2019-09-28, 22:44
Medlem
Hej !
Jag undrar ifall man ger en kurs i språk, men har inte det registrerat som ett företag, kan man ge ett intyg om att personen genomgick en privat kurs? Eller behövs det då ett företag för att intyget ska gälla?

(Funderar på att skapa ett företag och då hade gett intyget utan tvekan, men jag lär ut en person nu ett tag och kanske hen är klar med kursen innan jag skapar företaget. Kommer veta om några månader ifall jag har möjlighet o skapa eget företag)

Tack för svaren!
Senast redigerad av papi555 2019-09-28 kl. 22:49.
Citera
2019-09-28, 22:56
Medlem
Klart att du kan skriva ut diplom/intyg om att personer har gått på kurs hos dig och lärt sig språk. Du kan hålla gratiskurser om du vill. Frågan är ju bara vad ett diplom är värt som är utfärdat av dig.

Står det att man har studerat på fina skolan i stan så kan diplomet vara värdefullt men om det står att det är utfärdat av Kalle Andersson så är det i princip inte värt något. Jämför skolbetyg från olika universitet. Vissa lärosäten har fin status där betygen är riktigt värdefulla medan andra universitet har lägre status på utbildningen och betygen är mindre värda. Hörde senast för någon vecka sedan att folk som jobbade med HR (personalavdelningen) varnade för en svensk högskola och att utbildningen inte höll tillräcklig kvalitet.
Citera
2019-09-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Klart att du kan skriva ut diplom/intyg om att personer har gått på kurs hos dig och lärt sig språk. Du kan hålla gratiskurser om du vill. Frågan är ju bara vad ett diplom är värt som är utfärdat av dig.

Står det att man har studerat på fina skolan i stan så kan diplomet vara värdefullt men om det står att det är utfärdat av Kalle Andersson så är det i princip inte värt något. Jämför skolbetyg från olika universitet. Vissa lärosäten har fin status där betygen är riktigt värdefulla medan andra universitet har lägre status på utbildningen och betygen är mindre värda. Hörde senast för någon vecka sedan att folk som jobbade med HR (personalavdelningen) varnade för en svensk högskola och att utbildningen inte höll tillräcklig kvalitet.

Det jag tänkte är att personen har bara intyg att hen gick en kurs och kan språket bra. Tycker du då att jag kan ge sånt intyg?
Citera
2019-09-29, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papi555
Det jag tänkte är att personen har bara intyg att hen gick en kurs och kan språket bra. Tycker du då att jag kan ge sånt intyg?

Om du läser vad han skriver så förstår du, det är skillnad på att läsa ekonomi på handelshögskolan, kontra Bosses prima kurs.

Om du vill ge ditt intyg lite status, kan du slänga med ditt CV. Om det är relevant, så höjer det värdet. Så har du själv en god ställning, det blir bättre med stenis slalom skola än Halvarssons.

Att du är ftg höjer normalt sätt inte värdet, det vet alla som kommit i kontakt med ledarskapskruser osv. Vilka normalt inte ens tenteras, alla får godkänt.
Citera
2019-09-29, 01:01
Medlem
Citat:
Hej !
Jag undrar ifall man ger en kurs i språk, men har inte det registrerat som ett företag, kan man ge ett intyg om att personen genomgick en privat kurs? Eller behövs det då ett företag för att intyget ska gälla?

(Funderar på att skapa ett företag och då hade gett intyget utan tvekan, men jag lär ut en person nu ett tag och kanske hen är klar med kursen innan jag skapar företaget. Kommer veta om några månader ifall jag har möjlighet o skapa eget företag)

Tack för svaren!
Ett företag som sysslar med utbildning inger givetvis högre status än privat intyg, men det senare med egen titel som passar är ju inte fel. Alltså en beskrivning av de färdigheter som personen erhållit undertecknat av Eugen Persson, överlärare i latin. Om det nu var rätt namn och språk)
Citera
2019-09-29, 05:14
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hej !

Tack för svaren!
Du kan som privatperson givetvis utfärda intyg om ditt och datt egenutformade kurser som du hållit. Men värdet av intygen blir lika givet i nivå med hur etablerade kurserna är hos personer/företag inom det verksamhetsområde som kurserna handlar om.
Citera
2019-09-29, 08:52
Medlem
8bitrages avatar
Som många redan sagt, har du yrkesmässiga meriter som gör att ditt ord håller vikt, skriv för all del ut ett intyg så kommer dom ha någon nytta av det.
Är din största merit däremot bara ”jag talar språket flytande” så finns det flera problem med ett sånt intyg:
Detta är vad jag skulle reagera på om jag såg ett språkintyg utgivet av en privatperson utan meriter för att backa upp intyget.
1. Inget som hindrar någon att skriva ut det till en kompis eller ett företag att skriva ut det till alla deltagare bara för att få hög ”pass rate”.
2. Ingen garanti att nivån på språket öht uppfyller de kriterier som ställs för platsen (en gymnasie eller högskolekurs har ju en kursplan att hålla sig till och i de flesta fall kvalificerade pedagoger).
3. Ingen garanti på språket hos den som utfärdat intyget
4. Finns personen som skrivit intyget öht?

De 3 sista av dessa 4 kommer man förbi genom att själv vara väletablerad inom utbildning av språk.
Det kvarvarande genom att ha företag som man vill behålla det goda ryktet om. Ryktet hos ett nystartat företag är icke-existerande, så #1 tar några år att helt komma förbi. Många företag som skriver saker som ”95% av alla klarar det på första försöker, klarar du det inte så får du göra om det gratis” släpper igenom kreti och pleti eller så ger dom ut svaren till proven typ kvällen innan så att deltagarna hinner plugga in dom någorlunda.
Senast redigerad av 8bitrage 2019-09-29 kl. 09:12.
Citera
2019-09-29, 09:35
Medlem
Jämför man med universitet så krävs det högre betyg för att komma in på "finare" lärosäten. Det innebär att eleverna som går där antagligen är duktigare än på mindre välrenommerade högskolor. Det i sin tur leder till bättre kvalitet på utbildningen och betygen därifrån är helt plötsligt mer värda och det blir ännu tuffare antagningskrav...

Har läst program och strökurser på ett universitet (inget av de "finare"). För något år sedan gick jag en strökurs på ett annat universitet. Det var en distanskurs utan fysiska träffar. 1 personlig inlämningsuppgift, 1 inlämningsuppgift med någon annan jag aldrig träffade och slutligen en tentamen som gjordes hemma på datorn. Läste 1 bok och kollade på några webbsändningar från gamla föreläsningar.

Riktigt skrämmande vilken dålig kvalitet det var på undervisningen. Nivån var så att den kunnat passa på högstadiet. Känner mig snuvad på bra utbildning. Har ett betyg att jag har läst en kurs på 7,5 poäng men då nivån på utbildningen var så dålig skämms jag för att visa upp det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in