokar pasta med Knorrs buljong, fullkomligt vidrigt.

Övrigt är mest träning och erfarenhet som hur du hackar, vispar, hur du jobbar med smördeg, rätt konstisens på pastadeg så den inte är för torr, undviker att såser spricker och hur du får dem att gå ihop igen. lära sig filea fisk mm. Sådant kommer med tiden.

Slutligen, köp en bra stavmixer gärna med olika bytbara blad.
En fast mixer är bra att ha.
En bra köcksassistent underlättar massor.
En elektrisk visp underlättar.
En mandolin för ett par hundralappar kommer du inte ångra att du köpte.
Ballongvispar köp ett par i olika storlekar det behöver du tids nog till maräng och såser.

Köksknivar är en vetenskap för sig men du behöver ett par olika.
En normal 25-35 cm lång.
En filékniv.
En skalkniv.

Själv använder jag bl.a. Sabatier men det finns bättre för nybörjare för ofta får man ställa sig och slipa Sabatier det första man gör när man köper dem då de ofta inte är optimalt slipade från fabriken imho.
Men sedan funkar de skitbra och greppet passar mig utmärkt. Sedan har jag gjort ett par egna knivar, men det är nog lite överkurs men lite kul att ha gjort.

Enklast är att googla och titta på tester av olika knivar gå sedan och pröva kniven och se om den ligger bra i handen och om den känns välbalanserad. Det är ju ett verktyg du skall jobba länge med och det underlättar mycket om man jobbar med bra och vassa knivar.

Victorinox är annars en generellt väldigt bra knivtillverkare som jag rekommenderar.
Med risk för att svära i kyrkan, undvik Global som förstakniv, tunga och har pissiga handtag som gör att man kan slinta ifall man får lite fukt eller fett på handtaget. Saknar oftast ett skydd mot bladeggen på grund av bolsterets utformning så slinter man på handtaget så riskerar du att skära dig rejält om man har otur.
Citera
2020-06-10, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag skulle rekommendera att till att börja med att gå på bra restauranger och smaka deras mat.
Då får du en bra referens på vad en stor majoritet tycker är bra/fantastisk mat.
Fundera på vad de kryddat maten med, hur de berett och tillagat den.
Titta på hur man stekt maten.
Är grönsakerna brynta, stekytan på köttet/fisken osv.
Se det som ett studiebesök.

Fråga en sommelier om det finns vad de rekommenderar för vin till maten och fråga varför de tycker att just det vinet passar. En bra sommelier kan ge dig massor med ny kunskap.

Sedan köp en stektermometer och lär dig stektemperaturer för olika kött och fisk.
Förstå att köttet behöver vila innan servering/tranchering annars riskerar du att köttet kommer att bada i köttsaft.

Sedan när du steker, låt köttet vara, peta inte runt köttet konstant.
Stek på hög värme för att få en fin yta, när du fått det sätt in köttet i ugn för rätt temp om det behövs.

Köp Julia Childs bok, Det goda franska köket I och II.
Någon annan kokbok behöver du inte på flera, flera år.
Gillar du fransk traditionell matlagning behöver du inga fler böcker över huvud taget.
Du kan köpa dem billigt på ett antikvariat.

Prova mat, ser du en frukt/grönsak/krydda du aldrig sett eller smakat, köp en och provsmaka.
För det är där du får inspiration till att använda nya grejer eller laga din mat med en twist.
Ser du en fisk, skaldjur, köttbit du inte har tillagat tidigare köp den och pröva på.

Många av världens främsta kockar har Youtube kanaler där de visar på sin matlagningskonst. bara att kolla och studera. kolla in stekyta och lyssna på varför de tex tar rödlök i stället för gul lök. Men du kan vara lite uppmärksam om videon är sponsrad som Marco Pierre Whites kanal där han kokar pasta med Knorrs buljong, fullkomligt vidrigt.

Övrigt är mest träning och erfarenhet som hur du hackar, vispar, hur du jobbar med smördeg, rätt konstisens på pastadeg så den inte är för torr, undviker att såser spricker och hur du får dem att gå ihop igen. lära sig filea fisk mm. Sådant kommer med tiden.

Slutligen, köp en bra stavmixer gärna med olika bytbara blad.
En fast mixer är bra att ha.
En bra köcksassistent underlättar massor.
En elektrisk visp underlättar.
En mandolin för ett par hundralappar kommer du inte ångra att du köpte.
Ballongvispar köp ett par i olika storlekar det behöver du tids nog till maräng och såser.

Köksknivar är en vetenskap för sig men du behöver ett par olika.
En normal 25-35 cm lång.
En filékniv.
En skalkniv.

Själv använder jag bl.a. Sabatier men det finns bättre för nybörjare för ofta får man ställa sig och slipa Sabatier det första man gör när man köper dem då de ofta inte är optimalt slipade från fabriken imho.
Men sedan funkar de skitbra och greppet passar mig utmärkt. Sedan har jag gjort ett par egna knivar, men det är nog lite överkurs men lite kul att ha gjort.

Enklast är att googla och titta på tester av olika knivar gå sedan och pröva kniven och se om den ligger bra i handen och om den känns välbalanserad. Det är ju ett verktyg du skall jobba länge med och det underlättar mycket om man jobbar med bra och vassa knivar.

Victorinox är annars en generellt väldigt bra knivtillverkare som jag rekommenderar.
Med risk för att svära i kyrkan, undvik Global som förstakniv, tunga och har pissiga handtag som gör att man kan slinta ifall man får lite fukt eller fett på handtaget. Saknar oftast ett skydd mot bladeggen på grund av bolsterets utformning så slinter man på handtaget så riskerar du att skära dig rejält om man har otur.

Mycket bra tips!

Vill lägga till serier på Netflix som Salt, fat, acid and heat, chefs show mm

Bra kokböcker viktigt! Tex boken till serien Salt, fat.. Tommy Myllmäkis böcker bra, Simpel...

Bli duktig på såser

Res i din matlagning bekanta dig med olika kök,

Respektera kryddorna. Köp av bra kvalitet hela kryddor, rosta och gör dina egna kryddblandningar

Bli duktig på att hitta bra råvaror och sen ge den rätt behandling givetvis 🙂

Orkar inte mera nu. Sent!
Citera
2020-06-10, 08:52
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Bli duktig på att hitta bra råvaror och sen ge den rätt behandling givetvis 🙂

Ett ganska vanligt problem, många av restaurangerna som falerat i Ramsays tvserier hade ypperliga råvaror runt knuten men ingen hade orkat kolla upp, som seafoodrestaurangen som låg precis där fiskebåtarna anländer och ändå köpte de burkkrabba
Citera
2020-06-10, 10:48
Medlem
maxorrs avatar
Högst troligen lånar man student litteratur om hur man ska hanterar råvaror i olika tillagningsmetoder

Tex fläskfilé : Vilka temperaturer ska köttet ha innan tillagning kylskåpskallt eller rumstemp, ska man torka av köttet, ska man skära av fett senor, hur mycket salt i förhållande till krydda pr gram kött, vilka temperaturer på spis inkl ugn beroende på tjocklek storlek på fläskfilen .. Hur ser man på köttet när det är färdigt eller känner på det .. osv. Samt olika sätt att tillaga fläskfile och hur det går till mm ..

https://www.scan.se/kottguiden/metod/steka/

Det handlar nog om mest råvarorna hur dom enskilt mår bäst i tillagningsmetod tillsammans med andra varor ..
Citera
2020-06-10, 17:42
Medlem
Köp en och annan kokbok och kolla videos på Youtube. Hjälper alötid att se någon göra det. Är själv på samma resa.
Citera
2020-06-11, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Ett ganska vanligt problem, många av restaurangerna som falerat i Ramsays tvserier hade ypperliga råvaror runt knuten men ingen hade orkat kolla upp, som seafoodrestaurangen som låg precis där fiskebåtarna anländer och ändå köpte de burkkrabba

Precis. Är ibland en kostnadsfråga givetvis. Men blir lite: skit in blir skit ut.

Men bra råvaror behöver ju inte alltid kosta. Tex har jag märkt att desto färskare torkade baljväxter är desto bättre. Djupfrysta grönlands räkor kan vara bättre än dom dyra lite mindre som säljs över disk. Fryst bläckfisk fungerar nästan lika bra som färsk osv.
Senast redigerad av bombayduck1 2020-06-11 kl. 01:38.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in