2006-03-13, 15:38
Bannlyst
Vad är dina för/mot argument ang laglig prostitution och bordeller?

Med min dåliga fantasi kan jag bara komma på:
För
Går inte att stoppa oavsett lagen och kan därför lika bra bli lagligt för att kanske få kontroll över det.
Våldtäkter kanske minskar

Mot
Stöld är också väldigt gammalt yrke och inte många tycker det är OK. Ska det också bli lagligt då?
Unga tjejer kanske lätt lockas in i den världen pga lätta pengar

Postar frågan här i stället för i "Eskortservice & prostitution" eftersom jag gissar att det skulle vara svårt att få motargument där.
Citera
2006-03-13, 16:26
Medlem
Chalices avatar
För mig finns det egentligen bara ett argument och det bygger på frivillighet.

En person vill sälja en vara, i det här fallet sex, och en annan vill köpa den. De ingår alltså ett frivilligt och ömsesidigt avtal som inte skadar eller har några negativa följder för någon annan än de inblandade. Att detta är olagligt är fullkomligt bisarrt.

Men tyvärr bygger det på moralism och sexualfientlighet. Skillnaden mellan att sälja sex och t ex massage är egentligen marginell. Sen att många prostituerade har en trasig bakgrund osv som kanske kan förklara deras beteende är irrelevant, så länge de är vuxna så får de ta ansvar för sitt eget liv och sina handlingar.
Citera
2006-03-13, 16:43
Medlem
MsMoulds avatar
I länder med generösa sexköpslagar, exempelvis Tyskland, tenderar en hel del prostituerade att vara östereuropeiskor som tvingats dit för att arbeta som horor. En hel del dokumentärfilmer visar den verkligeheten.

Jag hade nog varit för prostitution om inte begreppet människohandel förekom. Tyvärr är det en ganska bister del av vår verklighet och jag misstänker att dessa utnyttjade flickor skulle bli ännu fler om det var tillåtet.

Fördelar utöver de som redan nämts skulle väl dels vara att staten fick in skattepengar för verksamheten och dels skulle de prostituerade kunna ha fackligt stöd där deras arbetsmiljö kunde förbättras ur många hänseenden: smittskydd, arbetstider, ljudnivå, ergonomi etc.
Citera
2006-03-13, 16:47
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsMould
I länder med generösa sexköpslagar, exempelvis Tyskland, tenderar en hel del prostituerade att vara östereuropeiskor som tvingats dit för att arbeta som horor. En hel del dokumentärfilmer visar den verkligeheten.

Men det är ju inget argument mot prostitution. Sexslaveri och trafficking är en annan sak.
Citera
2006-03-13, 16:52
Medlem
MsMoulds avatar
Man kan väl i miss mån förbjuda en verksamhet för att den tenderar att resultera i en annan?

I Sverige förbjuder vi myndiga personer att handla på systemet, ofta med argumentet att 18-åringarna får tag på sin sprit ändå från sina äldre vänner, men 15-åringarna hindras i större utsträckning att handla. Är inte det lite samma tankesätt?
Citera
2006-03-13, 17:11
Medlem
Chalices avatar
Jo men men det argumentet kan man i så fall använda till att förbjuda allt. Sprit leder till våldsbrott och olyckor - förbjud. Idrott leder till skador, doping och belastar sjukvården - förbjud, osv.

Dessutom är 20-årsgränsen på systembolaget just en sådan idiotisk och omyndigförklarande lag som förbud mot prostitution. En vuxen person bör få ta beslutet om att dricka alkohol själv precis som den borde få ta beslutet att prostituera sig eller inte.
Citera
2006-03-13, 17:30
Medlem
krokers avatar
Trafficingen skulle kraftigt minska om det blev helt lagligt. Med inspektioner och som sagt facklig inblandining skulle inte trafficing længre vara lønsam. Jag hade definitivt "hellre" (obs hellre) gått till en bordell med svenska flickor æn lettlændska. Och definitivt inte handlat på gatan
Citera
2006-03-14, 01:01
Medlem
juttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsMould

Jag hade nog varit för prostitution om inte begreppet människohandel förekom. Tyvärr är det en ganska bister del av vår verklighet och jag misstänker att dessa utnyttjade flickor skulle bli ännu fler om det var tillåtet.

Fördelar utöver de som redan nämts skulle väl dels vara att staten fick in skattepengar för verksamheten och dels skulle de prostituerade kunna ha fackligt stöd där deras arbetsmiljö kunde förbättras ur många hänseenden: smittskydd, arbetstider, ljudnivå, ergonomi etc.

vad jag har förstått så är problemet större i sverige än tyskland just p.g.a svergies lagstiftning. för sexköpslagen så existerade knappt trafficing i sverige men vart ett stort problem i samband med sexköpslagen då allt blev tvunget att ske i skymundan eller vad man nu ska kalla det, även problem med mer hallickar som misshandlar tjejjerna ska ha ökat efter lagen kom till. det är bara ett av många dumbeslut sossarna har jobbat igenom. Genom lagen har dom helt enkelt skapat en marknad för trafficking det är precis lika korkat som när dom vägrar sänka spritskatten det ända dom lyckas med då är att skapa en smugglarmarknad som kanske har nånstan 40-60 % av marknaden nu. nä jag tycker vi ska utse roshinda shambo till statsminister.
Citera
2006-03-14, 11:35
Bannlyst
Verkar som inte någon har argument "mot", dvs ett förbud mot bordeller och prostitution.
Citera
2006-03-14, 12:07
Medlem
micaeles avatar
För:
  • De prostituerade skulle få bättre liv och leverne
  • Staten skulle tjäna på det
  • Färre skulle tvingas in i det
  • Köparna känner sig säkrare
  • Bättre utbud :P
  • Tillgången ökar
  • Personer med 'problem' skulle lättare kunna tillfredsställa sina behov
  • Människohandeln skulle minska

Mot:
  • Det är en bransch som till stor del bygger på utnyttjande
  • Det är fel att köpa fortplantningstjänster, sådant skall ske med kärlek
  • Staten skulle skattebelägga branschen
  • Människohandel skulle ändå ske, för att tillfredsställa behoven
  • Många unga kvinnor (och killar) skulle ge sig in i en bransch som de senare ångrar
  • Även om kontrollen av sjukdomar ökar, är det onödigt att ta riskerna
Citera
2006-03-14, 12:21
Medlem
Nachtmystiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Mot:
  • Det är fel att köpa fortplantningstjänster, sådant skall ske med kärlek
Citera
2006-03-14, 12:53
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtmystium
Ja, ja. Syftningsfel där, lade inte så mycket vikt på motargumenten.
Men poängen kommer nog fram iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in