Citat:
Ursprungligen postat av
dajevlar
Nu är jag lite rädd.
Runtom i världen samlas UNGDOMAR för att protestera mot något (det blev KLIMATET). Dessa är en stark kraft. Vi har redan sett hur svaga politiker böjt sig för Greta (inget ont om henne, hon gör sitt bra – det är vi vuxna som måste förklara bättre)…
Jag trodde en strid skulle uppkomma mellan MUSLIMER och resten…. nu jevlar undrar jag om inte JUVENALERNA (som aldrig frysit vid ett strömavbrott) kan orsaka nån dum motsättning med KLIMATET som orsak…
Snart händer det.
Vad tror ni - har vi ställt till det så illa att en pseudokonflikt kan bli reell?
Saken är den att detta problem kan visa sig vara det enda reella problem som den moderna världen hittills skådat, ett problem som får världskrigen att likna småpotatis.
Det som är knepigt med denna fara är att människan är genetiskt kodad att svara bra och vettigt på direkta hot men avvaktande på indirekta hot. Det är en egenskap som är bra i en vild våldsam värld men är förödande i en smygande förändring som en eventuell global uppvärmning förorsaka av mänsklig aktivitet.
Alltså vore det, med människans psyke i åtanke, det bästa man kunde göra att ta det säkra före det osäkra och faktiskt göra något åt användningen av fossila bränslen. Det värsta som kan hända då är att man hade fel gällande global uppvärmning och sedan om hundra år börja elda på med oljan igen. Medans det sämsta om man fortsätter som nu är att man inser att man fan hade fel och forskarna rätt och då inget svängrum har kvar att gör det hela ogjort.
Så allt förnuft, oavsett vad man egentligen tror på, säger att man bör ta det säkra före det osäkra och faktiskt lyssna på forskarna. Allt att vinna men väldigt lite att förlora. Sunt förnuft bara.