• 1
  • 2
2019-09-28, 08:13
Medlem
Ersättningsnivån från a-kassan kommer inte ens upp till att täcka min hyra. Finns det någon annan myndighet som man söka bidrag från som komplement till a-kassan för att täcka kostnaderna innan man hittar nytt jobb?.
Citera
2019-09-28, 08:19
Medlem
Du har rätt till försörjningsstöd från soc om du inte får tillräckligt från a-kassan.
Citera
2019-09-28, 08:20
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Ersättningsnivån från a-kassan kommer inte ens upp till att täcka min hyra. Finns det någon annan myndighet som man söka bidrag från som komplement till a-kassan för att täcka kostnaderna innan man hittar nytt jobb?.

Försäkringskassan med bostadsbidrag!!
Facket har väl någon försäkring förutom A-kassan, som man få 10% mer tro jag.
Citera
2019-09-28, 10:29
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren

Varför bor du dyrt om du bara tänker gå hemma om dagarna? Du får väl antigen skaffa mindre lägenhet och utgifter eller börja jobba
Citera
2019-09-28, 20:28
Medlem
Pungterings avatar
1. Ta från bufferten

2. Hur kan hyran vara högre än 80% av din förra lön?

3. Socialbidrag.
Citera
2019-10-01, 18:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
1. Ta från bufferten

3. Socialbidrag.

Svar på 2: Det finns ett tak på hur hög A-kasseersättning man kan få, 80% av är max, många tjänade långt mer än taket och får väsentligt mindre än 80% av gamla lönen i ersättning.

Svar på 3: Det är bostadsbidrag TS ska söka.
Citera
2019-10-01, 19:20
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Svar på 2: Det finns ett tak på hur hög A-kasseersättning man kan få, 80% av är max, många tjänade långt mer än taket och får väsentligt mindre än 80% av gamla lönen i ersättning.

Svar på 3: Det är bostadsbidrag TS ska söka.

Har man haft så goda inkomster är det en styggelse att man inte sparat ihop en buffert för sådant här.
Citera
2019-10-02, 02:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
1. Ta från bufferten

3. Socialbidrag.

Angående punkt 2: Hur vet du att TS uppfyller villkoren för inkomstrelaterad ersättning?
Citat:
Har man haft så goda inkomster är det en styggelse att man inte sparat ihop en buffert för sådant här.
Så 20020 kr är en god inkomst, menar du? Och då talar vi, som jag antar är bekant, bara om de 100 första ersättningsdagarna.
Citera
2019-10-02, 08:48
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Angående punkt 2: Hur vet du att TS uppfyller villkoren för inkomstrelaterad ersättning?

Så 20020 kr är en god inkomst, menar du? Och då talar vi, som jag antar är bekant, bara om de 100 första ersättningsdagarna.

Om det är 80% av ens lön så får man tillräckligt för att ha sparat ihop en buffert innan man får a-kassa, ja.
Citera
2019-10-02, 16:46
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Om det är 80% av ens lön så får man tillräckligt för att ha sparat ihop en buffert innan man får a-kassa, ja.
80 % av lönen gäller ju enbart om man haft låg lön. Fattar inte vad du babblar om du verkar efterbliven. Vi har nedmonterat akassan ordentligt. Vilket är enligt planen = ökade klyftor i samhället är tanken.

På 90-talet var akassan 80 % av lönen på riktigt. Nu är den vad, 40 % på sin höjd. Visst har du en poäng i att man kan spara vid sidan av. Men alla har inte den möjligheten heller.
Citera
2019-10-02, 17:20
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
80 % av lönen gäller ju enbart om man haft låg lön. Fattar inte vad du babblar om du verkar efterbliven. Vi har nedmonterat akassan ordentligt. Vilket är enligt planen = ökade klyftor i samhället är tanken.

På 90-talet var akassan 80 % av lönen på riktigt. Nu är den vad, 40 % på sin höjd. Visst har du en poäng i att man kan spara vid sidan av. Men alla har inte den möjligheten heller.

Det jag menar är om man tjänar så pass att man inte får 80% så bör man ha skaffat en buffert innan man jobbat så länge att man kvalificerat sig till a-kassan.
Citera
2019-10-02, 17:26
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Det jag menar är om man tjänar så pass att man inte får 80% så bör man ha skaffat en buffert innan man jobbat så länge att man kvalificerat sig till a-kassan.
Du räknar inte med skilsmässor eller sjukdom eller att svenne bananerna är överbelånade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in