2019-09-28, 10:25
Medlem
Andersson93s avatar
Hej. I några veckors tid har jag haft en ganska så kliande hårbotten (bakre huvudet om det har någon betydelse) samt en del mjäll som flagnar varje gång jag bara drar min hand genom håret. Jag har testat Head & Shoulders Dry Scalp vilket hjälpte i början men nu har det återgått till en massa kliande och mjäll. Någon som haft detta problem, eller någon kunnig inom hårvård som kan hjälpa mig?

MVH /Andersson93
Citera
2019-09-28, 10:29
Medlem
Psoriasis. Googla det.
Citera
2019-09-28, 10:32
Medlem
jewclaws avatar
Skabb.
https://lmgtfy.com/?q=Skabb
Citera
2019-09-28, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Psoriasis. Googla det.
Japp .kolla upp om du har någon nära släkting som har psoriasis, om så är fallet, är det troligt att du har drabbas av psoriasis.
Psoriasis börjar oftast på armbågar, knä, och i hårbotten, observera att du inte behöver ha några utslag någon annanstans än i hårbotten i ett tidigt skeende , det brukar tyvärr sprida sig efter hand till fler områden på kroppen.

Hur gammal är du, det är inte ovanligt att besvären dyker upp i 25- 30 års åldern.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2019-09-28 kl. 10:48.
Citera
2019-09-28, 10:58
Medlem
JiangTaigongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson93
Hej. I några veckors tid har jag haft en ganska så kliande hårbotten (bakre huvudet om det har någon betydelse) samt en del mjäll som flagnar varje gång jag bara drar min hand genom håret. Jag har testat Head & Shoulders Dry Scalp vilket hjälpte i början men nu har det återgått till en massa kliande och mjäll. Någon som haft detta problem, eller någon kunnig inom hårvård som kan hjälpa mig?

MVH /Andersson93
Jag hade en mild variant av det du beskriver.

Istället för schampo använder jag lactacyd oparfymerad tvål i riktigt liten mängd (beror på hur mycket hår du har) som schampo. Den har bra ph-värde. En schamponering och sköljning räcker.

Finns på apotek och en del livsmedelsbutiker.
Citera
2019-09-28, 11:03
Medlem
BewilderedHulders avatar
Köp ekologisk kallpressad cocosolja i din livsmedelsbutik (inte cocossmör) och smörj in i skalpen några gånger i veckan innan du går och lägger dig. Skydda örngottet med en mjuk handuk. Tvätta håret på morgonen 1-2 gånger så får du ett vackert hår på köpet. När det har blivit bättre kan du göra det mer sällan. Oljan har bland annat en svampdödande effekt i ett av sina fina ämnen.
Citera
2019-09-28, 14:08
Avstängd
Lacerdas avatar
Daxxin, schampo från apoteket.
Citera
2019-09-28, 15:35
Medlem
Byt schampo! Och framför allt skölj ordentligt efter hårtvätt.
Citera
2019-10-03, 01:14
Medlem
Du har seborroiskt eksem (mjälleksem).

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=888

Boka tid på vårdcentralen så du får recept på rätt grejer som tar död på skiten.
Vanligtvis är det nån kutanlösning som du tvättar hårbotten med och eventuellt nån svampdödande salva som du får smörja med tills skiten är borta.

Rekommenderar att du gör detta innan det sprider sig till ansiktet eller andra delar av kroppen.
Citera
2019-10-10, 11:33
Medlem
Sqeptisks avatar
Säker på att problemet är medicinskt?

Låt håret vila och prova å kör utan shampoo (nopoo) ett tag. Har själv tvättat håret utan shampoo i åratal nu och har varken haft mjäll, fet hårbotten eller klåda sedan dess
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in