2019-11-19, 23:08
Medlem
Il.Malizias avatar
Mehedeby. Jag kan inte hjälpa att säga det som en arab skulle säga det.
Citera
2019-11-19, 23:27
Avstängd
Knivur-273s avatar
Negerskallelandet i Norrbottens län (Sorsele kommun ?), ett kartnamn, icke ett samhälle dock. Såvitt jag vet, en myr. Där har säkert mången norrlänning eller lapp trampat ned sig och blivit blöt om foten

För den som iakttar religiös kosthållning, torde namnet "Svinhult" i södra Östergötland te sig extremt provocerande

Som en sidonot kan jag nämna Blåmanisen i Norge. Det är en glaciär och namnet betyder på modern Svenska "Negerglaciären"
Senast redigerad av Knivur-273 2019-11-19 kl. 23:51.
Citera
2019-11-19, 23:50
Medlem
virallyyourss avatar
Förvånande att ingen verkar ha nämnt Örkelljunga än.
Kristianstad får ett hedersomnämnande på grund av det groteska uttalet av namnet.
Citera
2019-11-20, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Här kommer vinnaren!

"Södra Lövsele (eller Noret) är en by några kilometer söder om Lövsele i Skellefteå kommun. Byn hette tidigare Kräkångersnoret, men bytte namn under 1950-talet."

Kräkångersnoret!

Edit: Minst tvåa på bollen...
Inget slår Röven i Hälsingland!
Citera
2019-11-20, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelkvack
Vilka är de fulaste ortsnamnen i Sverige? Vad tycker du? Själv roade jag mig ikväll med att browsa runt på Sverigekartan, för att komma till slutsats att de alla ligger i det som var forna Danmark. Sölvesborg till exempel. Sölv låter som något obehagligt man matar grisar med (men som danskjävlarna värderar ömt). Tollarp, vem fan vill bo där? Skurup, låter som något man spyr fram. Sjöbo - vem fan bor i en sjö? Genarp och Skivarp, låter helt inavlat (vilket det också är). Böste, Blentarp, Höör och Jularp. För att inte tala om Sjunnerup. Läskiga danska namn. Borde vi inte deportera dessa invånare tillbaka dit dom hör hemma (Danmark), och byta namn på dessa fula orter?

Pendeltågens högtalarsystem i Stockholm läser upp "krigsslida" (ligger på pendeln mot Nynäshamn)
Citera
2019-11-20, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
I Västerbotten återfinns byn Istermyrliden

... och Gnarp söder om Sundsvall är väl inte heller så snyggt namn
Gnarp är ett äkta könsrocksnamn.
Citera
2019-11-20, 18:01
Medlem
KungAllans avatar
Kanske inte det absolut fulaste, men Jämjö låter ju ganska menlöst...
Citera
2019-11-20, 18:05
Medlem
Harlösa i skåne. Tough luck, hararna tog slut. Eller?

Finns Katslösa också.

Lokalborna har troligen levt på att käka hare och katt under hundratals åt.
Citera
2019-11-20, 21:36
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Mehedeby. Jag kan inte hjälpa att säga det som en arab skulle säga det.

Några andra bra exempel i Norduppland: Tierp, Gimo, Hillebola, Skärplinge, Harg/Hargshamn, Månkarbo, Eskesta (förvärras av att bynamnet uttalas ei-scheij-sta i trakten), Årböle….. skulle kunna fortsätta länge till. Det är intressant att denna förbisedda del av Sverige har begåvats med så många horribla ortsnamn.
Citera
2019-12-03, 23:39
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Östergötland en helguldgruva att botanisera i - vad sägs t ex om; Gettorp, Skärkind, Örtomta m fl godingar...
Citera
2019-12-04, 15:19
Medlem
borrizs avatar
-låter som någonting man snyter ur ur näsan
Citera
2019-12-04, 19:06
Medlem
Tycker de ni räknar upp från norduppland och Östergötland är riktigt bra ortnamn. Kottla är fult, man ska inte kottla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in